InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Robeco - Fondsenrekening en Roparco

Robeco - Fondsenrekening en Roparco

Robeco - Fondsenrekening en Roparco Wat zijn de voordelen en nadelen van een Fondsenrekening bij Robeco? Hoe werkt dit beleggingssysteem? Welke kosten en risico’s zijn verbonden aan deze manier van beleggen? Uit hoeveel beleggingsfondsen kan men bij Robeco kiezen? Wat zijn de ervaringen van klanten met een Robeco Fondsenrekening? Welke rendementen hebben ze in de loop der jaren behaald? En wat is een Roparco-rekening?

Fondsen

Bij Robeco kunt u via de 'Fondsselector' kiezen uit 78 verschillende beleggingsfondsen. Bij elk fonds staat (onder meer via de Morning Star rating) aangegeven in welke categorie dit fonds zit qua rendement en risico (doorgaans betekent een hoger risico ook kansen op een hoger rendement). Ook staat er vermeld wat de rendementshistorie van het product is (oftewel: hoeveel rendement is er in de afgelopen drie jaar geboekt met dit fonds.)

Vanzelfsprekend staat er ook globaal aangegeven, waar elk fonds in investeert. Bij sommige fondsen is dat redelijk duidelijk: het 'Robeco Chinese Equities' belegt bijvoorbeeld in toonaangevende Chinese aandelen. Omschrijvingen van andere fondsen zijn heel wat vager. Het is aan te raden om uw risico te spreiden en aankopen te doen bij meerdere fondsen.

Het systeem

Hoe begint men als klant bij Robeco? Men opent een rekening bij Robeco (een Roparco-spaarrekening). Deze zal gekoppeld worden aan uw 'gewone' bankrekening bij een andere bank (bijvoorbeeld ING, ABN of Rabobank). Die 'gewone' bankrekening is dan uw 'tegenrekening'. Vanaf uw tegenrekening kunt u geld overmaken naar de Roparco-rekening (u kunt dit elke keer doen wanneer het u uitkomt, maar u kunt het ook automatisch bijvoorbeeld elke maand laten doen). Vervolgens kunt u met het geld dat u op uw Roparco-rekening heeft staan aankopen doen bij de diverse beleggingsfondsen.

Roparco

Wat is Roparco? Roparco is de spaarrekening van Robeco. Een Roparco-rekening kan aan een fondsenrekening worden gekoppeld, maar ook aan een Robeco One-account. Over het geld dat u op de Roparco-rekening heeft staan, ontvangt u een kleine rente. (Per 19 februari 2015 was dat bijvoorbeeld 1 procent voor particuliere klanten en 0,80 procent voor zakelijke klanten.)

De Roparco-rekening is in de praktijk vaak een soort 'doorgeefluik'. Met geld op de Roparco-rekening kunt u aankopen doen in de fondsen van Robeco. Wanneer u daarentegen een belegging verkoopt, dan gaat dat bedrag automatisch naar uw Roparco-rekening. Daarna zou u het bedrag vanaf uw Roparco-rekening naar uw 'tegenrekening' (uw 'gewone' bankrekening) over kunnen maken.

Roparco is echter niet alleen functioneel als een 'doorgeefluik'. In woelige economische situaties kan het ook dienen als een soort 'vluchtheuvel'. Bijvoorbeeld: wanneer in een duistere economische tijd de koersen sterk dalen, dan kunt u uw geld tijdelijk op de Roparco-rekening zetten. Daar krijgt u dan nog een kleine rente over. En als u denkt dat de koersen weer zullen gaan stijgen, kunt u het bedrag weer overmaken naar de fondsen. Het tegoed dat op de Roparco-rekening staat, valt onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Hierdoor is uw Roparco-saldo tot 100.000 euro gegarandeerd. (In het geval van een gezamenlijke rekening is het gegarandeerd tot een maximum van 200.000 euro.)

Voor- en nadelen

Wat zijn de voordelen en nadelen van een Robeco Fondsenrekening, vergeleken met andere opties, zoals Robeco One of aandelenhandel? Een voordeel vergeleken met Robeco One is dat de klant de kosten lager kan houden dan de automatische kosten die bij Robeco One in rekening worden gebracht (zie hieronder bij 'Kosten Fondsenrekening').

Een voordeel vergeleken met de aandelenhandel is, dat bij de Robeco Fondsenrekeningen fulltime professionals bezig zijn om deze fondsen zo goed mogelijk samen te stellen. Uw risico's zijn daardoor bij de fondsenrekening verspreid over zeer veel beleggingen in talloze bedrijven, hetgeen de kans op een grote instorting verkleint.

Voor de rest zal de keuze voor één van deze drie optie (Robeco One, Robeco Fondsenrekening of toch aandelenhandel via bijvoorbeeld Binck) vooral bepaald worden door het temperament en de interesses van de belegger. Wie alles uit handen wil geven en eigenlijk geen interesse in de financiële wereld heeft, zal snel voor Robeco One gaan. Wie geen grote risico's wil nemen, maar net iets meer invloed op zijn beleggingen wil hebben dan de modale Robeco One-klant, zal mogelijk k kiezen voor een Robeco Fondsenrekening (of beleggingsrekeningen bij een ander financieel bedrijf). Wie veel interesse heeft in de financiële wereld en ook zelf grote risico's kan en wil nemen, zal echter eerder in de aandelenhandel actief worden.

Kosten Fondsenrekening

Doorgaans is het zeer goed mogelijk om bij een Fondsenrekening duidelijk minder kosten te hebben dan bij Robeco One. Dit hangt echter wel af van het beleggingsgedrag van de eigenaar van de Fondsenrekening. De meeste tarieven zijn bij een Fondsenrekening lager dan bij Robeco One, behalve de kosten voor het doen van online transacties. Bij Robeco One zijn de online transacties gratis, terwijl men daar bij een Fondsenrekening een klein percentage voor moet betalen. Globaal gezien is het dus zo, dat wanneer een belegger niet erg veel transacties doet, een Fondsenrekening goedkoper is. Bij een Fondsenrekening betaalt men voor online transacties 0,20 procent. Bij telefonische transacties moet men 0,35 procent betalen (dit is overigens hetzelfde tarief als men betaalt voor telefonische transacties bij Robeco One).

De dienstverleningskosten zijn bij Fondsbeleggen 0,36 procent tot aan een bedrag van 25.000 euro. Over het bedrag tussen de 25.000 en 50.000 euro is dat percentage 0,24 procent. Voor het bedrag vanaf 50.000 euro zijn de dienstverleningskosten bij het Fondsbeleggen slechts 0,16 procent. Ter vergelijking: bij Robeco One betaalt men aan dienstverleningskosten 0,56 procent tot 100.000 euro en 0,4 procent over het bedrag boven de 100.000 euro.

Rendement en ervaringen

Hoeveel rendement kan men behalen met een fonds van Robeco? In de periode 2012 tot voorjaar 2015 was bijvoorbeeld Robeco US Large Cap Equities een succesvol beleggingsfonds van Robeco, met een rendement van 24,48 procent over deze periode van drie jaar. Hoewel de overgrote meerderheid van de fondsen in de eerder genoemde periode (voorjaar 2012 - voorjaar 2015) mooie, hoge rendementen boekten, zitten er ook fondsen tussen waar het heel wat minder goed mee ging. Het fonds Robeco Emerging Debt daalde in deze periode bijvoorbeeld met 4,21 procent. 92 procent van de klanten van Robeco geeft echter aan dat men (zeer) tevreden is over de rendementen van hun beleggingsfondsen.
© 2015 - 2017 Fjodorboekanski, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggingsfonds kiezen - TipsBeleggingsfonds kiezen - TipsDe Nederlandse belegger kan kiezen uit duizenden beleggingsfondsen. Door het grote aantal fondsen is het lastig om het j…
Beleggingsfondsen: welke kosten zijn eraan verbonden?Beleggingsfondsen: welke kosten zijn eraan verbonden?Beleggen in beleggingsfondsen kan aantrekkelijk zijn als je voor een interessant rendement wilt gaan. Toch moet je ook r…
Beleggen in een 130/30 fondsBeleggen in een 130/30 fondsFondsen die zowel long als short beleggen om zo nog meer rendement te maken, trekken steeds meer de aandacht. Ze hantere…
Berekenen beleggingsfondsen te hoge kosten?Berekenen beleggingsfondsen te hoge kosten?Beleggingsfondsen zijn een populaire en eenvoudige manier om te beleggen. Maar zijn het wel de juiste instrumenten voor…
Waarom beleggen via beleggingsfondsen?Steeds meer mensen kiezen bij het beleggen voor beleggingsfondsen. Het beleggen via beleggingsfondsen biedt namelijk voo…
Bronnen en referenties
  • https://www.robeco.nl/product/beleggingsfondsen/fondsenrekening.jsp
  • https://www.robeco.nl/product/beleggingsfondsen/
  • http://www.dekritischebelegger.nl/beleggen/
  • http://www.morningstar.nl/nl/

Reageer op het artikel "Robeco - Fondsenrekening en Roparco"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: 18-03-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!