Belasting: vrijstelling voor elektrische auto's

Belasting: vrijstelling voor elektrische auto's Steeds meer mensen kopen een elektrische auto. Het is aantrekkelijk om een elektrische auto te kopen vanwege de vrijstelling die u krijgt van de belasting. U krijgt namelijk een bpm-vrijstelling wanneer u een elektrische auto koopt of least. De prijzen liggen daarom op hetzelfde niveau als bij veel andere auto's. Het is pas sinds een paar jaar rendabel voor autobedrijven om de elektrische auto in massaproductie te verspreiden. Er is een snel groeiende markt voor elektrische auto's. Er zijn verschillende redenen waarom er een toenemende aandacht is voor elektrische auto's. De belangrijkste reden is dat elektrische auto's schoner zijn voor het milieu. Er wordt de laatste jaren steeds meer gesproken over klimaatverbetering. Een groot aantal landen was betrokken bij de afsluitingen van de Kyoto-akkoorden. Daarin hebben zij afgesproken om iets te gaan doen aan de uitstoot van Co2, oftewel koolstofmonoxide. Een grote sprong kan gemaakt worden door wat te doen aan de uitstoot van Co2 door auto's. Daardoor is er meer aandacht voor elektrische auto's. Een tweede reden is de toenemende schaarste van oliebronnen. Er wordt geschat dat er nu voor ongeveer nog veertig jaar genoeg olie is. Verder vloeit er veel geld naar landen in het Midden-Oosten, omdat daar de meeste olie in de grond zit. Veel westerse landen willen niet afhankelijk zijn van deze instabiele regimes en zijn daarom meer geld gaan steken in de ontwikkeling van rendabele elektrische auto's.

Ontwikkeling van elektrische auto's

Tot het eerste decennium van de 21 eeuw waren er wel elektrische auto's, maar die waren vaak niet rendabel. Ze werden vooral ontwikkeld door wetenschappers en deze gebruikten de auto's als gadget of om verder onderzoek naar te doen. Deze wagens waren niet rendabel om in de massaproductie te doen. Daarvoor kostte het te veel geld om deze wagen te ontwikkelen. Ook was de infrastructuur er niet op ingesteld. Ongeveer vanaf 2009 begon de eerste generatie elektrische auto's haar weg te vinden naar de markt. Deze auto kan intussen goedkoop genoeg gemaakt worden om rendabel te zijn. Ook ontstaan er steeds meer oplaadpunten waar de batterij van de auto kan worden opgeladen. Een nadeel van de auto is wel dat deze regelmatig moet worden opgeladen. Tegelijkertijd is de techniek nog volop in ontwikkeling.

Vrijstelling belasting voor elektrische auto's

De Nederlandse regering wil stimuleren dat zoveel mogelijk mensen een elektrische auto nemen. Daardoor neemt namelijk de uitstoot van Co2 af. Bovendien geldt dat het veel aantrekkelijker wordt voor de auto-industrie om veel aandacht te besteden aan schonere technieken als ook veel mensen daadwerkelijk deze elektrische auto's kopen. De overheid wil de verkoop van elektrische auto's stimuleren en heft daarom geen belasting op de zogeheten nulemissieauto's. Daardoor wordt het voor werknemers aantrekkelijker om de auto te kopen. De kosten liggen namelijk lager dan bij de aankoop van een normale auto die op benzine of gas rijdt. Mogelijk willen werknemers daardoor toch een elektrische auto kopen, ondanks sommige nadelen die deze auto heeft ten opzichte van andere auto.

BPM-vrijstelling voor elektrische auto's

De vrijstelling geldt voorlopig tot 2018. Aanvankelijk was dit tot 2013. Kopers van de elektrische auto krijgen een BPM-vrijstelling. BPM staat voor Belasting Personenauto's en Motorrijwielen. In 2018 vervalt deze hele vrijstelling waarschijnlijk sowieso. Dat heeft er mee te maken dat de overheid langzaam kilometerbeprijzing aan het invoeren is. De regering van premier Rutte wilde bij haar aantreden de belastingvrijstelling voor elektrische auto's eigenlijk opheffen, maar heeft daar uiteindelijk toch van afgezien. Dit was omdat zij toch ook wel de voordelen van de vrijstelling inzagen. Het is mogelijk om de elektrische auto via verschillende dealers te kopen of te leasen. De prijzen liggen op hetzelfde niveau als veel andere auto's door de vrijstelling.
© 2011 - 2024 Simcha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is erfbelasting?Wat is erfbelasting?Na het overlijden gaan de bezittingen van de overledene over naar één of meerdere nabestaanden. In de wet is vastgelegd…
Uw kind een schenking verstrekken om een huis te kopenDoor de hoge huizenprijzen hebben jonge starters moeite om een huis te kopen. Als ouder kunt u bijdragen door een verhoo…
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…
Vrijstelling vermogensrendementsheffingVrijstelling vermogensrendementsheffingIn het verleden hadden wij vermogensbelasting, maar na de invoering van de Wet Inkomstenbelasting 2001, is dat de vermog…

Aanmerkelijk belang, box twee van ons belastingstelselAanmerkelijk belang, box twee van ons belastingstelselEr is sprake van een aanmerkelijk belang indien iemand een belang heeft van minimaal 5 procent van de aandelen in een on…
Waaruit bestaat het belastbaar inkomen in box 1?Ons belastingstelsel is opgedeeld in drie boxen. In de eerste box wordt het inkomen uit werk en woning belast.
Bronnen en referenties
Simcha (763 artikelen)
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.