InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting terugvragen studenten en scholieren

Belasting terugvragen studenten en scholieren

Belasting terugvragen studenten en scholieren Wie in 2015, 2016 of 2017 te veel loonbelasting betaalt, kan de belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomstenbelasting. Student, scholier, iedereen. Gebruik voor deze aanvraag de voorlopige aanslag inkomstenbelasting, het vroegere P-formulier dat inmiddels ook het bekende T-biljet vervangt. Studenten en scholieren vragen de te veel betaalde belasting eenvoudig en snel terug via de studenten- en scholierenregeling. Formulieren zijn niet altijd meer nodig, want het kan ook online. Te veel belasting en inkomstenbelasting aan de fiscus betalen, dat wil toch niemand?

Belasting terugvragen over uw inkomen, vraag het terug bij de belastingdienst

Iedereen betaalt over zijn inkomen belasting via de inkomstenbelasting. Hoe meer u verdient, hoe meer inkomstenbelasting u in de regel betaalt. Maar er wordt door de werkgever in een jaar ook wel te veel belasting ingehouden. Vooral studenten, scholieren en mensen met vele fiscale aftrekposten hebben daar last van. In die gevallen krijgt u netto minder loon en salaris uitbetaald dan waar u feitelijk recht op hebt. Ten onrechte.

Belastingteruggave student en scholieren, belasting terugvragen

Studenten en scholieren verdienen meestal niet het hele jaar bij. Meestal wordt in de vakantieperiode, het weekend of in de late uurtjes wat bijverdiend. Er zijn nogal wat werkgevers die bij de loonheffing toch het zekere voor het onzekere nemen en doen alsof u elke maand hetzelfde verdient en dat twaalf maanden lang. Hierdoor hebt u fictief veel meer inkomen ontvangen dan in werkelijkheid het geval is. Hierdoor ook wordt regelmatig te veel aan belasting ingehouden. Iemand met een lager inkomen betaalt maximaal 33 procent belasting, maar iemand met een hoger inkomen 52%. En dat scheelt natuurlijk.

Studentenregeling en scholierenregeling

En dit is bij studenten en scholieren nergens voor nodig. De werkgever kan voor hen gebruik maken van de studentenregeling of
scholierenregeling. Zeker als de studenten en scholieren aangeven daarvoor in aanmerking te willen komen. Deze regeling geldt wanneer ze nog kinderbijslag ontvangen of in aanmerking komen voor studiefinanciering. De werkgever mag in die gevallen rekenen met het werkelijk verdiende inkomen in een loontijdvak. Zo kan veel preciezer wordt berekend wat aan belasting en premies moet worden betaald. Er is hier een speciaal formulier voor. Op het formulier geeft u aan of u wilt dat de werkgever de scholieren regeling gebruikt of of beëindigt en of de werkgever de loonheffingskortingen toepast.

Belastingteruggave 2014 en 2015 via P-biljet en geen andere formulieren

Als u in een jaar toch te veel belasting betaalt, kunt u ook gedurende het jaar de belastingdienst digitaal om een teruggaaf vragen. Vroeger ging dit via het T-biljet, nu doet u dat met het P-biljet. Zodra uw aanvraag bij de belastingdienst binnen is, wordt die beoordeeld. Na enkele maanden krijgt u de belastingteruggave, als aannemelijk is dat u daar recht op hebt. Vaak vindt ook geen controle vooraf plaats, maar verrekening achteraf. Dan moet u na de aangifte inkomstenbelasting belasting bijbetalen, als u te weinig belasting hebt betaald, of krijgt u geld terug, als te veel loonbelasting is ingehouden.

Voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2016 en 2017

Bij de Belastingdienst is steeds meer online mogelijk waardoor u niet per se een formulier hoeft aan te vragen. Online kunt u ook uw voorlopige aanslag 2017, inkomstenbelasting invullen. Uit de berekening blijkt dan al snel of u inderdaad belastinggeld terug krijgt of misschien belasting moet bijbetalen. Wie moet bijbetalen kan misschien beter even wachten met zijn aangifte, ware het niet dat er dan vaak ook rente aan de Belastingdienst verschuldigd is. Wie geld terugkrijgt vult het formulier (al dan niet online) zo snel mogelijk in en krijgt na een week of zes bericht van de Belastingdienst. Als uw gegevens en rekening bekend zijn bij de belastingdienst, volgt de betaling snel daarna.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Belasting terugvragen studenten en scholieren"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 29-12-2016
Gepubliceerd: 04-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Aftrekposten
Schrijf mee!