InfoNu.nl > Financieel > Belasting > WOZ-waarde is ook bepalend voor de erfbelasting

WOZ-waarde is ook bepalend voor de erfbelasting

WOZ-waarde is ook bepalend voor de erfbelasting De WOZ-waarde wordt bepaald door de gemeente. Indien u de waarde te hoog vindt, moet u bezwaar aantekenen. Een lagere WOZ-waarde kan veel geld besparen.
Een hogere WOZ-waarde zorgt voor een hoger eigenwoningforfait, maar er worden meerdere belastingen geheven afhankelijk van de hoogte van deze waarde. Een lagere WOZ-waarde kan u geld besparen wat betreft de onroerendezaakbelasting, de inkomstenbelasting, de waterschapslasten, maar ook de erfbelasting. Sinds 2010 is bij de erfbelasting het uitgangspunt de WOZ-waarde. De belangen om deze waarde zo laag mogelijk te houden, worden steeds groter.

Hoe wordt de WOZ-waarde vastgesteld?

De WOZ-waarde is de waarde van het huis in het economische verkeer. De waarde wordt bepaald door de waarde te schatten op basis van vergelijkbare huizen die in de regio zijn verkocht. De waarde wordt vastgesteld zonder dat er een kijkje wordt genomen in het huis zelf. Er kunnen door verschillende oorzaken te hoge waarden aangehouden zijn.

Door dalende huizenprijzen is de WOZ-waarde te hoog

In tijden dan de huizenprijzen zakken, zal het vaak voorkomen dat de WOZ-waarde hoger is dan de werkelijke waarde van het huis op dat moment. Dit wordt veroorzaakt doordat de waarde gebaseerd is op een oude inschatting. De WOZ-waarde is bepaald aan de hand van de waarde van het huis op 1 januari van het voorgaande jaar. Bij stijgende huizenprijzen ligt het voordeel bij de huizenbezitters.

WOZ-waarde bepaalt de hoogte van de erfbelasting

Bij het overlijden van een huisbezitter, komt het huis in de nalatenschap. De erfbelasting moet voldaan worden door de nabestaanden die de bezittingen (inclusief het huis) erven. Afhankelijk van de verwantschap wordt er erfbelasting in rekening gebracht bij de erfgenamen. De waarde van het huis wordt bepaald door de WOZ-waarde.

Kunnen erfgenamen nog bezwaar maken tegen de WOZ-waarde?

Ja, de erfgenamen kunnen alsnog een bezwaar indienen tegen de huidige waardebepaling. De eigenaar had dit moeten doen binnen zes weken na de ontvangst van de beschikking, maar na het overlijden van de eigenaar kunnen er erfgenamen dit alsnog doen.

De WOZ-waarde blijkt onjuist te zijn vastgesteld

In het geval de waarde inderdaad te hoog was, wordt er een nieuwe WOZ-beschikking verstrekt. In het verleden was het mogelijk dat gemeenten de foute waarde toch bleven hanteren, omdat de afwijking binnen een bepaalde marge viel. De Hoge Raad heeft eind 2010 een einde gemaakt aan deze mogelijkheid. Het is namelijk in strijd met de Europese regels om de foutieve waarde te hanteren.

Hoe hoog is de erfbelasting?

De hoogte van de erfbelasting is afhankelijkheid van de verwantschap met de overledene. In eerste instantie geldt er een vrijstelling voor erfbelasting. Voor de partner is dit maar liefst € 603.600 (2011) verminderd met pensioenimputatie, maar minimaal € 155.930. Voor de kinderen en kleinkinderen bedraagt de vrijstelling € 19.114. Voor erfgenamen buiten de kinderen, kleinkinderen en ouders om geldt slechts een vrijstelling van €2.012 (2011). Voor de ouders bedraagt de vrijstelling: € 45.270.

De erfbelasting bedraagt voor de partner en kinderen, 10 procent over de eerste €118.708 (boven de vrijstelling). Daarboven geldt een tarief van 20 procent. Voor kleinkinderen en verdere afstammelingen in rechte lijn, bedraagt de heffing 18 procent over de eerste €118.708. Over het meerdere bedraagt de heffing 36 procent. Voor overige verkrijgers bedraagt de heffing over de eerste €118.708, 30 procent en over het meerdere 40 procent.
Gerelateerde artikelen
Erfgenamen gedupeerd door dalende huizenprijzenErfgenamen gedupeerd door dalende huizenprijzenBij iemands overlijden gaan de bezittingen over op de erfgenamen. Een eigen huis kan een groot deel uitmaken van een nal…
Huis kopen ondanks dalende huizenprijzenEen huis kopen is meer dan een aankoop van een onderdak. Het is namelijk ook een investering met de nodige risico’s. Dal…
De rol van de WOZ-waarde bij het erven van een huisDe rol van de WOZ-waarde bij het erven van een huisIndien je een erfenis ontvangt die onder meer een huis bevat dan komt er een hoop financiële een administratieve rompslo…
Erfbelasting 2011 – 2012: vrijstellingen en tarievenErfbelasting 2011 – 2012: vrijstellingen en tarievenWie een erfenis ontvangt, moet daar belasting over betalen: de zogenaamde erfbelasting. In dit artikel: de erfbelasting…
Erfenis en belastingaangifte inkomstenbelastingErfenis en belastingaangifte inkomstenbelastingU moet ook aangifte voor de inkomstenbelasting doen bij een erfenis, niet alleen de belastingaangifte erfbelasting. Na e…
Bronnen en referenties
  • http://www.estateplanningnieuws.nl/2011/01/tarieven-erfbelasting-2011/
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "WOZ-waarde is ook bepalend voor de erfbelasting"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 09-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!