InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting op vakantiehuis en Belastingdienst

Belasting op vakantiehuis en Belastingdienst

Belasting op vakantiehuis en Belastingdienst Helaas betaalt u ook in 2017, 2018 en 2019 belasting op uw vakantiehuis of vakantiewoning in box 3 van de inkomstenbelasting, maar wat moet u bij uw aangifte inkomstenbelasting dan voor waarde invullen en hoeveel belasting betaalt u voor een vakantiehuis? Wat is de waarde van uw vakantiehuis volgens de Belastingdienst en mag u ook de hypotheekrente aftrekken van een vakantiewoning? Is het een vakantiehuis uw tweede woning of niet volgens de Belastingdienst? Dat maakt veel verschil bij uw aangifte inkomstenbelasting en hoeveel belasting er moet worden betaald.

Vakantiehuis kopen en belasting betalen

Een vakantiehuis in binnenland of buitenland lijkt zeer aantrekkelijk. Maar zoals bijna over alles moet u over uw vakantiehuis wel belasting betalen. Over welke waarde u aan de Belastingdienst belasting moet betalen en in welk tarief van de inkomstenbelasting u moet betalen, wordt hier uitgelegd.

Vakantiehuis in Nederland geeft u op tegen de WOZ-waarde volgens de Belastingdienst

Sinds 2010 geldt voor een vakantiewoning in Nederland dat u in box 3 van de inkomstenbelasting de WOZ-waarde moet opgeven, als u er tenminste 30% van het jaar verblijft. De WOZ-waarde staat op de WOZ-beschikking van de gemeente. Hierover betaalt u tot 2017 1,2% belasting. In 2017, 2018, 2019 kan dit percentage nog veel hoger zijn, doordat in 2017 ook voor box 3 een progressief belastingtarief is ingevoerd. Maar daarmee is de kous niet af. De gemeente geeft vaak een te hoge WOZ-waarde af voor een vakantiewoning. Als u er niet permanent mag zijn, zo is juridisch in 2010 bepaald, moet de waarde lager zijn dan van een vergelijkbare woning die wel permanent bewoond wordt. Het loont dan om binnen zes weken bezwaar aan te tekenen tegen de WOZ-beschikking.

Vakantiehuis in buitenland tegen economische waarde

Een vakantiewoning in het buitenland als tweede woning moet u van de fiscus in uw aangifte inkomstenbelasting waarderen tegen de economische waarde. Deze waarde in het economische verkeer is de prijs die u kunt krijgen voor de woning als u hem vrij zou opleveren. Deze waarde is niet altijd even objectief vast te stellen. Ook deze waarde zien we tot en met 2016 terug in box 3 van de inkomstenbelasting tegen een belastingtarief van 1,2% (tot 2017, daarna een gedifferentieerd tarief). Let er altijd wel op dat u geen dubbele belasting over uw vakantiewoning betaalt, maar vraagt om verrekening tussen Nederland en het buitenland. Als het land van bestemming een verdragsland is, is dat geen probleem. In sommige gevallen zult u overigens belasting moet bijbetalen over uw vakantiewoning. Toch is het in 2017, 2018 en 2019 niet zeker dat u al uw belasting in het buitenland kunt verrekenen. Dit komt door de hogere tarieven in box 3 vanaf 2017. Ook bij verrekening kan dan nog een forse rekening overblijven.

Belasting op vakantiehuis als hoofdverblijf

Bovenstaande geldt als de vakantiewoning niet uw hoofdverblijf is. Vele gemeenten in ons land staan niet toe dat u in de gemeentelijke basisadministratie staat ingeschreven op het adres van de vakantiewoning, maar gedogen een permanente bewoning van vakantiewoningen wel. Een vergelijkbaar geval is bekend van een gezin dat een huurhuis huurde, in die gemeente in het GBA was ingeschreven, maar hoofdzakelijk in het tweede huis verbleef. Zij konden voor de rechter aantonen alle vrije dagen en feest- en verjaardagen in de vakantiewoning te zijn, daar hun familie en vrienden te ontvangen en daar ook hun boodschappen te doen. Het hof besloot daarop dat de vakantiewoning het hoofdverblijf was en dat daarmee de hypotheekrente volledig fiscaal aftrekbaar was. Dus tegen uw belastingtarief van de inkomstenbelasting in box 1 die in de hoogste belastingschijf kan oplopen tot 49,5% in 2018 (in 2016 50,5% en in 2017 50%). De netto hypotheekrente na belasting bedraagt dan iets meer dan de helft van wat u aan de bank betaalt.

Financiering vakantiewoning en hypotheekrenteaftrek 2017 en 2018

Dat betekent ook veel voor de financiering van de vakantiewoning. Als hoofdverblijf zijn ook de kosten van de aankoop van het huis fiscaal aftrekbaar zoals:
  • De overdrachtsbelasting;
  • De kosten van de notaris;
  • De kosten voor de makelaar;
  • De kosten voor de bouwkundige keuring.

Als uw vakantiewoning niet uw hoofdverblijf is, dan gaat al die aftrek niet op. Bekijk voor de aftrek altijd het overzicht voor de fiscale aftrekposten eigen woning.

Vakantiehuis als 2e woning

Als een vakantiehuis uw 2e woning is, wordt door banken bij de financiering al snel gekeken naar de overwaarde van uw eerste eigen huis en is men terughoudend. U zult in de meeste gevallen zelf geld moeten meenemen. Wie een huis huurt en een vakantiewoning heeft waar hij als het ware permanent verblijft, kan zijn vakantiehuis als eigen woning laten financieren en van alle bijbehorende fiscale voordelen gebruik maken.

Beleggen in een vakantiewoning

Als de spaarrente laag is, zoeken velen naar een manier om hun geld te beleggen. Een vakantiewoning kopen kan dan slim zijn. De huizenprijzen stijgen weer en als u er dan ook nog een mooie huur voor kunt krijgen, kunt u zo een mooi rendement maken. De winst u u maakt bij verkoop is fiscaal onbelast en de huur is eveneens belastingvrij. Maar bekijk altijd goed of het land waar u koopt een verdragsland is van Nederland, anders betaalt u wellicht tweemaal belasting, in het gastland en in Nederland.

Slot

Zoekt u bij de bank financiering voor uw vakantiewoning en verblijft u daar vrijwel permanent, laat dat dan ook aan de bank weten. U kunt zo veel eenvoudiger aan financiering komen en het wordt allemaal veel beter betaalbaar. De Belastingdienst betaalt alleen mee aan uw woonlasten via de hypotheekrenteaftrek als de vakantiewoning uw hoofdverblijf is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigenaar van twee woningen: verhuisregeling 2018 en 2019Eigenaar van twee woningen: verhuisregeling 2018 en 2019Wie in 2018 of 2019 de eigenaar is van twee woningen zal zich ook afvragen wat dit fiscaal volgens de verhuisregeling be…
Beleggen in een vakantiewoning: voordelen en nadelenBeleggen in een vakantiewoning: voordelen en nadelenVelen willen een vakantiewoning kopen. Om er vakantie te houden, voor het rendement bij verhuur of om de woning later me…
Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2018 & 2019Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2018 & 2019Belastingvrij verhuren in 2017, 2018 of 2019, hebt u daar recht op? Dat kan met de kamerverhuurvrijstelling, maar hoe gr…
Belastingdienst & tweede huis in het buitenlandBelastingdienst & tweede huis in het buitenlandHoe is uw tweede huis fiscaal belast voor de inkomstenbelasting? Elk jaar kondigt de Belastingdienst aan waarop ze de be…
Wel of niet een tweede eigen woningWel of niet een tweede eigen woningEen tweede eigen woning is vaak ook uw droomwoning. Of uw tweede huis is een beleggingsobject en voor de verhuur, een va…

Reageer op het artikel "Belasting op vakantiehuis en Belastingdienst"

Reacties

Jan, 20-05-2019 10:21 #4
Ik heb een vraag
Ik ben een particulier ik wil een stacaravan kopen op een camping/park. De grond is van de campingeigenaar, deze grond zal ik dus huren, de campingeigenaar zal dus, middels natrekking, ook de eigenaar blijven van de stacaravan (althans juridisch). Moet ik in dit geval dan overdrachtsbelasting betalen? De campingeigenaar houdt vol van niet, de belastingdienst zegt van wel. Wie heeft er gelijk? Reactie infoteur, 22-05-2019
Beste Jan,
Het onderscheid tussen juridisch eigendom en economisch eigendom via natrekking is een afspraak tussen u en de campingeigenaar, de Belastingdienst zal daar geen boodschap aan hebben. Anders wordt het wanneer u de stacaravan huurt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mark, 21-08-2017 14:44 #3
Hallo, een vraag.
Ben ondernemer doe dus btw aangifte, overweeg (op termijn) een vakantiehuis te kopen in Nederland zonder financiering. Heb dus al een huis in Nederland waar ik het hele jaar (-/- vakanties) in woon. In dit aan te schaffen vakantie huis zou ik zeker in het begin wel wat weken door gaan brengen (vnl. in vakantie) maar laten we zeggen max. een week of 10 per jaar. Andere weken (trachten) te verhuren en misschien wel het hele jaar aan 1 of liever meerdere huurders. Wat ga ik / moet ik aan belasting gaan betalen over deze inkomsten? of volstaat dat ik de (woz) waarde gewoon weer (voor spaargeld immers ook) in box 3 ga betalen 1,2% rendementsheffing en zijn de huur inkomsten vrij van enige vorm van belasting? (Uiteraard ga ik dan ook geen kosten opvoeren, ik wil eigenlijk dat dat huisje niks met mijn onderneming te maken heeft., of is dat niet handig?) vr.gr. Mark Reactie infoteur, 22-08-2017
Hallo Mark,
Als u als particulier een vakantiewoning koopt, is dat vermogen in box 3. U betaalt dan geen belasting over de verhuur. Als u zich hierbij niet als ondernemer gedraagt, is er ook geen btw-plicht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 13-02-2017 13:18 #2
Ik heb in 2016 een huis gekocht in een badplaats in Nederland. Ik woon daar nu ook. Op het erf van dat huis staat een bijgebouwtje wat ik nu aan het ombouwen ben tot vakantiewoning. Het is de bedoeling dat ik dat vanaf mei/juni 2017 ga verhuren aan toeristen.
Mijn huis incl. bijgebouwtje zijn hypotheekvrij. Waarde bijgebouwtje na verbouwing/aanpassing onbekend.
Ik ben een kleine ondernemer en heb nu een B2 nummer bij de belastingdienst aangevraagd maar is dat eigenlijk wel nodig? En moet ik ook een aparte bankrekening openen voor de vakantiewoning die ik ga verhuren. Zo ja, moet dat persé een zakelijke rekening zijn?
Het is mij bekend dat als ik de vakantiewoning in box 3 onderbreng, er dan geen werkbare uren voor mezelf in mogen zitten.
Nu denk ik dit jaar niet boven 140 verhuurdagen uit te komen maar volgend jaar weer wel.

Dit jaar zou ik dan de huurinkomsten niet op hoeven te geven? Maar mag ik dan wel de 21% van de gemaakte kosten terugvragen?
Nu wil ik graag de BTW van een groot deel van de gemaakte kosten voor het aanpassen van het bijgebouwtje + inrichting e.d. terugvragen van de belasting. Een deel van die kosten zijn in 2016 gemaakt en een deel in 2017. Als ik alle facturen tegelijk indien, ziet de belasting dit bedrag dan in totaal voor 2017 of kijkt de belasting naar de factuurdatum?
Ik heb namelijk begrepen dat je de kosten zoveel mogelijk in 1 jaar moet maken. Kunt u uitleggen waarom dat zo is? Reactie infoteur, 15-02-2017
Beste Anna,
De vraag is of u ondernemer bent of particulier. Een ondernemer doet aangifte btw, een particulier niet. Bovendien moet het wel om zakelijke uitgaven gaan. Alleen uw bijgebouw verhuren, betekent nog niet dat u ondernemer bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ine Macleod, 21-04-2015 22:02 #1
Ik ben woonachtig in Engeland maar ik wil een vakantiehuis kopen in Nederland, hoe zit dat dan met de belasting daarop? Hoelang mag ik erin verblijven per jaar? Hoe vaak moet ik terug naar Engeland per jaar? Ons inkomen komt vanuit Engeland waar we dus onze inkomsten belasting etc. betalen.
Bij voorbaat hartelijk dank
Ine Macleod Reactie infoteur, 10-01-2017
Beste Ine Macleod,
Is het een vakantiehuis of een pied-a-terre? Een vakantiehuis in een vakantiepark kent in 2016 en 2017 vaak de regel dat het niet permanent bewoond mag zijn en dat kan per vakantiepark weer iets anders zijn, maar een tweede huis of appartement kent die beperkende regel niet. Op een huis in Nederland betaalt u de gemeentelijke lasten aan de gemeente waar het huis staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Tweede huis
Reacties: 4
Schrijf mee!