InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Reiskosten voor ziekenbezoek aftrekken van de belasting

Reiskosten voor ziekenbezoek aftrekken van de belasting

Reiskosten voor ziekenbezoek aftrekken van de belasting Reiskosten die gemaakt worden ten behoeve van ziekenbezoek kunnen worden afgetrokken van de belasting, mits aan een aantal voorwaarden voldaan wordt. En dat is goed om te weten want het zou zonden zijn om deze aftrekpost te laten liggen. Lees hier meer over het hoe en wat van de regeling voor aftrek van vervoerskosten.

Ziektekosten aftrekken in het algemeen

Veel mensen laten geld liggen doordat ze niet goed op de hoogte zijn van welke kosten ze kunnen aftrekken van de belasting. Het gaat echter om de volgende kostenposten:
  • Geneeskundige en heelkundige hulp
  • Door een arts voorgeschreven medicijnen
  • Hulpmiddelen als krukken, steunzolen of een brace
  • Vervoer van en naar een huisarts of ziekenhuis
  • Dieet op medische indicatie
  • Aanvullende gezinshulp
  • Kleding en beddengoed die in verband met ziekte noodzakelijk zijn

Het enige dat nog mist in dit rijtje zijn de gemaakte kosten voor ziekenbezoek. Daarop zal uitgebreiden worden ingegaan. Het is niet het eerste waar je aan denkt bij aftrekposten, maar het kan toch aardig aantikken wanneer je dagelijks of wekelijks een lange autorit maakt om je partner, kind of andere huisgenoot te bezoeken in een ziekenhuis of verpleeghuis in een andere stad, of je dit nu doet met een eigen auto of met een ander vervoersmiddel zoals het openbaar vervoer of een taxi.

Kosten voor ziekenbezoek

Onder welke omstandigheden kun je reiskosten voor ziekenbezoek als aftrekpost noteren bij je belastingopgave? In ieder geval moet dan voldaan worden aan de volgende vier basisvoorwaarden:
  • Je hebt de zieke met regelmaat een bezoek gebracht.
  • De persoon die je bezoekt was bij het begin van de opname een huisgenoot.
  • De enkele reisafstand (separate heen- of terugreis) tussen je woning en de verpleeglocatie is meer dan 10 kilometer.
  • De patient heeft langer dan een maand aaneengesloten verpleging gehad. Bij meerdere op elkaar volgende periodes waarin van verpleging sprake was mogen dee reiskosten alleen worden afgetrokken wanneer de zieke in binnen een jaar opgeteld langer dan een maadn verpleegd is en als deze verpleging altijd noodzakelijk was ten gevolge van dezelfde aandoening. Is de tijd tussen de verscheidene periodes langer dan vier weken dan wordt als het waren de ketting verbroken en moet opnieuw sprake zijn van een volle maand aangesloten verpleging wil je de reiskosten hiervoor kunnen aftrekken.

Hoe bereken je de reiskosten?

Reis je per auto dan bedraagt de aftrek 0,19 eurocent per kilometer. Hiervoor kijk je naar de werkelijk gereden afstand en dus niet de hemelsbrede afstand. De afstand is eenvoudig te bereken door de route in te voeren in een routeplanner. Zaken als slijtage aan de auto als gevolg van het gebruik kunnen niet worden meegerekend.

Bezoek je je zieke huisgenoot per openbaar vervoer of maak je gebruik van taxivervoer, dan kun hiervoor de werkelijke kosten opgeven. Bewaar wel altijd goed de bonnetjes, strippenkaarten en transactieoverzichten van de ov-chipkaart. Zo kun je nooit de fout in gaan bij je opgave.

Ben je zelf niet in bezit van een rijbewijs of een eigen auto en zorgt een vriend of familielid voor het vervoer, dan kun je ervoor kiezen deze kosten aan de desbetreffende persoon te vergoeden en deze vervolgens op te geven aan de Belastingdienst. Zorg wel altijd dat je de werkelijke kosten opgeeft en niet zomaar een losse benadering.

Heb je zelf een handicap waardoor je kosten voor vervoer hoger zijn, dan kun je deze hogere kosten opgeven. Je moet wel aannemelijk kunnen maken dat je daadwerkelijk hogere kosten hebt. Zorg hier dus goed voor.

Lees verder

© 2011 - 2014 Dessal, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aftrek specifieke zorgkosten 2011 - 2012Aftrek specifieke zorgkosten 2011 - 2012U kunt bepaalde ziektekosten aftrekken, maar niet alle specifieke zorgkosten zijn aftrekbaar. In dit artikel: de aftrek…
Reiskostenvergoeding eigen en openbaar vervoerWerkgevers zijn niet verplicht om jouw dagelijkse reiskosten van en naar je werk met eigen of openbaar vervoer te vergoe…
Wat zijn aftrekposten?Wat zijn aftrekposten?De jaarlijkse belastingaangifte is een hele klus, omdat de fiscale regeling omtrent aftrekposten regelmaitg verandert. A…
Aftrek specifieke zorgkosten in 2014 afgeschaftAftrek specifieke zorgkosten in 2014 afgeschaftBij je belastingopgave kun je specifieke zorgkosten opgeven. Het gaat om zorgkosten die niet vergoed worden. In 2014 ver…
Aftrekposten inkomstenbelasting 2014Aftrekposten inkomstenbelasting 2014Er zijn minder aftrekposten inkomstenbelasting 2014, omdat de aftrek particulieren voor de specifieke zorgkosten en ziek…

Reageer op het artikel "Reiskosten voor ziekenbezoek aftrekken van de belasting"

Reacties

Bs, 21-01-2014 19:06 #11
Vraag, mijn vader ligt voor een periode van ruim 6 weken in het ziekenhuis. Enkele reis is 45 kilometer. Bij het begin van de opname woondeb wij niet onder 1 dak. Kan ik toch de gemaakte reiskosten aftrekken?

Gr B

Mandy Beck, 20-01-2014 10:55 #10
Mijn Partner met wie ik een dochter heb samen heeft vorig jaar één maand + 1 dag in het ziekenhuis gelegen voor een stamceltransplantatie ivm zijn immuunziekte. Hij lag hiervoor in het UMC utrecht en wij wonen zelf in heerhugowaard (enkele reis 93 km) ik heb hem in die periode 6 dagen per week bezocht met eigen auto. kan ik dit dan ook declaren? dit is mij namelijk een beetje onduidelijk.

Jozet Huizing, 25-08-2013 18:24 #9
Mijn man ligt vanaf 6 augustus in het ziekenhuis, hij is 10 augustus overgeplaatst naar het UMCG Groningen kan ik de reiskosten NU declareren of moet dat echt volgend jaar voor 1 April 2014. Want ik heb nu de reiskosten gemaakt en het past mij financieel wel dat ik het nu terug krijg. Wanneer hij ontslagen wordt is nu nog niet bekent, hij heeft een Hersenvliesontsteking!
Met vriendelijke groeten,
Jozet Huizing

Alex Banen, 25-05-2013 22:44 #8
Wij wonen in het noorden van het land, en zijn de enige kinderen van onze (schoon)moeder. Zij woont in Heiloo in een verzorgingstehuis, nu moeten wij wekelijks naar haar toe voor behandelingen en zorg, zijn deze kosten aftrekbaar bij de belastingen?

Kjree, 18-03-2013 09:59 #7
Mijn 80 jarige moeder heeft haar onderbeen gebroken, moet 6 weken onbelast mobiliseren, en kan dus niet naar huis, krukken lopen gaat niet op die leeftijd. Heeft een loop rek en wordt dus nu verpleegd bij mij thuis. We moeten haar regelmatig naar het ziekenhuis brengen heen en weer, ik heb geen rijbewijs, geen beroer, ben afhankelijk van en taxi.
Hoe krijg ik vervoerkosten, zorgkosten, telefoonkosten hiervoor terug?

De Friesland verzekering wil hierop niet reageren, eenhoevig kunnen we dit declareren bij welke instantie. Wij willen moeders dus niet naar een verzorgingshuis oid doen maar zouden het prettig vinden, waar wij toch kosten kunnen declareren. Reactie infoteur, 19-03-2013
Hallo Karen,

Bij mijn weten krijg je in een dergelijke situatie normaliter geen vergoeding. Dat is alleen mogelijk wanneer je naar het ziekenhuis moet in verband met dialyse, bestraling, chemotherapie of wanneer iemand blind, slechtziend of rolstoelgebonden is. Soms kun je een beroep doen op de hardheidsclausule van je zorgverzekering.

Wel is het mogelijk de kosten voor vervoer van en naar het ziekenhuis af te trekken van de belasting. Dit moet je dan volgend jaar invullen bij de aangifte over 2013.

Groet,
Dessal

Kelly, 28-02-2013 21:01 #6
Hallo

ik heb even een vraag ik heb vorig jaar en dit jaar meerdere behandelingen en operaties gehad en doordat ik werk heb ook vaker bij de bedrijfsarts geweest. Kan ik de reiskosten van de bedrijfsarts ook op geven?

m.v.g kelly Reactie infoteur, 01-03-2013
Beste Kelly,

Voor dit soort specifieke vragen kun je het beste even bellen met de Belastingtelefoon, dan weet je het zeker.

Groet,
Dessal

Carla Cox, 04-01-2013 18:04 #5
Mijn moeder ligt in Boxmeer in het ziekenhuis en wij wonen in Neer, afstand 65 km enkele reis. Gaan haar om de dag bezoeken. Krijg ik iets vergoed?

Janek, 27-11-2012 12:05 #4
Ik heb een gehandicapt kind welke regelmatig naar het ziekenhuis moet voor controles, onderzoeken, etc. Kan ik de volledige vervoerskosten hiervoor declareren (is geen ziekenbezoek) ipv reiskosten. Wat zijn hiervoor de evt randvoorwaarden?

C. Pronk, 04-07-2012 19:04 #3
Ik ben geopereerd in mei 2010 aan een hypofysetumor, daardoor moet ik vaak terug naar het zienhuis voor controle, 8x per jaar 135 km heen en terug 135 km, kan ik hier een vergoeding of reiskosten voor terug krijgen?

M. Verhoeven, 15-03-2012 10:19 #2
Mijn kleindochter is geboren in het Azu te Maastricht 30-6-2011 en daar ook overleden 19-11-2011. Ze heeft gedurende al die tijd (bijna 5 maanden) in het ziekenhuis gelegen.
Kan ik als haar oma, die haar elke week minstens 1x bezocht heeft, aanspraak maken op kilometervergoeding. Kan ik deze kostenpost verhalen via de aangifte Inkomstenbelasting 2011? Reactie infoteur, 15-03-2012
Beste M,
Ik meen dat deze aftrek alleen geldt wanneer de zieke die je bezoekt een huisgenoot is. Dit kan dus bijvoorbeeld gaan om een partner of kind. Indien je niet in dezelfde woning woonde als je kleindochter ga ik er vanuit dat deze aftrek niet van toepassing zal zijn. Wil je het zeker weten, dan kun je het beste advies vragen bij de Belastingtelefoon.

Mvg,
Dessal

Leeuwe, 05-10-2011 09:49 #1
Alleen de persoon die ik bezoek is geen huisgenoot, maar mijn moeder van 88 jaar die nog zelfstandig woont. Kan ik dan geen reiskosten ziekenbezoek aftrekken nu ze in het ziekenhuis ligt?

Infoteur: Dessal
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2013
Reacties: 11
Schrijf mee!