InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Reiskosten; woon-werkverkeer

Reiskosten; woon-werkverkeer

Reiskosten; woon-werkverkeer Vaak heeft men recht op een reiskostenvergoeding, maar veel mensen zijn niet precies op de hoogte over hoe de reiskostenvergoeding in elkaar zit. Zo zijn er twee soorten reiskosten vergoedingen, namelijk de reiskosten voor woon-werk verkeer, het vervoer van en naar het werk en de ritten die men maakt voor het werk, de zogenaamde zakelijke ritten. Dit artikel behandelt de vergoedingen voor het woon-werkverkeer.

Manieren van woon-werkverkeer

Eigen vervoer, onbelaste vergoeding
Men kan op verschillende manieren met eigen vervoer naar het werk reizen. Als eerste wordt gedacht aan de auto, echter ook de brommer, scooter en de fiets behoren behoren tot de mogelijkheden. Zelfs lopend naar het werk gaan is een optie. Voor deze kilometers mag de werkgever een onbelaste vergoeding verstrekken. Deze vergoeding bestaat uit maximaal 0,19ct.

Maar deze vergoeding is alleen voor de kilometers rechtstreeks naar uw werk. De extra kilometer die u maakte om een boodschap te doen of eventueel de kinderen naar school te brengen behoren daar niet bij.

Eigen vervoer, vaste vergoeding

Als men met de werkgever een vaste vergoeding heeft afgesproken is de meestal gebaseerd op het werkelijk aantal gewerkte dagen. De vakanties en vrije dagen worden dan niet meegerekend. De vergoeding die hier besproken wordt geld voor werknemers die altijd op eenzelfde werkplek werken, voor werknemers de regelmatig wisselen van werkplek gelden andere regels. Op het moment dat een werknemer meer dan 150 dagen per jaar werkt, dat is 70%van het aantal werkdagen per jaar is het toegestaan van het maximale aantal werkdagen per jaar namelijk 214. Het is niet noodzakelijk om hier te kijken naar het werkelijk aantal gewerkte dagen. Indien men als werkgever ziek wordt gelden er andere regels welke u kunt vinden op de site van de belastingdienst

Met het openbaar vervoer

Voor het reizen met het openbaar vervoer is het welk belangrijk om te weten wat de eisen zijn omtrent openbaar vervoer. De belastingdienst beschouwt alles wat met een dienstregeling rijdt of vaart onder openbaar vervoer. Denk hierbij aan, bus,trein, metro of veerdienst. Een vliegtuig of een taxi vallen niet onder het openbaar vervoer.

Voor de vergoeding zijn twee mogelijkheden, namelijk de al eerder genoemde onbelaste vergoeding van 0,19ct maar de werkgever kan ook de keuze maken om de reiskosten per openbaar vervoer volledig te vergoeden. Er bestaat een mogelijkheid om dit volledig onbelast te doen wanneer men aan een aantal regels voldoet.

  • De werknemer koopt zelf de vervoerbewijzen en overhandigd die aan de werkgever na verstrijken van de geldigheid. De vergoeding die verstrekt wordt moet overeenkomen met de werkelijke prijs van de vervoerbewijzen.
  • Bij gebruik van een OV-chipkaart dient de werkgever te zorgen voor een overzicht van de reizen die op de ov-chipkaart staan. (dit is te verkrijgen bij o.a. de ov-chipautomaat)

De werkgever moet de vervoerbewijzen vanzelfsprekend in zijn administratie bewaren.

Voor de reiskosten van huis naar het openbaar vervoer mag de werkgever een onbelaste vergoeding van 0,19ct verstrekken.

Reizen per auto wordt totaal vergoed

Als de werkgever besloten heeft om alle kosten van het gebruik van de privéauto te vergoeden, dan dient de auto ook door de werkgever beschikbaar te zijn gesteld. De werkgever krijgt dan o.a. te maken met de fiscale bijtelling.

Overig

In sommige gevallen wordt het vervoer van het personeel gezamenlijk geregeld door middel van een personeelsbus. Op dat moment heeft men ook geen recht op een reiskostenvergoeding.

Op het moment dat men met een collega meerijdt in zijn privé-auto dan is er ook geen recht op reiskostenvergoeding.

Fiets men met een fiets welke verstrekt is door de werkgever dan vervalt ook op een reiskosten vergoeding

Lees verder

© 2009 - 2014 Spinsel, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Onbelaste reiskostenvergoeding 2013 vervalt nietOnbelaste reiskostenvergoeding 2013 vervalt nietHoe hoog is de reiskostenvergoeding 2013 en 2014 met de nieuwe forensentaks en de aftrek reiskosten openbaar vervoer 201…
Reiskostenvergoeding eigen en openbaar vervoerWerkgevers zijn niet verplicht om jouw dagelijkse reiskosten van en naar je werk met eigen of openbaar vervoer te vergoe…
Reiskosten aftrekken van belastbaar inkomenReiskosten aftrekken van belastbaar inkomenDe aftrek van reiskosten van woon-werkverkeer is een van de manieren van de overheid om mensen uit de auto in het openba…
Reiskostenvergoeding 2013Reiskostenvergoeding 2013In het begrotingsakkoord 2013 is afgesproken dat de onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft. De reiskostenvergoe…
Tarieven en bedragen inkomstenbelasting 2008 (vervolg 2)Tarieven en bedragen inkomstenbelasting 2008 (vervolg 2)Ook in 2008 zullen de tarieven en bedragen voor de belastingheffing worden aangepast. Hieronder treft u de tabellen die…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • Belastingtelefoon

Reageer op het artikel "Reiskosten; woon-werkverkeer"

Reacties

J. Bakker, 22-01-2014 10:43 #13
Hoe zit het met reiskosten aftrek bij de belastingdienst, als er op het moment van reizen
geen openbaar vervoer beschikbaar is?

L. van Doornmalen, 10-09-2012 08:42 #12
Ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van deze regeling, maar voorafgaande jaren niet. Kan ik nog iets doen met terugwerkende kracht?

Marcel, 31-07-2012 12:32 #11
Ik werk in een vijf ploegensysteem en reis met eigen vervoer "dagelijks"150 km en krijg hiervoor een vergoeding van 0, 19 per km.Omdat het niet mogelik is, vanwege de werktijden, om met het openbaar vervoer te reizen is mijn vraag of ik ook een bepaalde teruggaaf kan krijgen via de belastingdienst, zoja of dit ook mogelijk is met terug werkende kracht

R. vd Kieboom, 31-05-2012 08:18 #10
Mijn vriendin en ik werken beiden full time en reizen 120 km per dag met de auto. Belasting van onze reiskosten betekent voor ons 4000, - minder netto inkomen. We krijgen beide vergoeding om naar ons werk te reizen. Hiermee kopen we benzine waarbij al heffing over heffing plaatsvindt, namelijk accijns en btw.

Het kan niet zo zijn dan 10% van de bezuiniging opgehoest moet worden door de forens door middel van deze maatregel.

T. Broekmeulen, 29-02-2012 16:18 #9
Ben 01-12-2011 overgeplaats naar een andere lokatie binnen het zelfde bedrijf. allen kon ik het eerst lopens af nu moet ik elke dag 22 km heen en terug reizen. dit is 44 km per dag.ze willen geen km vergoeding geven kan ik op het aangiftebiljet van de belastingdienst afschrijven

A. Katy, 14-12-2011 13:15 #8
Niet zolang geleden ben ik begonen bij re-integratiebureau voor een traject om mij kans naar arbeidsmarkt te vergroten. Van woonplaats naar werk is tien km. Retour 20km en dat kost mij 4.20. en 84.00 per mand.Ik heb WWB uitkering voor alleenstand. Ik ben niet in staat om dit bedrag van mijn uitkering te betalen. Maar Sociale dienst van de gemente en Re-integratiebureau zeggen dat ik zelf moet betalen. Kunt u mij a.u.b wat voor regels in mijn situatie hoort.

F. Meijer, 09-11-2011 08:22 #7
Per 1 dec begin ik bij een nieuwe werkgever, voorheen kreeg ik automatisch reiskosten 0,19 p/km Er staat in het contract niets over km vergoeding. Is werkgever verplicht dit te vergoeden of moet ik hierover onderhandelen. Woon-werk is 22 km heen en 22 km terug.
Hoe moet ik dit aanpakken, aangezien ik in salaris al heb moet inleveren.

Americo, 07-11-2011 14:47 #6
Goede dag,
ik werk voor een klein bedrijf en reis met het openbaar vervoer.
Omdat er vaak een te groot overlap is tussen het zelf voorschieten van de reiskosten en het uitgekeerd krijgen, ben ik benieuwd of het mogelijk is deze zelf maandelijks terug te vorderen bij de belastingdienst. Ergens heb ik begrepen dat dit mogelijk moest zijn afhankelijk van de heffingskorting zoals aangegeven op de loonstrook. Staks zal ik tevens met eigen auto gaan reizen, geldt hier dan ook hetzelfde voor?
Wij hebben in deze branche (stock industry) geen afspraken m.b.t. CAO
Met vriendelijke groet,
Americo da Silva

Tom Larssen, 09-09-2011 11:17 #5
Ik ben ambtenaar en werkt in Rotterdam, mijn huis adres is Zuidland. Dit is 42 km. Ik rijd in een wagen van de Gemeente. Hiervoor betaal ik maandelijks 27 euro. Ik heb op het moment een relatie die in Wassenaar woont. De afstand is twee kilometer minder (40 km). Elke woensdag en vrijdag verblijf ik in Wassenaar. Volgens mijn baas mag ik de auto naar Wassenaar niet gebruiken want dat schijnen dan prive kilometers te zijn al is de afstand minder. Is hier een oplossing voor te vinden.

K. Bont, 04-08-2011 16:25 #4
Hallo. ik heb een vraag. ik rij elke dag 30 kilometer op en naar naar me werk. totaal 60 kilometer. ik werk er 4 dagen, en in de vakantie's 5 dagen. van mijn werkgever krijg ik geen rijkosten vergoeding. ik moet het met een t biljet doen zeggen ze. is dat mogelijk?

mvg. keshia bont.

Carla Verhoeven, 08-12-2010 14:20 #3
De kortste route naar mijn werk is 23,6 km maar de snelste en beste route om te rijden is 28 km, wat moet mijn werkgever mij vergoeden?

A. Haarhuis, 23-08-2010 11:06 #2
Is het binnen de CAO Welzijn afspraken mogelijk dat de eerste 15 kilometer van je woon-werkverkeer niet voor vergoeding in aanmerking komen. Mijn enkele reisafstand is 25 km.Retour 50. Ik krijg van mijn werkgever 50-30= 20km a 19 cent vergoed. Verder is de woon-wwerk vergoeding openbaarvervoer wel 100%.

Bram Kater, 02-04-2010 23:38 #1
Mijn werkgever geeft mij geen reisvergoeding, is hij verplicht mij deze te geven of kan hij zomaar afzien om mij geen vergoeding te geven?

Infoteur: Spinsel
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 13
Schrijf mee!