Enkele reis | Aantal maal per week | ||||
---|---|---|---|---|---|
Afstand is groter dan: | Maar niet meer dan: | 4 dagen of meer | 3 dagen | 2 dagen | 1 dag |
0 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | 15 | 455 | 342 | 228 | 114 |
15 | 20 | 606 | 455 | 303 | 152 |
20 | 30 | 1.011 | 759 | 506 | 253 |
30 | 40 | 1.254 | 941 | 627 | 314 |
40 | 50 | 1.635 | 1.227 | 818 | 409 |
50 | 60 | 1.819 | 1.365 | 910 | 455 |
60 | 70 | 2.017 | 1.513 | 1.009 | 505 |
70 | 80 | 2.087 | 1.566 | 1.044 | 522 |
80 | 90 | 2.116 | 1.587 | 1.058 | 529 |
90 | - | 2.116 | zie toelichting | zie toelichting | zie toelichting |
Enkele reis | Aantal maal per week | ||||
---|---|---|---|---|---|
Afstand is groter dan: | Maar niet meer dan: | 4 dagen of meer | 3 dagen | 2 dagen | 1 dag |
0 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | 15 | 463 | 348 | 232 | 116 |
15 | 20 | 616 | 462 | 308 | 154 |
20 | 30 | 1.028 | 771 | 514 | 257 |
30 | 40 | 1.275 | 957 | 638 | 319 |
40 | 50 | 1.662 | 1.247 | 831 | 416 |
50 | 60 | 1.849 | 1.387 | 925 | 463 |
60 | 70 | 2.050 | 1.538 | 1.025 | 513 |
70 | 80 | 2.121 | 1.591 | 1.061 | 531 |
80 | 90 | 2.150 | 1.613 | 1.075 | 538 |
90 | - | 2.150 | zie toelichting | zie toelichting | zie toelichting |
Enkele reis | Aantal maal per week | ||||
---|---|---|---|---|---|
Afstand is groter dan: | Maar niet meer dan: | 4 dagen of meer | 3 dagen | 2 dagen | 1 dag |
0 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | 15 | 471 | 353 | 236 | 118 |
15 | 20 | 626.5 | 469 | 313 | 157 |
20 | 30 | 1.045 | 783 | 522 | 263 |
30 | 40 | 1.296 | 972 | 649 | 324 |
40 | 50 | 1.689 | 1.267 | 844 | 423 |
50 | 60 | 1.879 | 1.407 | 940 | 470 |
60 | 70 | 2.083 | 1.563 | 1.041 | 521 |
70 | 80 | 2.155 | 1.516 | 1.078 | 540 |
80 | 90 | 2.185 | 1.640 | 1.092 | 546 |
90 | - | 2.185 | zie toelichting | zie toelichting | zie toelichting |
Enkele reis | Aantal maal per week | ||||
---|---|---|---|---|---|
Afstand is groter dan: | Maar niet meer dan: | 4 dagen of meer | 3 dagen | 2 dagen | 1 dag |
0 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | 15 | 478 | 359 | 239 | 120 |
15 | 20 | 635 | 477 | 318 | 159 |
20 | 30 | 1.059 | 795 | 530 | 265 |
30 | 40 | 1.313 | 985 | 657 | 329 |
40 | 50 | 1.711 | 1.284 | 856 | 428 |
50 | 60 | 1.904 | 1.428 | 952 | 476 |
60 | 70 | 2.111 | 1.584 | 1.056 | 528 |
70 | 80 | 2.184 | 1.638 | 1.092 | 546 |
80 | 90 | 2.214 | 1.661 | 1.107 | 554 |
90 | - | 2.214 | zie toelichting | zie toelichting | zie toelichting |
Wilma Mazereeuw, 05-07-2020
De werkgever mag zijn werknemer onbelast 19 cent geven, maar hoeveel mag de werkgever onbelast aan een vrijwilliger geven die rijdt met zijn eigen auto. Het bedrijf waar ik vrijwiligerswerk voor doe, wil niet hoger gaan dan 19 cent, omdat zij er anders belasting over moeten betalen, maar volgens de ANWB en de belasting mag ik tussen de 0,30 en 0,42 per kilometer vragen. Hoe zit dit voor de werkgever?
Reactie infoteur, 08-07-2020
Beste Wilma Mazereeuw,
Bij vrijwilligerswerk mag de kilometervergoeding de gemaakte kosten dekken en dus hoger zijn dan 19 ct per kilometer. Ook de werkgever betaalt in dit geval geen belasting over de onkostenvergoeding. U bent immers geen werknemer en niet in loondienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
G. van Dinther, 03-03-2020
Geachte, Mijn kleindochter rijdt 5 dagen per week naar haar werk heen en terug 100 km met haar eigen auto zij krijgt een vaste vergoeding tot 20 km? met een vast max. bedrag van 5,50 per dag. Openbaar vervoer is niet mogelijk i.v.m. werktijden. Heeft een vast contract voor 38 uur. Zij kan wel gebruik maken van onbelaste reisvergoeding o.d. maar is ons niet duidelijk.
Kunt U ons adviseren. M.vr.groet.
Reactie infoteur, 05-03-2020
Geachte G. van Dinther,
De reiskosten zijn niet aftrekbaar maar wel onbelast voor 19 cent per kilometer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Annelies Emmen, 27-10-2019
Ik ben werkzaam bij Rhenus logistics A58 te Tilburg via uitzendbureau Adecco en nu hebben ze mij gevraagd om voor 3 weken bij de vestiging in Son te gaan werken. Ik krijg hiervoor een reiskostenvergoeding van 6,23 maar dit dekt dus alleen maar de heenreis. Nu is mijn vraag of dit terecht is of dat ik ook de terugreis kan declareren daar zij, niet ik dus, gevraagd hebben om daar te gaan werken.
Reactie infoteur, 30-10-2019
Beste Annelies Emmen,
Hoeveel u kunt declareren is afhankelijk van het bedrijf dat uw declaratie moet goedkeuren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Leendert Brouwer, 23-07-2018
Wellicht een heel domme vraag, maar toch. In mijn jaaropgave 2016 staan er onder het kopje Reiskosten woon-werk, drie categorieën: Onbelaste vergoeding: 616 euro, openbaar vervoer 0 euro, privégebruik auto van de zaak 0 euro.
Moet ik die onbelaste vergoeding nou wel of niet opgeven in mijn aangifte inkomstenbelasting?
Reactie infoteur, 24-07-2018
Beste Leendert Brouwer,
De onbelaste vergoeding hoeft u niet op te geven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Bannelies, 16-02-2018
Hoe bereken ik de woon- werkafstand voor de openbaar vervoer aftrek? Via anwb-planner is snelste route 61,9 km en de kortste 42 maar dan doe je er half uur langer over. Spoorafstand met de trein kan ik nergens terugvinden. Welke route moet ik gebruiken voor de aftrek?
Reactie infoteur, 18-02-2018
Beste Bannelies,
Probeer toch een inschatting van de route via het openbaar vervoer te maken (bel anders even met de NS).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Taz, 24-09-2012
``Gaan werken wordt zo duurder, maar kennelijk weegt in deze besluitvorming het milieu-aspect ook mee`` het milieu wordt er niet beter op door de snelheidslimiet op snelwegen te verhogen. Vele banen zitten ook in of in de buurt van grote steden, dus als iedereen moet verhuizen naar de omgeving van zijn werk loopt het platteland leeg. Dit leidt juist tot meer vervuiling in de dichtbevolkte gebieden. Trouwens, mensen kunnen hun huis niet verkopen in deze moeilijke tijd. En verhuizen omwille van alleen je werk is toch ook belachelijk? Ze kunnen beter de milieuvervuilende SUV`s en grote limousines (BMW 7-series en Mercedes S-klasses) meer belasting laten betalen en niet de rekening bij de normale burger leggen.
Reactie infoteur, 24-09-2012
Beste Taz,
Niet voor niets zoekt men nu naar mogelijkheden om de reiskostenvergoeding ongemoeid te laten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Max, 24-09-2012
Toch vreemd. Ik rijd zakelijk in een lease-auto, daarmee rijd ik niet privé. Daarvoor heb ik zelf een auto, die had ik al voordat ik de lease-auto tot mijn beschikking kreeg. Wat wil de belasting nu? Ik kan het niet helpen dat mijn kantoor 65 km verderop staat. Ik rijd ook vaak vanuit huis naar klanten, maar dan ook wel weer terug naar kantoor en vanuit daar weer naar huis. Ik begrijp de belasting wel voor mensen die zeggen 500 km te rijden maar wellicht veel meer rijden. Controle is vaak moeilijk. Maar ik rijd helemaal geen privé kilometers. Daar moet toch een uitzondering op komen voor mensen zoals ik die zelf aantoonbaar een eigen auto rijden?
Reactie infoteur, 24-09-2012
Beste Max,
Maar voor uw privé auto verandert er niets.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Ton Ottema, 10-05-2012
Iedereen laten verhuizen, zeker in deze crisistijd dat zal de oplossing zijn, zeker omdat een groot deel van de bevolking nu al niet de eindjes aan elkaar kan breien.
Reactie infoteur, 11-05-2012
Beste Ton Ottema,
Gaan werken wordt zo duurder, maar kennelijk weegt in deze besluitvorming het milieu-aspect ook mee.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Paul, 10-05-2012
Als de vergoeding voor reizen van en naar het werk niet meer belastingvrij is (19ct), zou hierop ook de bijtelling voor de lease-auto moeten worden aangepast. De huidige bijteling van 25% ziet immers alleen op het privé-gebruik en niet op woonwerkverkeer. Dat wordt nu nog als zakelijk aangemerkt. Uit onderzoek van o.a. Goudappel Coffeng uit 2006 blijkt dat het gebruik van met name lease-auto's voor 40% ziet op woonwerkverkeer, voor 25% op privégebruik en 35% zakleijk gebruik (dienstreizen). De huidige bijtelling ziet alleen op de categorie 'privégebruik'. Als daar het woonwerkverkeer bijkomt, is het gemiddelde privégebruik van de lease-auto 65%. Dat zou tot een aanzienlijke verhoging (minimaal verdubbeling) van de bijtelling moeten leiden, als men tenminste mensen met een lease-auto en mensen met een privé auto (of mensen die met openbaar vervoer reizen) op gelijke wijze wil belasten. Als de bijtelling niet omhoog gaat lijkt me dat bovendien verkapte staatssteun aan leasemaatschappijen (of aan de banken omdat vrijwel alle leasemaatschappijen onderdeel zijn van banken of ermee gelieerd zijn).
Reactie infoteur, 10-05-2012
Beste Paul,
Interessant. Vanaf 1 juli 2012 kunnen nieuwe leaserijders ook al te maken krijgen met een hogere bijtelling door aanscherping van de normen:
http://www.financieel.infonu.nl/belasting/88969-bijtelling-auto-2012.html
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Ivo, 05-05-2012
Het laten verhuizen van werknemers dichterbij de werkplek of andersom werk dichterbij huis zoeken is op zich een legitiem doel.
Met de versoepeling van het ontslagrecht de verkorting van de WW duur wordt het toch wel een linke business om zomaar te gaan verhuizen. Sta je eenmaal op straat vindt je een baan uit de buurt en begint het verhaal opnieuw. Helaas krijg je je huis niet verkocht of blijf je met een restschuld zitten, omdat de opbrengst te laag is.
Wat moet je als je sociale leven in je huidige woonplaats plaatsvindt en je werk is 45 km verderop, maar in je woonplaats is geen werk te vinden in jouw vakgebied. Je sociale leven dus vergooien voor je werk volgens de overheid. Ik werk om te leven en niet andersom, ondanks dat ik er wel plezier in heb.
Reactie infoteur, 05-05-2012
Beste Ivo,
Een werkgever mag de reiskosten vergoeden, maar dat zal niet meer zo maar onbelast zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Rumoer, 01-05-2012
Dus met andere woorden. Als 50.000 forenzen in Amsterdam werkzaam zijn, deze naar Amsterdam dienen te verhuizen opdat het milieu minder belast wordt? Waarbij het platteland daarmee leeg loopt aangezien het gros van de bevolking in een 'stad' werkt. Waarop de voorzieningen voor de stad moeten worden opgeschroeft (in veelvoud) en op het platteland teruggeschroeft(indien mogelijk), waarbij het platteland dan weer als natuurgebied ingericht kan worden?
Goed plan, zijn we gelijk van veel projectontwikkelaars af die alleen het grote geld zien. Slecht plan, krijgen we sloppenwijken? ivm de grote verhuizing naar de steden waar geen woning te krijgen is?
Ach, wat een doodlopende cirkel is dit toch.
Reactie infoteur, 01-05-2012
Beste Rumoer,
Het lijkt vooral een snelle manier om te bezuinigen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Greentravel, 30-04-2012
Beste, in dit artikel staat: '
ook de onbelaste vergoeding van de werkelijke kosten van openbaar vervoer'. Hier wordt verder geen uitleg voor gegeven. Lees ik het goed als de volledige reiskosten voor het OV bij de werknemer komen te liggen?
Dat zou ik vreemd vinden want volgens dit zelfde artikel wil de overheid met deze maatregel de belasting op het milieu te verlagen. (ook om ergens geld vandaan te halen, dat zie ik ook staan)
Wat een onzin! Reizen per trein kan dan niet meer op tegen het rijden in een auto op gas. Want dat is wat ik dan ga doen. Alle kans dat de accijnzen verder verhoogd worden op LPG
Maar voorlopig is dat voor mij goedkoper
Reactie infoteur, 01-05-2012
Beste Greentravel,
Het doel van deze plannen is kennelijk ook dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen en zo met minder woon-werkverkeer minder het milieu zullen vervuilen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw