InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Reiskosten aftrekken van belastbaar inkomen

Reiskosten aftrekken van belastbaar inkomen

Reiskosten aftrekken van belastbaar inkomen De aftrek van reiskosten van woon-werkverkeer is een van de manieren van de overheid om mensen uit de auto in het openbaar vervoer te krijgen. Maar hoe werkt dat precies en wat kunt u allemaal aftrekken. Hieronder ziet u in een duidelijke tabel wat u op jaarbasis kunt aftrekken.

De reisaftrek

De reisaftrek wordt in de wet inkomstenbelasting behandeld in artikel 3.87 en verder. Deze aftrek is alleen van toepassing als de het woon-werkverkeer met het openbaar vervoer wordt afgelegd.Hierbij is het belangrijk dat er ten minste een keer per week binnen 24 uur zowel heen als terug tussen woonplaats en plaats of plaatsen van werkzaamheden wordt gereisd. Dit wordt berekend met een minimaal aantal van 40 reisdagen per jaar. Als u vier keer of vaker per week dezelfde route aflegt met het openbaar vervoer geldt onderstaande tabel voor het aftrekbare bedrag op jaarbasis:

van meer danmaar niet meer danop jaarbasis
-10 km-
10 km15 km€ 425,-
15 km20 km€ 568,-
20 km30 km€ 951,-
30 km40 km€ 1178,-
40 km50 km€ 1537,-
50 km60 km€ 1710,-
60 km70 km€ 1898,-
70 km80 km€ 1962,-
80 km -€ 1989,-

Als u voor uw reiskosten een vergoeding ontvangt van uw werkgever moet u dit in mindering brengen op het af te trekken bedrag. Reist u niet vier of meer dagen naar dezelfde plaats dan kunt u de aftrek als volgt bereken. Als de reisafstand niet meer is dan 90 km kunt u voor drie, twee of één dag respectievelijk driekwart, de helft of een kwart van het bedrag genoemd in de tabel aftrekken. Als de afstand hoger is dan 90 kilometer dan rekent u € 0,22 per kilometer met een maximum van € 1989,- per jaar.

Als u niet iedere dag naar dezelfde plaats reist gelden dezelfde regels als wanneer u minder dan vier dagen werkt zoals hierboven beschreven. Eveneens met een maximum van € 1989,- per jaar.

Reisafstand

De reisafstand wordt berekend aan de enkelereisafstand tussen de woning en de plaats van werkzaamheden, gemeten langs de meest gebruikelijke weg. Onder regelmatig woon-werkverkeer wordt verstaan het tenminste eenmaal per week plegen te reizen tussen de woning en de plaats van werkzaamheden. Hierbij moet binnen een tijdsbestek van 24 uur zowel heen als terug worden gereisd. Deze laatste regel is later toegevoegd om ook reizen die een bepaalde datum overschrijden binnen de aftrek te brengen. Denk aan een nachtdienst.

Openbaarvervoerverklaring

Om gebruik te maken van de hierboven beschreven reisaftrek moet u een verklaring in uw bezit krijgen. In dit geval is dit de openbaarvervoerverklaring, deze wordt uitgegeven door de desbetreffende openbaarvervoeronderneming. De verklaring moet ten minste de volgende gegevens bevatten:
  • Naam en adres van de belastingplichtige
  • De route waarvoor de plaatsbewijzen geldig zijn
  • Het tijdvak van geldigheid van de plaatsbewijzen

Reisverklaring

Omdat de openbaarvervoerverklaring altijd betrekking moet hebben op een tijdvak van 12 maanden bestaat er ook de mogelijkheid om op een andere wijze aan te tonen dat met het openbaar vervoer is gereisd. Deze mogelijkheid bestaat voor kortere opdrachten of andere redenen van gebruik van openbaar vervoer. Deze zogenaamde reisverklaring bevat in ieder geval de volgende gegevens:
  • Naam en adres van de inhoudingsplichtige (werkgever)
  • Naam en adres van de belastingplichtige (werknemer)
  • Een door de inhoudingsplichtige ondertekende verklaring, die het aantal dagen per week vermeldt dat de belastingplichtige met het openbaar vervoer naar de plaats op plaatsen van werkzaamheden heeft gereisd.

Op verzoek kan de belastinginspecteur om de reisverklaring en desbetreffende plaatsbewijzen vragen.
© 2010 - 2019 Frankdegram, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Onbelaste reiskostenvergoeding: vervoer 2018 en 2019Onbelaste reiskostenvergoeding: vervoer 2018 en 2019Een werkgever mag een werknemer een onbelaste vergoeding geven voor zijn reizen naar het werk toe. Of dit nu een reis na…
Reiskosten; woon-werkverkeerReiskosten; woon-werkverkeerVaak heeft men recht op een reiskostenvergoeding, maar veel mensen zijn niet precies op de hoogte over hoe de reiskosten…
Reiskosten voor ziekenbezoek aftrekken van de belastingReiskosten voor ziekenbezoek aftrekken van de belastingReiskosten die gemaakt worden ten behoeve van ziekenbezoek kunnen worden afgetrokken van de belasting, mits aan een aant…
Belastingvoordeel reiskosten woon-werkverkeerBelastingvoordeel reiskosten woon-werkverkeerAls je veel kilometers moet maken om naar je werk te gaan, en je werkgever vergoedt de reiskosten slechts op basis van h…
Fiets van de zaak leasen of werkkostenregeling 2019-2020Fiets van de zaak leasen of werkkostenregeling 2019-2020Voor het woon-werkverkeer kan een werknemer een eigen fiets gebruiken, maar ook een fiets van de zaak, een leasefiets. D…

Reageer op het artikel "Reiskosten aftrekken van belastbaar inkomen"

Reacties

J. Bakker, 13-01-2014 20:27 #3
Geachte lezer, hoe zit het met de aftrek reiskosten, als het onmogelijk is om op tijd op je werk te zijn, met openbaar vervoer.
Graag uw antwoord,
Mvg J.Bakker

Isaac, 11-12-2012 20:28 #2
Ik heb nu twee part-time banen waarbij ik bij de ene wel reiskosten vergoed krijg en de andere niet. Voor de baan waar ik geen reiskosten vergoeding krijg heb ik wel loonheffingskorting. Kan ik voor die baan met loonheffingskorting nog wel (een deel van) mijn reis kosten aftrekken?

Henk, 27-03-2012 23:35 #1
Waardeloos dat je geen reiskosten bij gebruik eigen auto meer af mag trekken. Als je geen openbaarvervoer verbinding hebt heeft werken geen zin als de afstand te ver is. Dan ben je je salaris kwijt aan de torenhoge benzineprijs. Zo krijg je geen mensen aan het werk! Mijn vrouw zit in zo'n situatie! Mijn dochter gaat (moet) met OV en 3 van de 5 keren rijdt de trein niet of is te laat! Moet Nederland dan zo ten gronde gaan…?

Infoteur: Frankdegram
Gepubliceerd: 04-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 3
Schrijf mee!