InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aftrek studiekosten

Aftrek studiekosten

Studeren om verder of hogerop te komen in uw werk loont. Niet alleen verbetert u uw kansen op de arbeidsmarkt en uw inkomenspositie, de overheid betaald een fors gedeelte mee. Dit is mogelijk door de regeling “aftrek studiekosten of andere scholingskosten”. Dit geld niet alleen voor uw huidige werk maar ook eventueel toekomstig werk Wie in 2007 een opleiding of studie volgde voor zijn werk mag de uitgaven hiervoor, zoals lesgeld en de uitgaven voor boeken, onder bepaalde voorwaarden aftrekken als persoonsgebonden aftrek.

Voorwaarden

  • De opleiding of studie was gericht op uw beroep of werk;
  • De uitgaven, verminderd met eventuele vergoedingen (bijv. van uw werkgever) gaan het drempelbedrag van € 500 te boven. Alles boven dit drempelbedrag mag u aftrekken. Meestal geldt een maximaal aftrekbedrag van € 15.000;
  • U of uw fiscale partner heeft de uitgaven voor uw studie gedaan.
Zie ook Toelichting belastingdienst

De volgende kosten mag u meetellen:

  • kosten voor studieboeken of vakliteratuur;
  • afschrijving duurzame zaken. De afschrijving van een duurzame zaak behoort uitsluitend tot de studiekosten voor zover u die zaak gebruikt voor de opleiding of studie. Hierbij moet u rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%;
  • lesgeld.

De volgende kosten mag u niet meetellen:

  • uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding;
  • reis- en verblijfkosten;
  • rente voor studieschulden;
  • uitgaven voor studiereizen of excursies;
  • uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan).

U hoeft geen bewijzen als bijlage mee te sturen. U dient deze echter wel 5 jaar te bewaren voor een eventuele controle.

Lees verder

© 2007 - 2014 Cazimirencaron, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aftrek studiekosten 2012-2013Aftrek studiekosten 2012-2013Als je in 2011 of 2012 een opleiding of studie voor uw (toekomstige) beroep volgt, mag je bepaalde uitgaven aftrekken va…
Aftrekposten belastingaangifte 2011Aftrekposten belastingaangifte 2011In dit artikel: de aftrekposten voor de belastingaangifte in 2011. Wat is er veranderd ten opzichte van 2010?
Aftrekposten ondernemers 2011 & 2012Aftrekposten ondernemers 2011 & 2012Er zijn veel kosten die een ondernemer in mindering mag brengen op het belastbaar inkomen. Wat zijn de belangrijkste aft…
Persoonsgebonden aftrek inkomstenbelasting verrekenenPersoonsgebonden aftrek inkomstenbelasting verrekenenBij uw aangifte inkomstenbelasting 2012, 2013, 2014 of een andere belastingaangifte komt u post persoonsgebonden aftrek…
Fiscaal partnerschap: inkomsten en aftrekposten verdelenFiscaal partnerschap: inkomsten en aftrekposten verdelenAls u een fiscaal partner hebt, is het mogelijk om de aftrekposten en inkomsten zo te verdleen dat u het minste belasing…

Reageer op het artikel "Aftrek studiekosten"

Reacties

Nelleke, 08-05-2012 15:26 #14
Ik wil een opleiding gaan doen van 1 dag in de week 9 maanden lang deze kost E3000, -
kunt u mij ongeveer een inschatting geven wat ik terug kan krijgen op de aftrek studiekosten?

Cath, 27-02-2012 18:25 #13
Ik doe op dit moment een thuisopleiding en moet rondkomen van een uitkering. Kun je met een thuisstudie terug gave van de belasting krijgen?

Khaled, 03-01-2012 18:37 #12
Ik wil in 2012 met een opleiding beginnen, die mij 5000 euro zou kosten. Mijn totaal jaarinkomen zijn ongeveer 33000 euro en mijn partner heeft geen inkomen. Kan ik deze studiekosten voor een gedeelte aftrekken van de belasing dienst?

C. Merk, 25-11-2011 10:54 #11
Ik werk ondeveer 85% als administratief medewerkster bij een audicienbedrijf en ik zou graag omscholen. Daarvoor moet ik een een dure studie volgen via een prive-opleiding. Kan ik deze studiekosten voor een gedeelte aftrekken van de belasting?

Marian, 26-09-2011 13:27 #10
Vraag: Ik ben een vrouw van 56 en ben getrouwd. Ik werk in de geestelijke gezondheidszorg, en wil graag een coach opleiding volgen op basis van zijnsorientatie.
De opleiding is voor het eerste jaar 2850E. Mijn werkgever betaalt hier nu nog niet aan mee omdat dit pas mogelijk is volgens CAO na 1 jaar in dienst te zijn kan. Kan ik nu volgend jaar toch beginnen, particulier en dan teruggave van de belasting krijgen? dank!

Bob, 28-02-2011 19:53 #9
In 2011 start ik met de huisartsen opleiding. Nu ontvang ik een maandelijks salaris.
De opleiding brengt vele kosten met zich mee. Zijn deze, verminderd met 500 euro, belasting aftrekbaar?

Dineke, 06-01-2011 17:00 #8
Ik vroeg me af of een cursusgebarentaal ook belasting aftrekbaar is? Ik start pas in september met opleidinge en wil daarvoor alvast enige kennis opgedaan hebben. Ook wil ik voor die tijd al een laptop kopen. Alvast bedankt!

Riccardo, 19-02-2010 09:41 #7
Ik wil graag een opleiding volgen tot arbeidsdeskundige. De opleiding kost mij € 12.000, -. Kunt u mij zeggen hoeveel ik dan gemiddeld van de belasting terug kan krijgen?

Petra, 13-01-2009 15:01 #6
Een vraagje: moet studiefinanciering opgeheven worden als inkomen?
Een vraagje: als je alleenstand bent, heb je ook geen fiscale partner. Welke mogelijkheid bestaat er dan niet m.b.t de aftrekposten?

Aa van Dijnsen, 18-12-2008 14:28 #5
Ik wil een studie gaan volgen aan de hogeschool van Leiden, opleiding tot sociaal verpleegkundige, duur 36 lesdagen, kosten studie 4700 euro en boekengeld 500 euro. Kunt u mij een inschatting maken hoeveel ik daadwerkelijk terug kan krijgen op de aftrekpost studiekosten? Alvast dank voor een eventueel bericht.

Miranda, 04-11-2008 20:44 #4
Indien je van iemand antwoord heb gekregen wil ik dit ook graag weten. Mijn stiefdochter is sinds juli in NL en is aangewezen op internationaal onderwijs (12 jaar en engels sprekend). Tot nu toe heb ik begrepen dat wij zelf voor de kosten moeten opdraaien. Wellicht dat iemand andere informatie heeft!

Gre Bakker, 20-10-2008 23:08 #3
Kun je de kosten voor een internationale school (voor een kind van 14) ook aftrekken bij de buitengewone lasten? Er bestaat wellicht recht op kinderbijslag. Familie is dit jaar in Nederland aangekomen en aangewezen op internationaal onderwijs wegens taalachterstand. Wie weet raad?

Victorho (infoteur), 31-03-2008 22:27 #2
Moet ik de kosten van mijn studie zelf aftrekken of kan mijn vader dat ook doen? Wat is dan verstandiger?

groet,
Victorho

H. Boekhout, 24-03-2008 08:05 #1
L.s; Vorig jaar heb ik voor mijn vrouw die studeert via de Open Universiteit ( zij is 60) de studiekosten afgetrokken. Dit is gedaan met de hulp van De Haagse Hogeschool. Zij stelden dat er niet meer op nodig voor werk op carriere gesellecteerd mag worden maar dat de Belastingdienst dient te accepteren dat dit voor algemene ontwikkeling of hobby ook meetelt. Het is ook niet toegestaan om dit af te wijzen op grond van leeftijd sinds 2007. De belastingdienst heeft deze aftrek geaccepteerd.

Infoteur: Cazimirencaron
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaftrek
Reacties: 14
Schrijf mee!