InfoNu.nl > Financieel > Geld > Levenlanglerenkrediet voor voor studenten 30 jaar en ouder

Levenlanglerenkrediet voor voor studenten 30 jaar en ouder

Levenlanglerenkrediet voor voor studenten 30 jaar en ouder In het mbo, hbo en de universiteit is het levenlanglerenkrediet ingevoerd. Het levenlanglerenkrediet is in 2018 en 2019 een nieuwe vorm van studiefinanciering voor vooral studenten van dertig jaar en ouder. Eenmaal de 30 gepasseerd kan een student geen studiefinanciering aanvragen bij DUO, maar kan dan wel aanspraak maken op het levenlanglerenkrediet, een nieuw onderdeel van de studiefinanciering maar wel eentje waarbij u de studiekosten mag aftrekken. Dit past in de visie dat een leven lang studeren bij het leven hoort in de eenentwintigste eeuw en financieel moet worden ondersteund. Een leven lang scholing en studie wordt zo mogelijk gemaakt.

Wat is het levenlanglerenkrediet?

Op 1 september 2015 werd het nieuwe stelsel van studiefinanciering ingevoerd in het hbo en wo. De basisbeurs werd afgeschaft en daarvoor in de plaats kwamen er studievoorschotten. Nieuwe studenten moesten meer geld gaan lenen dan daarvoor het geval was. Een uitvloeisel van het nieuwe stelsel van studiefinanciering is ook dat er in 2017 een aantal nieuwe aanvullingen in de studiefinanciering komen. Per 1 januari 2017 mochten voor het eerst ook studenten in het mbo die nog geen 18 jaar zijn gebruik maken van de ov-jaarkaart en vanaf medio 2017 zijn er een aantal vernieuwen voor de wat oudere studenten. Studenten van 30 jaar en ouder krijgen dan recht op het langlerenkrediet om lang leren ook financieel mogelijk te maken.

Ingangsdatum langlerenkrediet

Het langlerenkrediet ging in het mbo in op 1 augustus 2017 en in het hbo en op de universiteit op 1 september 2017. De aanvraag kon u al eerder indienen, namelijk vanaf juni 2017. In 2018 en 2019 is de ingangsdatum 1 januari. De aanvraag dient u in bij de Dienst Uitvoering Onderwijs DUO. Het langlerenkrediet is een aanvulling op het bestaande instrumentarium van studiefinanciering en heeft nog de meeste gelijkenissen met het collegegeldkrediet. Een groot verschil tussen beide is echter dat het collegegeldkrediet kan worden aangevraagd tot de leeftijd van dertig jaar en het nieuwe langlerenkrediet juist vooral vanaf de leeftijd van 30 jaar kan worden geactiveerd.

Voorwaarden

Er gelden een aantal voorwaarden waaraan u moet voldoen om in aanmerking te komen voor deze extra lening:
  • U volgt een opleiding aan hbo of universiteit (deeltijd of voltijds) of een voltijdopleiding aan het mbo (bol).
  • Het is een wettelijk erkende opleiding in Nederland.
  • U hebt de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning type II, III, IV of V.
  • U heeft op het moment van de aanvraag geen recht (meer) op studiefinanciering.
  • U bent 30 jaar of ouder, maar jonger dan 55 jaar.
  • Uw collegegeld of lesgeld wordt niet betaald door uw werkgever of een andere instantie.

Overigens kunt u in het hoger onderwijs ook als u jonger bent dan 30 jaar en geen recht meer hebt op studiefinanciering gebruik maken van het nieuwe krediet als u al een diploma voor een hbo-bachelor of een universitaire master hebt en een tweede opleiding doet aan hbo of universiteit.

Wettelijk collegegeld en instellingscollegegeld

De overheid bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld, maar universiteiten en hogescholen bepalen zelf de hoogte van het instellingscollegegeld. Het voltijds wettelijk collegegeld voor het studiejaar 2017-2018 is 2.006,04, voor het studiejaar 2018-2019 bedraagt het wettelijk collegegeld 2.060, voor het studiejaar 2019-2020 is dit 2.083.

Hoeveel kunt u extra lenen jaar en hoe lang?

U mag per jaar maximaal vijf keer het bedrag aan wettelijk collegegeld of lesgeld lenen en dit voor de duur van uw studie. In de meeste gevallen zal dit vier jaar zijn, voor een deeltijdopleiding vijf jaar, een jaar extra. Het krediet moet u binnen 15 jaar na afloop van de studie terugbetalen. Hoeveel u daadwerkelijk terugbetaalt, aflossing inclusief rente, is afhankelijk van uw inkomen en start op 1 januari na het afronden van de studie.

Conclusie

Ook als u dertig jaar of ouder bent, kunt u recht hebben op extra studiefinanciering. Bekijk daarom ook zelf uw mogelijkheden om zo verder te studeren. Uw leeftijd hoeft niet meer de belemmering te zijn, als u maar jonger bent dan 55 jaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Studiefinanciering 2019: collegegeld en collegegeldkredietStudiefinanciering 2019: collegegeld en collegegeldkredietStuderen en de studiefinanciering zijn belangrijk. Studeren moet namelijk betaalbaar zijn voor een student. Daarom is er…
Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Hoeveel studiefinanciering krijgt u in 2015, 2016 en hoeveel studievoorschot? Wie al studeert krijgt de studiefinancieri…
Studentenrekening bij bank? Studievoorschot 2018-2019Studentenrekening bij bank? Studievoorschot 2018-2019In 2018 en 2019 is er het studievoorschot in plaats van de oude studiefinanciering. Studenten hebben geld ook in 2018 en…
Bedragen studiefinanciering studiejaar 2018-2019Bedragen studiefinanciering studiejaar 2018-2019Wat is de hoogte van de studiefinanciering 2018 en 2019 (tot en met medio 2019)? Let ook op de betaaldata in 2018. Bekij…
Studiefinanciering: wat verandert er in 2015?Studiefinanciering: wat verandert er in 2015?Per 1 september 2015 en daarna gaat de nieuwe studiefinanciering in. Er veranderen een hele hoop dingen voor nieuwe stud…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Levenlanglerenkrediet voor voor studenten 30 jaar en ouder"

Reacties

Anoniem, 01-10-2018 21:37 #4
Hoe moet ik het zien dat de studiekosten kunnen worden opgegeven bij de Belastingdienst? Mag dit ook via je ouder gaan? Reactie infoteur, 02-10-2018
Beste Anoniem,
Studiekosten kunnen aftrekbaar zijn als wie studeert ook zelf de studiekosten en scholingsuitgaven betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sebas, 08-02-2018 00:18 #3
Beste Zeemeeuw,

Heeft u enig idee of het Levenlanglerenkrediet ook aan te vragen is voor studenten die langer over hun studie doen dan oorspronkelijk gepland? (7e jaars inmiddels, maar nog 1 jaar studie voor de boeg). Voldoe wel aan alle 6 de bovenstaande eisen. Reactie infoteur, 08-02-2018
Beste Sebas,
Als u geen recht meer hebt op de reguliere studiefinanciering en ouder bent dan 30 jaar, dan kunt u in aanmerking komen voor het levenlanglerenkrediet. Uw recht op de huidige studiefinanciering moet dan wel inmiddels zijn gestopt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 06-12-2017 21:59 #2
Kan ik de kosten van een 3 jarige opleiding in keer via dit krediet betalen. En kan ik deze kosten dan ook in 1 keer opvoeren bij mijn belastingaangifte? Reactie infoteur, 07-12-2017
Beste Paul,
Het levenlanglerenkrediet wordt per studiejaar verstrekt. U mag aan scholingsuitgaven aftrekken in een jaar wat u ook in dat jaar betaald hebt. Dus ook het deel dat u vooruit betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P., 26-10-2017 09:17 #1
Heb je dan ook recht op een Ov studentenreisproduct? Reactie infoteur, 27-10-2017
Beste P.
Er is geen recht op een Ov studentenreisproduct.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Studiefinanciering aanvragen
Reacties: 4
Schrijf mee!