InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoogte heffingskortingen 2018

Hoogte heffingskortingen 2018

Hoogte heffingskortingen 2018 De hoogte en omvang van de heffingskortingen 2018 zijn belangrijk voor wat u netto aan salaris, loon en inkomen overhoudt. Deze heffingskortingen kunnen ervoor zorgen dat u onder de streep van uw loonstrookje in 2018 meer koopkracht hebt dan in 2017. Natuurlijk zijn de belastingtarieven belangrijk, maar wie een heffingskorting vergeet, verliest aan extra netto inkomen. De bekendste heffingskortingen zijn de algemene heffingskorting en de arbeidskorting, maar er zijn er meer. Waarop hebt u recht?

Heffingskortingen betekenen meestal meer netto inkomen in 2018

Sommige heffingskortingen in de loonbelasting en inkomstenbelasting vervangen de belastingvrije voet en belastingvrije som van vroeger. Andere heffingskortingen moeten u stimuleren om aan het werk te gaan of geven bijvoorbeeld aan een gezin met kinderen een extra inkomensondersteuning. Uw werkgever houdt met een aantal heffingskortingen automatisch rekening, maar niet met alle.

Het aantal heffingskortingen neemt af, maar het wordt wel ingewikkelder

Het merkwaardige van de heffingskortingen is, dat het aantal heffingskortingen al een aantal jaren minder wordt, maar dat sommige heffingskortingen die er nog zijn alleen maar ingewikkelder zijn geworden. Denk bijvoorbeeld aan de algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is niet langer een vast bedrag voor iedereen, maar wie meer verdient, krijgt juist minder. Wie promotie maakt of meerdere banen heeft, moet een deel van de genoten algemene heffingskorting weer terugbetalen. En dan is het bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting maar afwachten of u nog iets terugkrijgt of extra belasting moet betalen.

Belastingvereenvoudiging is op zijn plaats

Een belastingvereenvoudiging in de periode 2018-2022 lijkt dan ook op zijn plaats, maar de eerste effecten daarvan zullen waarschijnlijk nog niet in 2018 zichtbaar zijn. In 2018 zijn er de volgende heffingskortingen:
  • De algemene heffingskorting;
  • De arbeidskorting;
  • De inkomensafhankelijke combinatiekorting;
  • Enkele heffingskortingen voor AOW-gerechtigden
  • De jonggehandicaptenkorting;
  • De levensloopverlofkorting;
  • De heffingskorting voor groene beleggingen.

Elke heffingskorting waarop u aanspraak kunt maken is een belastingteruggave. Anders gezegd als u zonder heffingskorting X 10.000 euro aan belasting betaalt, en heffingskorting X bedraagt in uw geval 2.000 euro, dan betaalt u nog maar 8.000 euro aan belasting. Maar ja, waarop hebt u recht en hoe hoog zijn de bedragen?

Hoogte van de bedragen van de heffingskortingen 2018

De kabinetsformatie in 2017 zal naar verwachting niet veel verschil uitmaken voor uw belastingaangifte over 2018. Als we de bedragen voor 2017 aanhouden en de heffingskortingen die in 2018 vervallen verwijderen, zien de heffingskortingen 2018 er als volgt uit (voorlopige bedragen):

Hoogte heffingskortingen, loonheffingskortingen, 2018, jonger dan 66 jaar, de AOW-leeftijd
LoonheffingskortingenBelastingjaar 2018
Algemene heffingskortingmaximaal 2.254 euro
Arbeidskorting (maximaal)maximaal 3.223 euro
Inkomensafhankelijke combinatiekorting basis1.039 euro
Inkomensafhankelijke combinatiekortingmaximaal 2.778 euro
Jonggehandicaptenkorting 722 euro, was 719 euro
Groen beleggen0,7%

Zoals u ziet gaat het dikwijls om maximale bedragen en niet iedereen zal recht hebben op het maximum. De maximale algemene heffingskorting is bijvoorbeeld tot een inkomen van ongeveer 20.000 euro. De bedragen zijn ook hoger dan voor wie recht heeft op AOW. Wie voor het eerst in 2018 AOW krijgt is 66 jaar.

Welke heffingskortingen 2018 voor 66+?

De bedragen voor wie recht heeft op AOW in 2018 zijn fors lager dan voor de jongeren. Dit verschil hangt vooral samen met het lagere belastingtarief in de eerste schijf van de loon- en inkomstenbelasting (voorlopige bedragen):

Hoogte heffingskortingen 2018 als u AOW-gerechtigd bent
HeffingskortingenBelastingjaar 2018
Arbeidskorting (maximum) maximaal 1.580 euro
Ouderenkorting1.292 euro maximaal
Alleenstaande ouderenkorting438 euro
Ouderenkorting boven inkomensgrens 36.057 euro71 euro
Groen beleggen0,7%

Doe vooral ook belastingaangifte inkomstenbelasting

Het komt nog wel eens voor dat men recht heeft op bepaalde heffingskortingen, men daarvan niet weet en er dan ook geen gebruik van maakt. Uw werkgever weet vast veel, maar misschien ook niet alles. Zo kunt u een tweede baan hebben waar u inkomen van hebt of hebt u een fiscale partner zonder inkomen. Als u een partner hebt zonder inkomen terwijl u zelf wel inkomen hebt, hebben jullie recht op de zogenaamde aanrechtsubsidie. De aanrechtsubsidie kan ook oplopen tot ruim 2.200 euro, toch zonde om dit geld niet op te halen bij de fiscus. Ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt nog wel eens vergeten. Bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting wordt duidelijk waar u precies recht op hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Een overzicht van de soorten heffingskortingen voor de inkomstenbelasting + bijbehorende bedragen voor 2011 en 2012 voor…
Aanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2018 is een extra belastingteruggave als u een relatief laag inkomen hebt. Daarom is het voor iemand…
Hoogte heffingskortingen 2016Hoogte heffingskortingen 2016Op welke heffingskortingen u in 2016 recht hebt is van grote invloed op het loon en inkomen dat u 2016 netto overhoudt.…
Hoogte heffingskortingen 2015Hoogte heffingskortingen 2015Het bedrag aan heffingskortingen 2015 bepaalt in belangrijke mate de te betalen inkomstenbelasting, uw koopkracht, wat u…
Hoogte heffingskortingen 2014Hoogte heffingskortingen 2014Tien heffingskortingen zijn er nog in 2014, waar hebt u recht op? Een heffingskorting is vooral een loonheffingskorting…

Reageer op het artikel "Hoogte heffingskortingen 2018"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 23-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2018
Schrijf mee!