InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekeringen die een huiseigenaar moet afsluiten

Verzekeringen die een huiseigenaar moet afsluiten

Een huiseigenaar is bij het kopen van het huis een verplichting aangegaan voor een periode dat kan oplopen tot dertig jaar. Door deze financiële druk is het noodzakelijk om bepaalde verzekeringen af te sluiten om te voorkomen dat er financiële problemen kunnen ontstaan. Bij het kopen van een huis neemt u een grote schuld op uw schouders. Een hypotheek is namelijk een lening die u afsluit met het huis als onderpand. Bij het afsluiten van de hypotheek, maakt u afspraken met de bank over de terugbetaling. De hypotheek heeft een maximale looptijd van dertig jaar. Dit is ook gelijk de maximale duur dat u kunt profiteren van de hypotheekrenteaftrek.

Afhankelijk van de hypotheekvorm wordt er gedurende de looptijd van de hypotheek afbetaald op de hypotheekschuld of wordt de aflossing doorgeschoven naar de einddatum. Indien er schulden resteren na afloop van deze dertig jaar, moeten er nieuwe afspraken gemaakt worden met de bank. U doet er verstandig aan om aanvullende verzekeringen af te sluiten om de risico’s zoveel mogelijk te beperken.

Opstalverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en de inboedelverzekering

Deze verzekeringen kunt u als huiseigenaar niet zonder. De opstalverzekering verzekert het huis tegen bepaalde risico’s. De polis biedt dekking door verschillende in de polisvoorwaarden omschreven oorzaken. De belangrijkste dekking is die tegen brand. Bij het ontstaan van een brand is de kans op een omvangrijk schadebedrag namelijk groot. De aanvullende dekkingen, zoals tegen inbraakschade en storm, zijn ook wenselijk maar minder noodzakelijk.

De aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren dekt de schade die is ontstaan door uw toedoen of die u toe te rekenen is. Hierbij kunt u ook denken aan schade ontstaan door uw woonhuis. Er kunnen bijvoorbeeld dakpannen van het huis afvallen op een voorbijganger.

De inboedelverzekering verzekert de niet aan het huis genagelde bezittingen tegen schade.

Noodzaak van een overlijdensrisicoverzekering

Bij het afsluiten van de hypotheek, eist de geldverstrekker in de meeste gevallen dat er een overlijdensrisicoverzekering wordt afgesloten op het leven van de huiseigenaren. In het geval één van de huiseigenaren komt te overlijden, zal er een inkomen wegvallen waardoor de maandlasten mogelijk niet meer te dragen zijn. Ook het wegvallen van een niet op de arbeidsmarkt actieve huiseigenaar heeft invloed op het besteedbaar inkomen van de achterblijvers. De hoogte van de dekking van de overlijdensrisicoverzekering moet zo worden vastgesteld, dat de overgebleven partner het gezin draaiende kan houden zonder het huis te moeten verkopen.

Het risico van werkloosheid en arbeidsongeschiktheid

U moet financieel ook rekening houden met de risico’s van het arbeidsongeschikt of het werkloos raken. Dit doet u enerzijds door geen hypotheek af te sluiten die te zwaar drukt op het maandelijks beschikbaar bedrag en anderzijds kunt u zich er ook tegen verzekeren. Er zijn verzekeringen verkrijgbaar die het risico van werkloosheid en arbeidsongeschiktheid afdekken, maar u moet zich vooraf wel goed verdiepen in de voorwaarden. U moet goed weten wanneer er tot uitkering wordt overgegaan. In het verleden zijn er veel zogenaamde woonlastenbeschermers verkocht, waarvan de dekking onder de maat was. Er werd teveel premie in rekening gebracht en de dekking was te summier. Laat u goed adviseren voordat u een dergelijk product afsluit.
Gerelateerde artikelen
Verzekeringen huis: Welke verzekeringen heb je echt nodig?Wonen in een eigen huis of huurhuis is niet zonder risico. Het is dan ook belangrijk om je goed te verzekeren tegen even…
Geen uitvaartpolis, ik heb een overlijdensrisicoverzekeringDe uitvaartverzekering en de overlijdensrisicoverzekeringen worden onterecht vaak als een exact gelijke verzekering besc…
Risico afdekken met een verzekeringRisico afdekken met een verzekeringWie een lening aangaat, weet van tevoren niet altijd of dit later tot problemen gaat leiden. Niemand kan immers voorspel…
Verzekering tegen werkloosheid afsluiten in het buitenlandVerzekering tegen werkloosheid afsluiten in het buitenlandHet is mogelijk om een verzekering af te sluiten tegen werkloosheid wanneer u in het buitenland woonachtig bent. U kunt…

Reageer op het artikel "Verzekeringen die een huiseigenaar moet afsluiten"

Reactie

P. Rombouts, 20-08-2013 11:19 #1
Mijn verhuurde bedrijfspand (ik ben particulier, box 3 bellegging) heeft geen dakpannen, geen tuin met bomen, geen schoorsteen, etc. Alles is goed onderhouden en alle stenen zitten muurvast. Waarom zou ik een AVB afsluiten? Reactie infoteur, 23-08-2013
Er zijn meerdere huiseigenaren die dit dachten en toch aansprakelijk gesteld werden voor een schade door het pand. De kans op schade is klein, maar niet uit te sluiten.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!