Scooter verzekeren: hoe werkt een scooterverzekering?

Scooter verzekeren: hoe werkt een scooterverzekering? Nederland is echt een verzekerland. We willen tegen elk verlies en elk probleem verzekerd zijn of verzekeraars laten ons geloven dat dit noodzakelijk is. Maar in feite is het verzekeren van risico’s een kwestie van kijken wat je nodig hebt en wat je zelf kunt bekostigen. Neem nu een scooterverzekering. In grote steden en voor jongeren van 16 jaar is een scooterverzekering eigenlijk onbetaalbaar.

Ongelofelijk dure scooterverzekeringen

Er zijn verzekeringen die eigenlijk niet te betalen zijn. Zo betaalt iemand van 16 jaar die in een grote stad woont en een scooter heeft aangeschaft bijna 2000 euro voor de verzekering van zijn scooter. Dat is soms wel vier keer meer dan een autoverzekering van een veel duurdere auto.

Hoog risico: dure verzekering

Verzekeringen worden dus duurder naarmate de mensen die ze af willen sluiten meer risico lopen. Daarom is verzekeren ook vaak het maken van een afweging welk risico je zelf ook financieel kunt lopen. En niet te vergeten: wat het kost om een verzekering af te sluiten die deze risico’s ondervangt. In het bovengenoemde voorbeeld is 2000 euro wel heel veel en van dat geld kan bovendien gewoon een andere scooter worden gekocht. Het is dan dus de vraag of het nodig is om zo’n dure verzekering af te sluiten. Maar ook op veel andere gebieden is het de vraag of je overal een verzekering voor moet afsluiten en hoeveel risico je loopt. Kun je er voor zorgen dat je heel weinig risico loopt, dan hoef je ook niet alle (niet bestaande) risico’s te verzekeren. Dat kost namelijk alleen maar heel veel geld.

Scooter verzekeren: WA is verplicht

  1. Een groot aantal zaken moet WA (Wettelijk Aansprakelijk) verzekerd zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval bij scooters.
  2. Bij een WA verzekering wordt de schade van iemand anders bij een aanrijding door de verzekeraar vergoed. Een voertuig is in dat geval echter niet verzekerd tegen diefstal en dat betekent dus een risico.
  3. Maar er zijn nog veel meer verplichtingen als het gaat om een scooterverzekering (dus geen WA verzekering).
  4. Zo is diefstal van een scooter alleen maar verzekerd als de scooter op slot is gezet met een standaardslot en tevens met een ART categorie 3 goedgekeurd slot.
  5. Een opgevoerde scooter is niet verzekerd. Wordt er toch schade veroorzaakt met een opgevoerde scooter dan moet de verzekeraar de andere partij wel schadeloos stellen. Maar, de verzekeraar kan dan de schade wel weer verhalen op de eigenaar van de opgevoerde scooter.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Diverse verzekeraars
  • Margriet

Reageer op het artikel "Scooter verzekeren: hoe werkt een scooterverzekering?"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: Maart 2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!