InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat kost een verzekering?

Wat kost een verzekering?

Wat kost een verzekering? De premieverschillen tussen de verschillende verzekeraars is groot. Het loont de moeite om verzekeringen te vergelijken voordat u een polis afsluit. Hoewel de meeste verzekeraars vergelijkbare dekkingen aanbieden, zijn de prijsverschillen vaak groot. Deze verschillen zijn vaak niet te verklaren door afwijkende polisvoorwaarden. Bijvoorbeeld een zorgverzekering (basisverzekering) is bij alle verzekeraars gelijk. Het is niet toegestaan om een afwijkende dekking aan te bieden, toch kan de verschil in premie oplopen tot ruim tweehonderd euro per jaar.

Besparen op de autoverzekering

Op de autoverzekering kunt u besparen door kritisch te kijken naar de noodzakelijke dekking en u moet de verzekeraars met elkaar vergelijken. Standaard zijn er drie dekkingen binnen de autoverzekering te onderscheiden, namelijk de wettelijk verplichte WA-dekking, de WA beperkt casco dekking en de WA casco dekking. De WA-dekking vergoedt alleen de schade die door uw toedoen is aangericht aan een derde. De WA beperkt casco dekking biedt aanvullend een vergoeding bij bepaalde schadeoorzaken, zoals diefstal en ruitbreuk. De WA casco dekking is de duurste dekking, want deze vergoedt ook uw eigen schade als u een schade door uw toedoen is aangericht.

Door jaarlijks voor de premievervaldatum uw verzekering te vergelijken met de concurrentie, kunt u controleren of u nog de juiste verzekering hebt voor uw auto. Mogelijk kunt u flink besparen door over te stappen naar een andere verzekeraar. Op het internet kunt u binnen een paar minuten berekenen wat andere verzekeraars aan premie in rekening brengen om uw auto te verzekeren.

Opstalverzekeringen, inboedelverzekeringen en aansprakelijkheidsverzekeringen vergelijken

Deze verzekeringen wordt vaak afgesloten in één pakket. Dit bespaart u niet alleen premie, maar door deze verzekeringen in één pakket onder te brengen, kunt u ook voorkomen dat u dubbele dekkingen hebt. Ook bij schade is het duidelijk bij wie u de schadeclaim moet indienen. De onderlinge premies verschillen vaak niet sterk, maar het zijn wel periodiek terugkerende besparingen. Op het internet kunt u de onderlinge premies eenvoudig vergelijken.

Stijgende kosten van de zorgverzekering beperkt houden

De huidige zorgverzekering is geïntroduceerd in 2006. Jaarlijks zijn de kosten van deze verzekering verhoogd en de dekking is steeds verder beperkt en de hoogte van de eigen bijdrage is steeds hoger geworden. De jaarlijkse verhogingen maakt de zorgverzekering een verzekering waar veel geld op te besparen is. Bij het vergelijking moet u ook de eventuele aanvullende verzekering meenemen in de vergelijking. Dit is uiteraard uitsluitend noodzakelijk indien u extra dekkingen naast de basisverzekering wenst.

Wat kost een kapitaalverzekering?

Een kapitaalverzekering keert het verzekerd bedrag uit bij in leven zijn op een bepaalde datum of bij overlijden voor de einddatum. De premie wordt gebaseerd op het risico dat de verzekeraar loopt en de kosten die de verzekeraar is de premie moet verwerken. In het verleden is er veel ophef ontstaan over de hoogte van de kosten die verzekeraars doorgevoerd hebben in de premies. Ook bij kapitaalverzekeringen blijkt weer dat de verschillen in de premies die de verzekeraars in rekening brengen sterk verschillen. Ondanks het feit dat de verzekeraars een gelijke risico lopen om het verzekerd bedrag uit te keren, zijn de premieverschillen groot.
Gerelateerde artikelen
Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Veel Nederlanders denken een aanvullende zorgverzekering nodig te hebben. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Het k…
Wat kost een auto per kilometer?Wat kost een auto per kilometer?Een auto bezitten is een dure aangelegenheid. Alleen al de afschrijving kost voor een nieuw aangeschafte auto een paar d…
Aanvullende zorgverzekering opzeggen?Aanvullende zorgverzekering opzeggen?Zorgverzekeraars blijken succesvolle verkopers te zijn van aanvullende verzekeringen. Uit onderzoek blijkt 90 procent va…

Reageer op het artikel "Wat kost een verzekering?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 09-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!