Het waarborgfonds keert soms uit bij autoschade

Het waarborgfonds keert soms uit bij autoschade Je komt bij je auto en die is opeens aangereden en de dader is gevlogen. Je hebt behoorlijke schade en je weet niet wie degene is die je heeft aangereden. Waar moet je dan naartoe zonder dat je eigen autoverzekering als een raket omhoog schiet? Het waarborgfonds kan helpen. Maar het waarborgfonds keert lang niet altijd uit.

Schade aan een auto veroorzaakt door een onbekend motorvoertuig

Schades die zijn veroorzaakt door een onbekend of onverzekerd motorvoertuig kunnen geclaimd worden via het Waarborgfonds Motorverkeer. Dat fonds kan schade vergoeden, maar doet dat niet altijd. In aanmerking komen overigens voor het Waarborgfonds als motorvoertuig:
  1. Auto’s
  2. Bromfietsen
  3. Gekoppelde aanhangwagens
  4. Afgevallen lading

Schade die vergoed kan worden door het Waarborgfonds

Schade die vergoed wordt door het Waarborgfonds heeft niet alleen betrekking op motorvoertuigen, maar ook op:
  • Fiets
  • Tuinhekje
  • Woninggevel
  • Letselschade

Meeste claims van het Waarborgfonds gaan over autoschades

De meeste claims die bij het Waarborgfonds worden ingediend gaan over autoschade en dan vooral over parkeerschade. In die gevallen is de dader gewoon doorgereden en heeft geen briefje achtergelaten en ook niet via een ander kanaal geprobeerd om te achterhalen van wie de auto is.

Hoe dien je een claim in via het Waarborgfonds

Een schadeclaim via het Waarborgfonds kan tegenwoordig worden ingediend via het internet. Maar wie met een ingewikkelde zaak te maken heeft en dat is ook het geval als iemand onverzekerd heeft gereden, dan is het beter om een expert in te schakelen.

Een op de vier claims worden afgewezen

Het Waarborgfonds geeft zelf aan dat een op de vier claims wordt afgewezen. Bovendien geldt ook nog dat er een eigen risico is van 250 euro als er materiele schade is. Bij een schade van datzelfde bedrag blijft er dus geen cent over. Dit geldt echter niet als het voertuig dat de schade heeft veroorzaakt gestolen is of onverzekerd. Wel wordt alleen onder bepaalde zaken uitgekeerd aan de gedupeerde. Zo moet er een waterdichte getuigenverklaring zijn. Mensen moeten kunnen verklaren dat ze hebben gezien wat er gebeurde of ze moeten kunnen getuigen dat het voertuig het ene moment nog onbeschadigd was en het andere moment beschadigd.

Verzekeraar of tussenpersoon weet ook vaak wel of een claim zin heeft

Mensen die gedupeerd zijn kunnen ook bij hun verzekering of tussenpersoon de schade melden als ze een cascoverzekering hebben. Er wordt dan een schade-expert ingeschakeld. Bovendien kan een verzekering ook vaak wel inschatten of er een schadeclaim kan worden ingediend bij het Waarborgfonds. Denken zij dat het geen kans van slagen heeft dan is de keuze om de schade zelf te betalen of het uit te verzekering te laten dekken, maar dat betekent dan wel vaak een lagere no-claim. En dat betekent dus weer meer premie voor de verzekering betalen. Mensen die alleen een WA verzekering hebben moeten de procedure zelf volgen en de schade zelf indienen bij het Waarborgfonds.

Schade-expert zegt dat de schade niet is veroorzaakt door een motorvoertuig

Als een schade-expert aangeeft dat de schade niet is veroorzaakt door een motorvoertuig en de gedupeerde is het met dat oordeel niet eens dan kan een second opinion worden aangevraagd. Want als het niet door een motorvoertuig is veroorzaakt, dan wordt er ook niets uitgekeerd. Denkt de tweede expert wel dat het om een motorvoertuig ging, dan wordt er een derde persoon ingeschakeld die het uiteindelijke oordeel moet vellen.

Hoe lang na een ongeval moet er een claim worden bij het Waarborgfonds ingediend?

Er kan na 3 jaar nog een claim worden ingediend bij het Waarborgfonds, maar handig is dat niet. Zo snel mogelijk is de beste optie, zeker omdat er ook getuigen moeten zijn die willen verklaren wat er is gebeurd.

Meer kans op een toegekende claim

  • Een claim wordt eerder gehonoreerd als de politie een rapport heeft opgemaakt van het niet verreden motorvoertuig. Laat de wagen dus staan totdat de politie is geweest. Helaas komt die niet voor alles.
  • Maak foto’s van de schade en de situatie en vraag omstanders of ze willen getuigen.
  • Doe binnen 14 dagen aangifte bij de politie
  • Getuigen zijn van het grootste belang. Iemand moet kunnen vertellen dat de auto nog onbeschadigd was toen hij werd neergezet of reed en daarna dat het voertuig opeens beschadigd was.
  • Zijn er geen getuigen dan moet de gedupeerde toch proberen die te vinden door bijvoorbeeld via social media getuigen te zoeken of door een advertentie te plaatsen.
Gerelateerde artikelen
Wat gebeurt er als mijn auto niet verzekerd is?Iedere auto die aan het verkeer deelneemt, moet verzekerd zijn. Op het moment dat een auto niet verzekerd is kan er een…
Schade door joyriding, wie gaat dat betalen?Joyriding komt regelmatig voor in onze samenleving en helaas ontstaat hierdoor maar al te vaak schade aan de eigendommen…
WAM verzekeringWAM verzekeringDe WAM verzekering (Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen) is een verplichte verzekering welke men af moet sl…
Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Het maakt voor de te betalen premie voor de autoverzekering een groot verschil wie de schuld van het ongeval krijgt toeg…

Wat kost een verzekering?Wat kost een verzekering?De premieverschillen tussen de verschillende verzekeraars is groot. Het loont de moeite om verzekeringen te vergelijken…
Moeten mensen met overgewicht meer premie betalen?Moeten mensen met overgewicht meer premie betalen?Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op gezondheidsproblemen. Bij bepaalde verzekeringen wordt rekening gehoud…
Bronnen en referenties
  • Waarborgfonds
  • GeldGids

Reageer op het artikel "Het waarborgfonds keert soms uit bij autoschade"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: Maart 2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!