InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Tips om uw zorgpremie laag te houden

Tips om uw zorgpremie laag te houden

Tips om uw zorgpremie laag te houden De zorgverzekering is één van de duurste verzekeringen waar u maandelijks tussen de 100 en 120 premie voor moet betalen per volwassene. Door een aantal tips in acht te nemen kunt u veel geld besparen. Sinds 2006 heeft de ziekenfondsverzekering en de particuliere zorgverzekering plaatsgemaakt voor de basisverzekering en de aanvullende verzekeringen. De medische kosten is in zes jaar tijd 50 procent hoger geworden, door een hogere premie en een verhoogd eigen risico. Uitgaande van de premies per 2012, is het slechts bij enkele verzekeraars nog mogelijk om de premie voor de basisverzekering onder de honderd euro per maand te houden.

Daarnaast wordt de dekking is de basisverzekering jaarlijks beperkt en het eigen risico verhoogd. Met andere woorden, u krijgt steeds minder dekking voor uw premie. Hieronder treft u een aantal nuttige tips aan om de premie te drukken.

Ga voor de goedkoopste verzekering met de beste dekking

De dekking van de basisverzekering tussen de diverse verzekeraars hoeft u over het algemeen niet te vergelijken. De dekking is namelijk hetzelfde. De grote verschillen zitten in de aanvullende dekkingen. Het is de truc om de goedkoopste zorgverzekering te vinden, met de beste dekking. Dit kunt u realiseren door de dekkingen van aanvullende verzekeringen met elkaar te vergelijken. Dit is een onmogelijke klus waar u hulp bij moet hebben. Op het internet treft u diverse vergelijkingssites aan waarop u naast de premie ook de dekking van de aanvullende verzekeringen kunt vergelijken. Op deze manier krijgt u de voor u beste verzekering, tegen de laagste premie.

Gebruik maken van collectiviteitkorting

Vrijwel alle verzekeraars geven korting om nieuwe klanten aan te trekken. Dit doen ze vaak door collectiviteitkorting te geven via werkgevers, organisaties en verenigingen. De korting kan oplopen tot 10 procent op de basisverzekering. U kunt via Google zoeken naar kortingsmogelijkheden.

Is de aanvullende verzekering wel noodzakelijk?

In de basisverzekering zitten de meest noodzakelijke dekking die iedere Nederlander moet hebben. De aanvullende dekking bevatten veel extraatjes waar u mogelijk toch geen gebruik van gaat maken. Sluit dus niet standaard een aanvullende verzekering af, maar kijk eerst of het echt noodzakelijk is dat u een uitbreiding moet hebben op de basisverzekering. U moet voorkomen dat u om verkeerde redenen een aanvullende dekking afsluit.

Tandartsverzekering schrappen?

Eén van de duurste aanvullende verzekeringen is de tandartsverzekering. Reguliere tandheelkundige zorg zit voor volwassenen niet in de basisverzekering. Hiervoor moet dus altijd een aanvullende tandartsverzekering worden afgesloten. U moet zich wel afvragen wat het nut is van deze verzekering? De kosten van de één of twee bezoeken aan de tandarts, kunt u eenvoudig zelf voor uw rekening nemen Zodra er kosten moeten worden gemaakt, is het verstandig om er wel een dekking voor te hebben. U doet er verstandig aan om na te gaan wat de verzekering aan vergoeding geeft. Het blijft een risico om deze dekking te beëindigen.

Verhoogde eigen risico

U kunt op de premie besparen door een verhoogde eigen risico te nemen. Hierdoor krijgt u een korting op de te betalen premie. Dit is uiteraard uitsluitend interessant voor verzekerden die normaal gesproken weinig zorgkosten maken. U loopt wel het risico dat u toch hogere medische kosten moet gaan maken en dat het volledige eigen risico aangesproken moet worden. In dat geval was het achteraf slimmer geweest om geen verhoogde eigen risico te nemen.
Gerelateerde artikelen
Hoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheidHoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheidDe zorgverzekeraar Menzis heeft in september 2012 een spaarsysteem geïntroduceerd. Verzekerden met een gezonde levenssti…
Oververzekerd tegen zorgkostenOververzekerd tegen zorgkostenU kunt ook te veel willen verzekeren. Uw zorgverzekeraar biedt u de mogelijkheid om aanvullende verzekeringen af te slui…

Reageer op het artikel "Tips om uw zorgpremie laag te houden"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 26-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!