InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekering: verzekeren tegen wanbetalers

Verzekering: verzekeren tegen wanbetalers

Verzekering: verzekeren tegen wanbetalers Bedrijven hebben steeds meer last van wanbetalers. Het is mogelijk om u daar tegen te verzekeren. Verzekeraars zijn echter wel terughoudend geworden met het afsluiten van deze verzekeringen tegen faillissementen. Dit komt omdat het aantal wanbetalers snel is gegroeid, mede als gevolg van de Eurocrisis en de Kredietcrisis. De Nederlandse overheid gaf in juni 2009 een garantieverstrekking van anderhalf miljard euro uit aan bedrijven tegen wanbetalers. Het aantal wanbetalers neemt snel toe in Nederland. Inmiddels betaalt bijna de helft van de bedrijven hun rekeningen te laag. Ook de overheid staat bekend als een trage betaler. Dit heeft grote gevolgen voor de Nederlandse economie. 2.5 procent van alle facturen valt helemaal niet meer te innen. Soms gaat het om grote bedragen. Dit leidt tot faillissementen, improductiviteit en kredietproblemen. Er wordt geschat dat er jaarlijks bijna 23.000 banen verloren gaan als gevolg van de wanbetalingen

Kredietwaardigheid van bedrijven beoordelen

Het is vaak al lastig voor bedrijven om binnen Nederland de kredietwaardigheid van klanten goed in de gaten te houden, laat staan dat dat lukt met bedrijven in het buitenland. Soms is het mogelijk om bij een handelsinformatiebureau informatie in te winnen over de kredietwaardigheid van een bepaald bedrijf. De rapporten van deze bureaus zijn vaak wel gedateerd. Nederlandse bedrijven zijn wel voorzichtiger geworden om op krediet te leveren. Dit geldt zeker in het geval dat zij de klant niet goed kennen. Vaak hebben zij liever dat nieuwe klanten een paar keer hebben vooruitbetaald. Op die manier groeit het vertrouwen en soms willen bedrijven na een paar keer alsnog over gaan tot kredietverlening. Bedrijven kunnen wel minder opdrachten leveren wanneer zij niet over gaan. Tegelijkertijd lopen zij minder risico.

Verzekeren tegen faillissement

Veel bedrijven sluiten wel een verzekering af tegen wanbetalers. Dit is een zogeheten kredietverzekering. Op deze manier dekken zij zich in tegen de risico's die wanbetalers met zich mee brengen. Ook is het mogelijk om een verzekering tegen faillissement af te sluiten. Een bedrijf kan vaak veel geld mislopen wanneer een klant failliet gaat. Dit geldt zeker in het geval als het gaat om een grote afnemer. De premie die u betaald hangt ook af van de sector waar u in werkt. En ander factor die van invloed is op de hoogte van de premie zijn de landen waar u handelt mee drijft. De premie zal veel hoger zijn wanneer u veel handelt met bedrijven in Griekenland, in plaats van bedrijven in Duitsland. Soms is het overigens ook een beter idee om een incassobureau in te schakelen, in plaats van een verzekering tegen wanbetalers af te sluiten. Dat zal vooral het geval zijn wanneer u veel kleine wanbetalers heeft.

Verzekering tegen wanbetalers

Verzekeraars zijn echter wel steeds terughoudender geworden om verzekeringen af te sluiten tegen wanbetaling. Dit komt omdat zij vaak het risico niet meer kunnen over zien als gevolg van de Kredietcrisis. Tijdens en naar aanleiding van deze crisis zijn veel bedrijven failliet gegaan en konden veel particulieren niet meer aan hun verplichtingen voldoen. Dit geldt vooral voor veel huizenbezitters die een hypotheek moeten aflossen. Als gevolg daarvan hebben verzekeraars veel geld verloren. De Kredietcrisis werd gevolgd door de Eurocrisis. Tijdens deze crisis is het telkens spannend of bepaalde landen wel of niet failliet gaan. De kosten zouden gigantisch oplopen voor verzekeraars als bijvoorbeeld Italië, Spanje, Portugal of Ierland failliet zouden gaan. In juni 2009 gaf de Nederlandse regering een garantieverstrekking voor bedrijven van anderhalf miljard euro. Dit was omdat veel verzekeraars het risico niet meer aandurfden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://vastrentend.nl/content/smaken-van-wanbetaling

Reageer op het artikel "Verzekering: verzekeren tegen wanbetalers"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!