InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgverzekering: de zorgverzekeraar Achmea

Zorgverzekering: de zorgverzekeraar Achmea

Zorgverzekering: de zorgverzekeraar Achmea Achmea is de grootste zorgverzekeraar in Nederland. Het kan voordelig zijn om een zorgverzekering af te sluiten via Achmea. Er zijn verschillende labels aangesloten bij Achmea, waaronder DVZ Zorgverzekeringen, Agis Zorverzekeringen, OZF Achmea en Zilveren Kruis Achmea. De verschillende zorgverzekeraars hebben allemaal hun eigen specialisatie. Zo is DVZ een christelijke zorgverzekeraar. OZF biedt vooral collectieve zorgverzekeringen aan bij bedrijven.

Zorgverzekeraar Achmea

Achmea is de grootste zorgverzekeraar van Nederland. In 2010 waren ruim 4,8 miljoen mensen verzekerd via Achmea. Naast zorgverzekeringen biedt Achmea ook verschillende andere verzekeringen en financiële producten aan. Het bedrijf heeft een jaarlijks omzet van ongeveer vijftien miljard euro. Het bedrijf is in 1995 ontstaan uit een fusie van Avero Centraal Beheer Groep (AVCB) en Zilveren Kruis. Bij het bedrijf zijn verschillende verzekeraars aangesloten, namelijk DVZ Zorgverzekeringen, Agis Zorverzekeringen, OZF Achmea en Zilveren Kruis Achmea. Daardoor is het mogelijk om via de verschillende labels een zorgverzekering af te sluiten. Elke zorgverzekeraar heeft zijn eigen specialisatie. Zij werken vooral samen om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Zorgverzekeraar DVZ Zorgverzekeringen

DVZ Zorgverzekeringen richt zich op mensen met een christelijke levensopvatting. Zij is een van de twee zorgverzekeraars in Nederland die dat doet. De andere christelijke zorgverzekeraar is Pro Life Verzekeringen. DVZ werd in 1923 opgericht in Katwijk onder de naam De Verpleging. Deze naam werd in 1983 veranderd naar DVZ. Dit staat voor De Verpleging Zorgverzekeraar. Het bedrijf sloot zich in 1997 aan bij Achmea om de slagkracht te vergroten. Klanten van DVZ betalen bijvoorbeeld niet mee aan abortus, euthanasie en andere zaken die zij vanuit hun levensopvatting niet kunnen verantwoorden. In ruil daarvoor vergoedt DVZ andere alternatieven, zoals palliatieve zorg.

Zorgverzekeraar Agis Zorgverzekeringen

Agis Zorgverzekeringen is een van de grootste labels die is aangesloten bij Achmea Het bedrijf ontstond in 1999 uit een fusie van drie regionale verzekeraars, te weten Anova, Anoz en ZAO. Sinds 2003 draagt de zorgverzekeraar de naam Agis. Het heeft haar hoofdkantoor in Amersfoort. Het bedrijf is vooral goed vertegenwoordigd in de Randstad, Apeldoorn en Amersfoort. Ruim 1.2 miljoen mensen hebben een zorgverzekering afgesloten via Agis. Verder behoort de zorgverzekeraar tot een van de meest gespecialiseerde zorgverzekeraars in Nederland.

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea

Zilveren Kruis Achmea is ook een van de grotere zorgverzekeraars in Nederland. Zilveren Kruis was oorspronkelijk een zelfstandig bedrijf, maar sloot zich in 2001 aan bij Achmea. Sindsdien biedt Achmea zorgverzekeringen aan onder de naam Zilveren Kruis Achmea. De zorgverzekeraar heeft speciale zorgverzekeringen voor zwangere vrouwen. Ook biedt het label hulp voor mensen die willen stoppen met roken.

Zorgverzekeraar OZF Achmea

OZF werd in 1923 opgericht, destijds nog als ziektekostenfonds van de Koninklijke Nederlandsche Zoutindustrie (KNZ). In 1950 werd de naam veranderd naar Onderling Ziektekosten Fonds (OZF). De naam daarvan werd in 1998 vervolgens weer veranderd naar Ongevallen- en Ziektekostenverzekeringsmaatschappij, afgekort OZF. In 2005 sloot deze zorgverzekeraar zich weer aan bij Achmea. De zorgverzekeraar heeft geen winstoogmerk, waardoor eventuele overschotten weer terugkeren naar de verzekerden in vorm van kortingen. OZF sluit een groot aantal collectieve zorgverzekeringen af bij de verschillende bedrijven.
Gerelateerde artikelen
Medische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet die mensen gebruiken bij bijvoorbeeld chronische pijn of kanker wordt vanaf 1 januari 2012 door Achmea ver…
De ziektekosten in 2020, uw zorgverzekering opzeggen in 2019De ziektekosten in 2020, uw zorgverzekering opzeggen in 2019Een zorgverzekering sluit u voor een jaar af. Als u wilt overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan dat uiterlijk 3…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zorgverzekering: de zorgverzekeraar Achmea"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!