InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Reisverzekering: schade claimen na beschadiging of diefstal

Reisverzekering: schade claimen na beschadiging of diefstal

Reisverzekering: schade claimen na beschadiging of diefstal Veel mensen maken fouten bij het claimen van schade bij hun reisverzekering die is opgelopen door beschadiging of diefstal. Daardoor krijgen zij soms geen geld uitgekeerd, terwijl ze daar wel recht op hebben. Er zijn verschillende factoren waar u rekening moet houden. Dien de claim zo snel mogelijk in en zorg ervoor dat u zoveel mogelijk bewijsstukken aanlevert. Kijk ook goed naar de voorwaarden van uw verzekering. Het kan gebeuren dat tijdens uw vakantie uw bagage beschadigd raakt of gestolen wordt. U kunt een claim indienen bij uw verzekering in het geval dat u een reisverzekering heeft afgesloten. Het is overigens wel de vraag of u een vergoeding krijgt, want dit is van verschillende factoren afhankelijk. Er zijn een aantal aandachtspunten waar u in ieder geval rekening mee zal moeten houden. Zo hangt allereerst af van uw verzekering af of u recht heeft op een vergoeding. Zo is er bij veel verzekeringen sprake van een eigen risico. Dit risico zal meestal minimaal vijftig euro zijn en kan oplopen tot een paar honderd euro.

Schade claimen bij reisverzekering na beschadiging of diefstal

Een van de factoren waar u rekening mee moet houden is dat u de claim zo snel mogelijk indient. Vaak wachten mensen eerst een aantal dagen nadat ze terug zijn van vakantie voordat ze hun koffer gaan uitpakken. Dat komt omdat ze er nog geen zin in hebben of al weer druk aan het werk zijn. Het is echter belangrijk om zo snel mogelijk de schade bij de verzekering te claimen. Het beste is, als u die mogelijkheid heeft, om dit al te doen tijdens de vakantie. U kunt de claim vrij eenvoudig indienen. Elke verzekeringsmaatschappij heeft een standaardformulier dat u kunt invullen. Dit moet u met alle relevante bewijsstukken opsturen naar de verzekeraar. U kunt het schadeformulier schriftelijk aanvragen. Meestal is het ook mogelijk om dit schadeformulier al te downloaden via de website van de verzekeraar.

Fraude met betrekking reisverzekeringen

De verzekeraar bekijkt op basis van bewijsstukken of uw claim gegrond is. U heeft niet automatisch recht op de uitkering van geld wanneer u een claim indient. Dit hangt van verschillende factoren af, zoals de polisvoorwaarden en de situatie waarin de beschadiging o diefstal is ontstaan. Er wordt veel fraude gepleegd met reisverzekeringen en daardoor bekijken reisverzekeraars de claims kritisch. Het is namelijk vaak makkelijk om schade te claimen, terwijl er niks beschadigd is. Dit komt omdat het voor verzekeraars relatief moeilijk is om schade aan te tonen. Dit is vaak het geval met kleine, dure voorwerpen, zoals telefoons, camera's, zonnebrillen en merkkleding. U wordt dus vaak ook gevraagd deze kleding op te sturen wanneer deze beschadigd is. Ook is het verstandig de bonnetjes te bewaren wanneer u deze goederen koopt, zodat u kunt bewijzen dat deze in uw bezit waren.

Bewijsstukken verzamelen na indienen claim bij reisverzekering

Het is voor een verzekeraar erg belangrijk dat u de schade kunt bewijzen. Verzamel dus zoveel mogelijk bewijsmateriaal. Er zijn verschillende manieren waarop u dat kunt doen. Doe bijvoorbeeld aangifte bij de lokale politie en vraag om een kopie van het proces-verbaal. Ook kunt u de vervoersmaatschappij of reisleiding een verklaring laten opstellen als er schade of diefstal is geweest is in hun nabij zijn. Verder kunt u de verzekeraar de contactgegevens van eventuele getuigen doorgeven. Verder kunnen foto's of nota's dienen als bewijsmateriaal. Houdt er ook rekening mee dat de uiteindelijke vergoeding kan tegenvallen. Dat heeft te maken met dat eigen risico of omdat bijvoorbeeld een bepaald product al een aantal jaren ouder is en u dus niet de nieuwwaarde vergoed krijgt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • www.reisverzekeringblog.nl/hoe-claim-je-een-reisverzekering-schade

Reageer op het artikel "Reisverzekering: schade claimen na beschadiging of diefstal"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!