InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Premie zorgverzekering voor minima onbetaalbaar

Premie zorgverzekering voor minima onbetaalbaar

Premie zorgverzekering voor minima onbetaalbaar Tot het jaar 2006 waren de Nederlanders met lage inkomens verzekerd voor zorg via de ziekenfondsverzekering. Sinds 2006 geldt voor rijk en arm dezelfde premies voor de zorgverzekering. De lagere inkomens krijgen een deel gecompenseerd door de zorgtoeslag. Na jaren blijkt dat de nieuwe zorgverzekering steeds meer lijdt tot betalingsproblemen. De Nederlanders die rond moeten komen met een laag inkomen, zien de premie voor de zorgverzekering van ruim honderd euro per volwassene als een zeer grote last. Dit wordt mede veroorzaakt doordat alles steeds duurder wordt. De tegemoetkoming die ze krijgen in de vorm van zorgtoeslag, wordt vaak anders besteedt. Tot 2006 waren er minder betalingsproblemen doordat de premie per volwassene rond de € 35 lag. De lagere inkomens krijgen dit gecompenseerd door de zorgtoeslag, maar in de praktijk werkt dit niet.

Onverzekerden krijgen een nota

Op het moment dat mensen die onverzekerd zijn toch medische zorg nodig hebben, zullen ze een nota thuisgestuurd krijgen. De nota’s kunnen vooral voor ziekenhuisopnames zeer hoog oplopen. In veel gevallen zullen deze nota’s onbetaald blijven.

Sinds 2009 een strengere aanpak van wanbetalers

De zorgverzekeraars hebben veel moeite om de verschuldigde premie voor de zorgverzekering te incasseren bij particulieren. Eind 2010 waren er 282.000 wanbetalers geregistreerd bij het College voor Zorgverzekeringen. Na de eerste helft van 2011 is dit aantal zelfs gestegen naar 300.000.

De registratie vindt pas plaats als de verzekerde zes maanden of langer de premie niet voldaan heeft. Deze verzekerden kunnen eerst proberen om een betalingsregeling af te spreken met de verzekeraar zelf. Indien dat niet lukt, komt er een gedwongen betalingsregeling vanuit het College voor Zorgverzekeringen (CVZ). De premie zal in dat geval 30 procent verhoogd gaan worden.

Incasso van achterstallige premies

Het CVZ heeft meer mogelijkheden om betalingsachterstanden te incasseren in vergelijking met de verzekeraars. Zij kunnen de achterstand in mindering laten brengen op het inkomen of de uitkering, of op de zorgtoeslag. In een uiterste poging om te incasseren kunnen zij het geld zelfs laten incasseren door het Centraal Justitieel Incassobureau.

Strengere beleid heeft nog geen effect

In 2011 blijkt de in 2009 getroffen maatregel nog geen effect te hebben gehad. Na een achterstand van een half jaar of langer, zijn de achterstanden al te hoog opgelopen. De financieel zwakkere verzekerden, hebben niet de mogelijkheid om dergelijke hoge bedragen op korte termijn terug te betalen. Het CVZ gaat in overleg met het ministerie van Volksgezondheid om de regeling aan te passen. Een half jaar wachten blijkt een te lange periode.

Zorgtoeslag verrekenen met de zorgpremie

Uiteindelijk zal de conclusie zijn dat de zorgtoeslag beter gelijk verrekend kan worden met de zorgpremie. Met andere woorden, de regeling zoals deze bestond tot 2006 was een betere oplossing. Er waren veel minder betalingsachterstanden en er hoeft geen ingewikkelde zorgtoeslag in de lucht worden gehouden. De toeslagen gelijk verrekenen is de enige manier om de betalingsachterstanden weer terug te dringen.
Bronnen en referenties
  • http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/aantal-wanbetalers-bij-zorgverzekeraars-neemt.160240.lynkx

Reageer op het artikel "Premie zorgverzekering voor minima onbetaalbaar"

Reactie

Don, 10-10-2011 18:27 #1
Heey ik heb een goed idee betreft zorgverzekering! SCHAF HET GEWOON AF! Dit scheelt een Héle hoop gelazer voeg het gewoon bij de toch al veel te hoge loonbelasting dan merkt niemand er wat van en heb je ook geen probleem als je onverwachts werkloos raakt. Zoals het nu is werkt het niet! En ja zorgtoeslag is het achterlijkste idee ooit. Nu moet ik elke maand 20 dagen wachten voordat ik mijn 70 euro terugkrijg! En daar kan/kon ik me toch een partij goede dingen mee doen! De overheid moet meer naar het verleden gaan kijken waarom het toen wél zo goedkoop kon. Stop de euro want dit werkt toch niet. Maak tabak weer goedkoop zo stop je de vergrijzing en verlaag je de zorgkosten sinds dit een enorm probleem is. Nederland moet weer leuk worden en een land waar ik weer trots op kan zijn!

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!