InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wanbetalers zorgverzekering

Wanbetalers zorgverzekering

Wanbetalers zorgverzekering Sinds de invoering van de nieuwe zorgverzekering is het aantal achterstallige zorgpremies flink opgelopen. Verzekeraars hebben steeds meer last van wanbetalers met betrekking tot de zorgverzekering. Per 1 januari 2006 hebben wij in Nederland de nieuwe zorgverzekering. Tot die tijd hadden wij de particuliere zorgverzekering en mensen die aan bepaalde voorwaarden voldeden konden zich verzekering met een goedkopere ziekenfondsverzekering. De mensen met lagere inkomens betaalden slechts kleine bedragen per maand aan de zorgverzekeraar. Doordat de nieuwe zorgverzekering duurder is, worden de verzekerden met lage inkomens gecompenseerd door de zorgtoeslag. De maandelijkse lasten voor de lagere inkomens bleven hierdoor vrijwel gelijk.

Hoe achterstanden ontstaan?

De verzekerden zijn er door de nieuwe zorgverzekering wel op achteruit gegaan. De premies zijn hoger geworden en de zorgtoeslagen is op gekort. Dit zorgt voor hogere maandelijkse lasten. In economisch slechtere tijden krijgen wij te maken met toenemende werkloosheid en dus dalende inkomsten. De gemiddelde premie voor de zorgverzekering is ongeveer €100,- per maand per volwassene (kinderen zijn gratis verzekerd). Het grootste nadeel van het huidige systeem is dat een gemiddeld gezin maandelijks €200,- moeten betalen. In sommige gevallen krijgen ze ook zorgtoeslag, maar dit geld wordt gezien als extra inkomsten en wordt gemakkelijk uitgegeven. De zorgtoeslag wordt vaak gebruikt om consumptief te besteden. Het lijkt logischer om de zorgtoeslag rechtstreeks te verrekenen met de zorgpremie, maar de regering heeft voor een ander systeem gekozen.

Aanval op wanbetalers

Per juli 2009 gaat de wanbetaler van de zorgverzekering hard aangepakt worden. Een kwart miljoen verzekerden betaalt de zorgpremie niet of niet op tijd. In september 2009 gaat het College voor Zorgverzekeringen zich bemoeien met de wanbetalers. Er moest gezocht worden naar een oplossing voor dit oplopende probleem. De zorgverzekeraars krijgen nu extra mogelijkheden om alsnog de achterstallige premie te incasseren. Samen met de Belastingdienst gaan ze de mogelijkheid creeeren om nu ook te gaan korten op de zorgtoeslag en ze kunnen zelfs een loonbeslag gaan opleggen via de werkgever of bij de instantie waar de uitkering vandaan komt.

Wanneer loonbeslag?

Het opleggen van een loonbeslag doen ze niet zomaar. Eerst volgt na de reguliere incassopogingen een drietal waarschuwingsbrieven. Deze brieven zullen de verzekerde er meerdere keren op wijzen wat de gevolgen zijn van het niet betalen van de openstaande premie’s. Bij blijvende weigering om te betalen volgt een loonbeslag. De mogelijkheid bestaat dan dat de zorgtoeslag wordt gestopt.

Extra kosten

Om op deze manier achterstallige premie’s te incasseren, gaat de verzekeraars extra geld kosten. Om deze kosten te dekken wordt er een boetetoeslag van dertig procent geheven over het te incasseren bedrag.

Verzekeraars leveren wanbetalers aan

De zorgverzekeraars zullen naar verwachting 250.000 wanbetalers aanleveren die voor sancties in aanmerking komen. De verzekeraars doen zelf ook verwoede pogingen om het geld te incasseren. Dit doen zij via incassobureaus en gerechtelijke deurwaarders, maar de nieuwe methode is veel daadkrachtiger. Daarnaast zal het wanbetalers ook afschrikken en eerder resulteren in betaling van de premie. De verzekerden kunnen namelijk gewoon medische zorg krijgen ondanks de achterstanden. Vervolgens denken ze dat ze de betaling gewoon achterwege kunnen laten.
Gerelateerde artikelen
Premie zorgverzekering voor minima onbetaalbaarPremie zorgverzekering voor minima onbetaalbaarTot het jaar 2006 waren de Nederlanders met lage inkomens verzekerd voor zorg via de ziekenfondsverzekering. Sinds 2006…
CVZ premie 2019 omhoog (wanbetaler Zorginstituut Nederland)CVZ premie 2019 omhoog (wanbetaler Zorginstituut Nederland)Is de premie zorgverzekering niet op tijd betaald en achterstand in betalen? Dan komt het Zorginstituut Nederland ZIN in…
Bestuursrechtelijke premie wanbetalersBestuursrechtelijke premie wanbetalersVanaf september 2009 is de Regeling Wanbetalers Zorgpremie van kracht. Wie een betaalachterstand van zes maanden of meer…

Reageer op het artikel "Wanbetalers zorgverzekering"

Reacties

Katie, 04-07-2015 23:33 #2
In de grondwet staat dat je zelfbeschikking hebt dus kun je niet verplicht worden om een verzekering af te sluiten. Ook wordt er veel te veel medicijnen gepusht naar de mensen iov leren wat mensen beter kunnen veranderen aan hun eet patroon, want reken maar dat je daar ziek van wordt. Maar in elk geval verzekering en belasting zijn twee van de grootste dieven in ons land

Sjelbel, 16-01-2011 20:36 #1
Er was toch een Europese regel dat de boete op een schuld in verhouding moet staan tot het originele contractbedrag? En er was toch zoiets als een wettelijke maximale rente op een achterstand? Nu komt er per 100 euro 30 euro bij aan boete, 14 % rente van de deurwaarder + kosten, ik denk dat je zo op meer dan 150 euro komt, dus 50% kosten.
Je zou zeggen dat de overheid zo de mogelijkheid legaal maakt om een maffia woeker tarief op te leggen aan mensen die het toch al niet te breed hebben… Rare situatie! Misschien, maar das misschien wel een sociale gedacht hoor, zou het beter zijn de minderbedeelden tegemoet te komen of zo.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 2
Schrijf mee!