InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verschillende soorten reisverzekeringen

Verschillende soorten reisverzekeringen

Veel verzekeringsmaatschappijen adverteren met hun reisverzekeringen. Maar welke soorten reisverzekeringen zijn er eigenlijk? En als ik op reis ga, welke reisverzekering moet ik dan afsluiten? De antwoorden op deze vragen en meer zijn te lezen in dit artikel over reisverzekeringen.

Wat is een reisverzekering?

Een reisverzekering is een verzekering die schade dekt tijdens het reizen. Normaal gesproken sluit u een reisverzekering af bij het maken van een persoonlijke reis. Veel verzekeringsmaatschappijen dekken geen zakelijke reizen. Informeer hiernaar bij uw werkgever wanneer u zakelijk op reis gaat.

Verschillende soorten reisverzekering

Net zoals bij de meeste verzekeringen zijn er verschillende mogelijkheden bij het afsluiten van een reisverzekering.

Doorlopende reisverzekering

Een doorlopende reisverzekering sluit men af voor een periode van één jaar, deze verzekering is dan ook geldig voor een periode van
één jaar. U bent dan verzekerd tijdens uw vakanties in binnen- en buitenland gedurende het jaar van afsluiten, maar let op! Bij sommige risicovolle vakanties buiten Europa zijn soms andere regelingen van kracht!

Aflopende reisverzekering

Een aflopende reisverzekering sluit u af voordat u met vakantie gaat. De reisverzekering loopt dan ook voor de tijd dat u op vakantie bent, en stopt weer wanneer u thuis bent. U moet dus van te voren vast laten leggen wanneer u vertrekt en weer terug bent. Het is verstandig deze verzekering zo kort mogelijk voor vertrek af te sluiten, dit omdat de verzekering ingaat op het moment dat u hem afsluit. U wilt natuurlijk niet betalen voor iets wat u nog niet nodig heeft!

Langer lopende reisverzekering

De meeste reisverzekeringen, met uitzondering van de doorlopende reisverzekering, zijn geldig voor een periode van één of twee maanden. Voor de gemiddelde vakantie is dit ruim voldoende, maar ook hier zijn er uitzonderingen. Wat dacht u van mensen die op wereldreis gaan, en hiervoor een maand of zes van huis zullen zijn? Voor deze mensen kan er een langer lopende reisverzekering worden afgesloten. Dit is meestal een optie bovenop uw doorlopende reisverzekering, deze dekt dan vaak meer schadegevallen.

Annuleringsverzekering

Ook een belangrijke verzekering om af te sluiten, is de annuleringsverzekering. Deze verzekering dekt de kosten die gemaakt worden wanneer uw reis niet door kan gaan, of wanneer u eerder van uw reis terug moet keren. In de polisvoorwaarden van de verzekeringsmaatschappij staan de geldige redenen om uw kosten terug te krijgen. Denk hierbij aan het overlijden van een direct familielid, ontslag of ziekte, en zo zijn er nog een paar redenen te noemen. Raadpleeg altijd eerst of polisvoorwaarden! Als uw reden niet terug te vinden is in uw polisvoorwaarden, dan is de kans aanwezig dat u uw kosten niet terug zult krijgen!

Tot slot

Vergeet niet de polisvoorwaarden van uw verzekeringsmaatschappij aandachtig door te lezen! Vaak zijn er punten waar u zelf nog niet aan gedacht had, het is vervelend als u later voor onverwachte problemen komt te staan. Verder zijn er nog een paar punten waar u goed op met letten bij het afsluiten van een reisverzekering.

  • Ga ik binnen of buiten Europa op reis?
  • Ga ik risicovolle activiteiten ondernemen (duiken, bergbeklimmen etc.)
  • Voor hoeveel tijd ga ik op reis?
  • Dekt mijn verzekering mijn mogelijke schadeposten?
  • Zijn er bijzondere polisvoorwaarden van toepassing op mijn reis?

Veel reisplezier!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verschillende soorten reisverzekeringen"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 04-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!