InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Is het afsluiten van een annuleringsverzekering verstandig?

Is het afsluiten van een annuleringsverzekering verstandig?

Is het afsluiten van een annuleringsverzekering verstandig? Bij het boeken van een vakantie wordt er vaak een annuleringsverzekering afgesloten. Een dergelijke verzekering geeft recht op teruggave van de reissom als de vakantie onverwacht niet door kan gaan of eerder verbroken moet worden. Een vakantie wordt vaak geboekt ruim voor de vertrekdatum. In de periode tussen de boeking en de daadwerkelijke vakantie kunnen zich situaties voordoen waardoor u de vakantie niet door kunt laten gaan. In de meeste gevallen bent u na de boeking altijd al een deel of de gehele reissom verschuldigd, ook als u niet kunt vertrekken naar uw reisbestemming. Om dergelijke financiële risico’s te ondervangen, kunt u een annuleringsverzekering afsluiten.

Waarvoor biedt de annuleringsverzekering dekking?

Door bepaalde gebeurtenissen kunt of wilt u de vakantie niet meer door laten gaan. Bij overlijden van een familielid tot de tweede graad of een huisgenoot kunt u een beroep doen op de annuleringsverzekering. De dekking is echter ruimer, want er bestaat bijvoorbeeld ook dekking bij onverwachte werkloosheid, zwangerschap, toegewezen krijgen van een woning en een noodzakelijke medische ingreep. In de voorwaarden treft u een opsomming van de gedekte evenementen aan.

Wat kost een annuleringsverzekering?

De premie voor deze verzekering is afhankelijk van de hoogte van de reissom. De meeste verzekeraars hanteren een tarief tussen de 4 en 5 procent van de reissom. Indien de reissom €2.000 bedraagt, zal de premie ongeveer €80 tot €100 bedragen plus eventueel nog aanvullende kosten.

Wanneer moet ik een annuleringsverzekering afsluiten?

Bij het boeken van een vakantie is het altijd verstandig om een annuleringsverzekering af te sluiten. De noodzaakt neemt toe als het nog langere tijd duurt voordat u op vakantie gaat. Zelfs als u binnen een paar dagen vertrekt kan het afsluiten van een annuleringsverzekering voordelen bieden. De verzekering keert namelijk een deel van de reissom uit als u de vakantie moet afbreken door een oorzaak die volgens de polisvoorwaarden binnen de dekking valt.

Binnen één week na het boeken van de reis moet u een annuleringsverzekering afsluiten. Indien u het later afsluit kan de verzekeraar beperkingen stellen.

Doorlopende annuleringsverzekering of een losse annuleringsverzekering?

Indien u meerdere keren per jaar op vakantie gaat is het voordeliger om een doorlopende reisverzekering af te sluiten. Hetzelfde geldt ook voor de annuleringsverzekering. U kunt deze vergelijking eenvoudig maken door de premie voor een doorlopende annuleringsverzekering te vergelijken met de in één jaar betaalde premies voor losse annuleringsverzekeringen.

Geen annuleringsverzekering afsluiten

Een annuleringsverzekering wordt niet door reisorganisaties verplicht gesteld, maar ze adviseren wel om een verzekering af te sluiten. Na het boeken kunt u vaak niet meer onder de kosten uit, want de reisorganisatie moet de boeking ook vastleggen en dus kosten maken. In bepaalde gevallen bestaat de mogelijkheid om te annuleren waarna slechts een deel bij u in rekening zal worden gebracht.

Moet er naast de annuleringsverzekering ook een reisverzekering worden afgesloten?

De annuleringsverzekering en de reisverzekering hebben overlappingen, maar de reisverzekering is een geheel ander soort verzekering. De reisverzekering is meer gericht op de risico’s waar u op vakantie mee te maken krijgt, de annuleringsverzekering is volledig gericht op de reissom.
Gerelateerde artikelen
Moet ik een annuleringsverzekering afsluiten?Moet ik een annuleringsverzekering afsluiten?Bij het boeken van een reis wordt gevraagd of je een annuleringsverzekering wilt afsluiten, wanneer is dit echt nodig en…
Verzekeren: annuleringsverzekering afsluiten in 2019Verzekeren: annuleringsverzekering afsluiten in 2019Zonder een annuleringsverzekering in 2019 een vakantie boeken, is in veel gevallen onverstandig. Het hoeft niet direct,…
Gronden voor annulering vakantie bij annuleringsverzekeringGronden voor annulering vakantie bij annuleringsverzekeringWil je je vakantie annuleren en gebruik maken van je annuleringsverzekering dan heb je een goede grond voor annulering n…
Verzekering: de reisverzekeringVerzekering: de reisverzekeringAls u op reis gaat kunt u het beste een reisverzekering afsluiten. Er zijn een aantal verschillende reisverzekering. De…
Doorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijkenDoorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijkenBij iedere vakantie, die je boekt krijg je het aanbod om te kiezen voor een doorlopende reis- en/of annuleringsverzekeri…

Reageer op het artikel "Is het afsluiten van een annuleringsverzekering verstandig?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 07-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!