InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Dieren en aansprakelijkheid

Dieren en aansprakelijkheid

Dieren en aansprakelijkheid Je paard trapt iemand, je kat maakt krassen op een auto, je hond eet de schoenen van de buurman op. Allemaal zaken die voor kunnen komen als je een huisdier hebt. Wie is er in zo'n geval aansprakelijk? En wie betaald de schade?

Aansprakelijkheid

Aansprakelijk zijn, wat betekend dat nou eigenlijk? Woordenboek Van Dale geeft er de volgende betekenis aan: "de; v -heden (jur) verantwoordelijkheid: wettelijke (in Belg: burgerlijke) ~ die in de wet vastgelegd is". In iets begrijpelijker taal, de wettelijke verantwoordelijkheid voor schade, een ongeval, foutieve constructie of andere nalatigheid.
In de aansprakelijkheidswetgeving wordt er van het basisprincipe "ieder draagt zijn eigen schade" uitgegaan. Dat betekend dat het dus niet altijd mogelijk is om bij een schade iemand anders als aansprakelijke of schuldige aan te wijzen.

Aansprakelijkheid en schuld

Het burgerlijk recht maakt een onderscheid tussen schuld en risico. Bij schuld-aansprakelijkheid moet er sprake zijn van verwijtbaarheid aan de zijde van de het incident veroorzakende persoon om tot aansprakelijkheid te komen. Bij risico-aansprakelijkheid is er geen sprake van schuld, het gaat hierbij vaak niet om het eigen handelen, maar over zaken en personen waar je volgens de wet voor moet instaan. Hier vallen ook dieren onder. Bij risicoaansprakelijkheid hoeft er dus geen schuld van de bezitter aangetoond de worden, door het in het bezit hebben van het dier valt het onder de risicoaansprakelijkheid,

Aansprakelijkheid bij dieren

Bij aansprakelijkheid met betrekking tot dieren hebben we het meest te maken met art. 6:179 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel zegt:

'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

De bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Meestal is de bezitter gelijk aan de eigenaar, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Een bezitter heeft meestal de werkelijke macht over een dier en gedraagt zich of hij de eigenaar van dat dier is. Wanneer er twijfel is wie de bezitter is zal hier afzonderlijk per situatie naar gekeken moeten worden.In elke afzonderlijke situatie zal bekeken moeten worden wie de bezitter van het dier is.
Het gaat hier wel om schade die is ontstaan door eigen gedragingen van het dier. Het gedrag moet dus voortkomen uit eigen energie van het dier.

Vergoeding van schade

Soms wordt niet de volledige schade vergoed, terwijl de bezitter wel aansprakelijk is. Dit komt door een ander wetsartikel, namelijk art.6:101 Burgerlijk wetboek. Aan de hand van dit wetsartikel wordt gekeken of de partij met schade zelf ook schuld heeft aan het ongeval. Er wordt een bepaald percentage eigen schuld toegekend, dit kan van 0% eigen schuld tot 100% eigen schuld lopen. De hoogte is afhankelijk van de feitelijke omstandigheden. Het vastgestelde percentage eigen schuld wordt in mindering gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke.

Verzekeringen

Voor aansprakelijkheid zijn de meeste mensen in Nederland verzekerd via een AVP verzekering. DIt is een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Deze verzekering dekt schade als gevolg van Wettelijke aansprakelijkheid. Hier valt dus ook de schade veroorzaakt door dieren van de verzekerde onder.
© 2011 - 2019 Esmeej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Een aansprakelijkheidsverzekering is een verzekering die u bescherming biedt tegen schade die door u of door een van uw…
Schade bij sport en spel en de verzekeringWij Nederlanders houden wel van sporten. Bij het sporten en bij kinderen het spelen is het niet te voorkomen dat er af e…
Inboedel en schade door dierenDieren kunnen nogal wat schade aan richten aan uw inboedel in uw woning. Van opgegeten schoenen tot kapot gekrabde banke…
De aansprakelijkheidsverzekeringDe aansprakelijkheidsverzekeringDe meeste mensen in Nederland hebben een aansprakelijkheidsverzekering. Een aansprakelijkheidsverzekering is niet standa…
Aansprakelijkheidsverzekering, de meest gestelde vragenAansprakelijkheidsverzekering, de meest gestelde vragenEen aansprakelijkheidsverzekering dekt de schade die ontstaat doordat de verzekerde als particulier ergens aansprakelijk…

Reageer op het artikel "Dieren en aansprakelijkheid"

Reactie

E. Esselink, 30-06-2014 19:23 #1
De hond van bezoek van mijn buren heeft mijn kat doodgebeten. Ik heb flinke kosten voor de dierenarts moeten maken. De honden van de buren en de bezoekende honden lopen heel vaak los, ondanks vele conflicten in het verleden ( beten, vernielingen. Ook ondanks hun beloften om honden vast te leggen.)
Wie is aansprakelijk?

Infoteur: Esmeej
Gepubliceerd: 20-05-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!