InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorg voor thuisblijvers voor het geval je op vakantie sterft

Zorg voor thuisblijvers voor het geval je op vakantie sterft

Zorg voor thuisblijvers voor het geval je op vakantie sterft Als je een verre reis maakt moet je veel organiseren en regelen. Weinigen houden rekening met de kans dat ze misschien nooit meer terugkomen. Want heb je wel voorzorgsmaatregelen genomen, dus aan de achterblijvers gedacht als je onverhoopt zou sterven. Heb je ook gedacht aan een afscheidsbrief aan je dierbaren? Zo'n laatste groet is mogelijk van onschatbare waarde! Geen reis, hoe klein ook, is zonder risico.

Als je op reis komt te overlijden

Het is natuurlijk geen prettige gedachte om fijn op vakantie te gaan en je ook te realiseren dat er een risico is dat je niet terugkeert. Want zo denkbeeldig is dat niet:
  • omdat je sterft bij een dodelijk verkeersongeval,
  • je in een ravijn stort tijdens een bergwandeling of ,
  • een dodelijke tropische ziekte oploopt,
  • slachtoffer van ordinaire geweldpleging wordt,
  • of omdat het vliegtuig waarmee je vliegt neerstort.

Dus heeft eigenlijk iedere volwassene die thuis kinderen, vrienden of familie heeft, wel degelijk de morele plicht vooraf bij dergelijk onheil stil te staan en ook maatregelen te nemen voor het geval zich inderdaad het ergste voordoet.

Verzekering

Bij overlijden kan iemand contact opnemen met de alarmcentrale van de reisverzekeraar, voor o.a. het vervoer van het dode lichaam naar je woonplaats in Nederland. Als er geen reisverzekering is afgesloten kan voor eigen rekening een Nederlands repatriëringsbedrijf worden ingeschakeld. En verder is er wellicht een begrafenisverzekering die de kosten van de uitvaart dekt. En misschien heb je ook wel een overlijdensrisicoverzekering die een (maandelijks) bedrag uitkeert als tegemoetkoming in het levensonderhoud van eventuele partner en/of kinderen.

Nabestaanden

Als je van het ergste uitgaat, namelijk dat niet alleen jij maar ook je partner tijdens de vakantie verongelukt, of op andere wijze om het leven komt, moet je bij de volgende zaken stilstaan:

Begrafenis

Wat voor soort uitvaart wil je (jullie) en wie dienen daarbij allemaal uitgenodigd te worden. Dat betekent dat je ergens een lijst moet hebben van niet alleen de directe familie, maar ook van sportvrienden, medekoorleden, (oud) collegaís enz. van zowel jezelf als van je partner. En natuurlijk de vroegere en huidige werkgevers eventueel. En geef in die lijst ook aan dat je een rouwadvertentie wil in de plaatselijke dagbladen, zodat je werkelijk niemand kunt vergeten. Want je eventuele nabestaanden komen misschien om in het verdriet en hebben niet de kracht op zoín moment een zoektocht naar allerlei adressen te ondernemen. En geef aan waar de begrafenispolis ligt enz.

Welke instanties informeren

Hoewel dat waarschijnlijk niet dezelfde week hoeft, dienen natuurlijk allerlei bedrijven te worden geïnformeerd, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen, woningbouwvereniging, uitkeringsinstantie, werkgever enz. Fijn als ook dat ergens geregistreerd staat of nabestaanden op zín minst weten in welke lade ze moeten zoeken.

Hoe dient de nalatenschap te worden verdeeld

Als er geen testament is gemaakt, dan geldt de wet en heeft het geen zin in een soort afscheidsbrief te regelen welke erfgenaam welk deel van de erfenis krijgt, want daar heb je dan geen invloed meer op. Maar je kunt bijvoorbeeld (als ouders) natuurlijk wel aangeven dat je het fijn zou vinden als Piet in je huis gaat wonen als hij dat wil, en Anja het schilderij in de woonkamer krijgt.

Emotionele nalatenschap

Waar liggen alle spullen (fotoís) en andere belangrijke papieren. Dus de dingen die financieel weinig of geen waarde hebben, maar die wel een grote emotionele waarde (voor je kinderen) vertegenwoordigen. Vertel in welke kasten al die spullen zijn opgeborgen. Misschien heb je ook veel emotie bij bepaalde muziek op CDís. Vraag je kinderen dan of ze die bepaalde muziek willen bewaren en later nog eens willen draaien om op die manier nog eens aan je te kunnen denken. Of de gedichten of boeken die je dierbaar zijn.

Een laatste groet

Zijn er nog dingen die op je hart liggen, maar waarvoor je nog niet de gelegenheid of moed hebt gehad om ze te vertellen, respectievelijk op te biechten? Je kunt overwegen om dergelijke heel belangrijke zaken toch op te schrijven. Desnoods in een gesloten envelop met de naam van de betrokkene erop en eventueel met een datum van open maken als het misschien nog te jonge mensen betreft. Een bedankbrief aan je vrouw zou lief zijn. Of je kinderen vertellen waarom je eigenlijk heel trots op ze bent, is een groet van onschatbare waarde.

Envelop

Je hoeft het hele bovenstaande verhaal natuurlijk niet open en bloot ergens te bewaren, maar maak wel één envelop bijvoorbeeld met de naam van je kind(eren) c.q. broer/zuster erop die ze moeten open maken als je (of jullie beiden) niet meer terugkeren. En in die envelop dienen ze vervolgens alle instructies te krijgen. En eindig vooral met een paar lieve woorden. Die envelop leg je thuis neer op het nachtkastje bijv. En je kunt er nog opschrijven bijv. "Openen ingeval van nood".

Onverwachts thuis overlijden

Het is natuurlijk zo dat je niet per sé in het buitenland hoeft te zijn, om volkomen onverwachts te overlijden. Je moet je dus afvragen of je zo'n envelop niet altijd ergens moet bewaren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Erfenis: vragen en antwoordenNiet iedereen denkt erover na. Wat gebeurd er met mijn bezittingen, maar ook met mijn schulden na mijn overlijden. Als j…
Verschillende soorten testamentenVerschillende soorten testamentenOm af te kunnen wijken van de wettelijke erfrecht, kan er een testament worden opgemaakt. Hierin kan de testateur aangev…
Belgisch recht: Een testament opstellenBelgisch recht: Een testament opstellenWie niet wil dat zijn erfenis na zijn overlijden geregeld wordt volgens de wettelijke bepalingen, kan een testament late…
De wettelijke verdeling van een erfenis?Indien bij overlijden blijkt dat de overledene geen testament heeft opgemaakt, wordt de erfenis verdeeld volgens de verd…
Wat betekenen de termen in een testament?Iedereen heeft wel eens gehoord van een legaat en bewind, maar wat betekent het eigenlijk. In dit artikel worden een aan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Violinka, Pixabay
  • Geldenrecht.nl

Reageer op het artikel "Zorg voor thuisblijvers voor het geval je op vakantie sterft"

Reactie

Barbara, 18-02-2012 15:03 #1
Is het niet een beetje overdreven om al die voorbereidingen te doen. ik vind het trouwens ook niet zo persoonlijk. stel je valt van een ravijn. wie moet je dat die brief geven.? als je hem nog zo kunnen geven aan iemand en je bent in het buitenland dat weet je toch niet zeker dat hij hem ook zal versturen aan je nabestaanden?
de rest van jullie advies van die koffers bijv. was wel heel nutig. Reactie infoteur, 18-02-2012
Je kunt een brief aan je familie in een gesloten envelop achterlaten op je woonadres voor als je niet meer teugkeert. Want er zullen toch bekenden je woning inmoeten om papieren te vinden, om allerlei zaken te regelen?

Infoteur: Robbie
Laatste update: 04-10-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Sterven zonder zorgen
Reacties: 1
Schrijf mee!