InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat gebeurt er als mijn auto niet verzekerd is?

Wat gebeurt er als mijn auto niet verzekerd is?

Iedere auto die aan het verkeer deelneemt, moet verzekerd zijn. Op het moment dat een auto niet verzekerd is kan er een boete worden opgelegd voor het onverzekerd rijden. Het rijden in een onverzekerde auto kan grote gevolgen hebben. Op het moment dat u wordt aangehouden kunt u een boete krijgen van bijna vierhonderd euro. U hebt echter nog een veel groter probleem op het moment dat u een schade veroorzaakt. Normaal gesproken kan deze schade verhaald worden bij de verzekeraar, maar bij een onverzekerd voertuig is dit niet mogelijk. De gedupeerden kunnen in bepaalde gevallen dan aankloppen voor een vergoeding bij het Waarborgfonds. De schade moet dan terugbetaald worden door de eigenaar van de onverzekerde auto.

Onverzekerde motorrijtuigen

De controle of motorrijtuigen verzekerd zijn ligt bij de Rijksdienst voor het wegverkeer. In 2009 reden er 243.000 motorrijtuigen onverzekerd rond. In 68.000 gevallen ging het om brom- en snorfietsen en in 175.000 gevallen om andere motorrijtuigen. In het jaar 2008 heeft het Waarborgfonds Motorverkeer in totaal 9,5 miljoen euro moeten uitkeren in verband met schade door een onverzekerd motorrijtuig. In veel gevallen is er weinig tot niets te verhalen bij de veroorzaker van de schade. Kortom een autoverzekering kunt u niet zonder.

Controle verzekeringsplicht

De controle op de verzekeringsplicht ligt bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Op het moment dat er een overtreding is gesignaleerd volgt er een transactievoorstel die via de Officier van Justitie loopt. De controle op de verzekeringsplicht van auto’s is redelijk eenvoudig. Er worden kentekenbewijzen afgegeven bij een nieuwe auto. Zodra de auto een nieuwe eigenaar krijgt, moet de auto worden overgeschreven op de naam van de nieuwe eigenaar. Op deze manier is altijd bekend wie de eigenaar van de auto is. Deze gegevens kunnen ze vergelijken met de kentekens die verzekeraars in de boeken hebben.

Een afgegeven kenteken dat niet in de bestanden van de verzekeraars staat, is dus niet verzekerd. Doordat de eigenaar de auto wel op naam heeft moeten zetten, is het duidelijk wie de auto had moeten verzekeren.

Gevolgen van het niet verzekeren

Bij het veroorzaken van een schade met een onverzekerde auto, kunnen de gevolgen groot zijn. Indien er bijvoorbeeld letselschade is veroorzaakt kan dit grote consequenties hebben voor de veroorzaker. De materiële schade kan al eenvoudig oplopen in de duizenden euro’s, maar een letselschade kan financiële gevolgen hebben voor de eigenaar van de auto voor de rest van het leven. In het geval het slachtoffer bijvoorbeeld niet meer kan werken, kan er een forse claim worden neergelegd bij de veroorzaker.

Op welke condities moet ik de auto verzekeren?

De minimale dekking is de WA verzekering. Deze dekking dekt de financiële gevolgen van de wettelijk aansprakelijk van de eigenaar van de auto. U kunt uitgebreidere condities afsluiten bij een verzekeraar, maar dat is niet verplicht.

Wie is aansprakelijk, de bestuurder of de eigenaar van de auto?

De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar van de auto. Hij of zij is ook verantwoordelijk voor de gedragingen van de bestuurder. Dit is alleen anders als de bestuurder de auto heeft meegenomen tegen de wil van de eigenaar van de auto. Een bestuurder die vooraf niet gevraagd heeft of hij de auto mag lenen, is niet zwaarwegend genoeg. Er moet al bijna sprake zijn van diefstal of joyriding om verhalen van de schade bij de bestuurder neer te leggen in plaats van de eigenaar van de auto.
Gerelateerde artikelen
Boete onverzekerd rijden auto en artikel 34 verklaringBoete onverzekerd rijden auto en artikel 34 verklaringOnverzekerd, geen verzekeringspapieren kunnen tonen? Als uw auto of motorvoertuig onverzekerd is in 2018 en u gaat toch…
Schade aan uw auto door een onbekende veroorzaaktSchade aan uw auto kan grote financiële gevolgen hebben. De premie voor de autoverzekering wordt sterk beïnvloed door he…
Verplichting een zorgverzekering afsluitenVerplichting een zorgverzekering afsluitenIn Nederland bestaat een verplichting om een zorgverzekering af te sluiten. Nederlanders die niet verzekerd zijn, hebben…
Is het verplicht om een zorgverzekering af te sluiten?De zorgverzekering is een verzekering tegen de kosten van geneeskundige zorg. Sinds 2006 kennen wij de basisverzekering…
Aanrijding met een onbekende of niet verzekerde tegenpartijHet is op zich al vervelend genoeg als u schade heeft opgelopen aan uw auto. Als u er echter ook nog eens de aansprakeli…
Bronnen en referenties
  • http://www.autoverzekering.nl/

Reageer op het artikel "Wat gebeurt er als mijn auto niet verzekerd is?"

Reacties

Amanda, 09-04-2013 14:22 #3
Geachte meneer/mevrouw,

Hetzelfde bij ons. mijn man heeft in een auto gereden die naderhand niet verzekerd bleek (terwijl hij wel de groene kaart en 'verzekeringspapieren' had gekregen van de eigenaar. dus ervanuit ging dat de auto natuurlijk verzekerd was… maar ze had de verzekering niet betaald, waardoor deze niet geldig was)

Nu valt WBF ons al vrij lang lastig dat mijn man volgens hun 'aansprakelijk' is, omdat hij reed. Al verhaalde de eerst de schade bij de officiele eigenaar, toen dit niet lukte besloten ze het bij ons te proberen. Nu zijn we bezig met een rechtzaak, wat ook veel tijd in beslag neemt. Onze advocaat zegt dat mijn man inderdaad aansprakelijk kan worden gesteld. Terwijl ik hele andere wetten zie in t 'wetregelhandboek'.

**Zie site hieronder: http://www.st-ab.nl/wetten/0365_Wet_aansprakelijkheidsverzekering_motorrijtuigen_WAM.htm

Ik snap er helemaal NIETS meer van. als de auto gewoon verzekerd was, zou er geen enkel probleem zijn. Nu deze kennelijk niet verzekerd bleek, willen ze mijn man voor de kosten laten opdraaien (de andere bestuurder reed in op de trekhaak, waardoor zij een deuk had. degene die niet verzekerd is, heeft altijd schuld.)

Wilt en kunt u mij eens helpen om dit duidelijk te krijgen (liefst met wetregels), zodat ik het met mijn advocaat en de rechter uiteindelijk toch kan verhalen op de eigenaar van de auto. Dan zijn we eindelijk van deze gekkigheid af.

Hoogachtend,

Amanda

A. Ghering, 15-03-2013 10:41 #2
Geachte heer of mevrouw,

De volgende vraag heb ik aan u, op 27 september 2010 reed ik schade ik had de auto geleend van een bedrijf alleen bleek achteraf dat deze auto niet verzekerd was nu stuurt de waarborgfonds de rekening aan mij, de vraag is wie is er aansprakelijk het bedrijf waar het kenteken op staat dus eigenaar van het voertuig of ik zelf?

Ik heb op google gelezen dat de eigenaar verantwoordelijk is.

met vriendelijke groet,

A Ghering Reactie infoteur, 15-03-2013
De eigenaar van de auto is verplicht om de auto te verzekeren. Vreemd dat u de nota krijgt! Waarom moet u betalen volgens het waarborgfonds?

Joke, 06-06-2011 17:19 #1
Wij hebben 2 auto's in de straat waarvan 1 bijna een jaar niet van de parkeerplaats afkwam, toen zijn wij wezen kijken bij de RDW en wat blijkt allebei de auto's niet gekeurd en geen verzekering. hoe kan dit? maar wel 2 parkeerplaatsen claimen.

Infoteur: Juul
Laatste update: 11-06-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 3
Schrijf mee!