InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Schadevrije jaren bent u snel weer kwijt

Schadevrije jaren bent u snel weer kwijt

De hoogte van de premie voor de autoverzekering is voor een groot deel afhankelijk van de opgebouwde schadevrije jaren. Door deze manier van premie berekenen moet er meer premie betaald worden door schadeveroorzakers en door jongeren die nog geen schadevrije jaren hebben opgebouwd. De verzekeraar brengt voor de autoverzekering een premie in rekening, die onder andere afhankelijk is van de nieuwwaarde en het gewicht van de auto. Daarnaast is de premie ook afhankelijk van bepaalde kenmerken van de regelmatige bestuurder, bijvoorbeeld hoeveel kilometer gaat u per jaar met de auto rijden en hebt u in het verleden schadevrije jaren opgebouwd.

Het aantal schadevrije jaren geeft de verzekeraars een indruk van de schades die hij in de toekomst kan verwachten indien hij u verzekerd. Echter schades kunnen ook veroorzaakt zijn zonder dat de bestuurder iets te verwijten is. Hierbij kunt u denken aan een auto die beschadigd is geraakt terwijl deze geparkeerd stond. De verzekerde kan hier niets aan doen, maar toch gaat het schadevrije jaren kosten (behalve als de schade te verhalen is op de veroorzaker).

Hoeveel schadevrije jaren heb ik?

U kunt het aantal schadevrije jaren vaak niet aflezen van de polis. Hierin staat namelijk in de meeste gevallen alleen op welke trede u staat, de zogenaamde bonus malus ladder. De bonus malus trede is gebaseerd op het aantal jaren dat u zonder schade gereden hebt. Door de verzekeringsvoorwaarden te raadplegen of door de verzekeraar te bellen kunt u het aantal jaren zonder schade achterhalen.

Hoe raak ik de schadevrije jaren weer kwijt?

Door één jaar zonder schade te rijden, bouwt u één nieuwe stap op. Dit staat meestal voor een korting van 5 procent. Indien u een schade indient die niet te verhalen is op een andere verzekeraar, kost de claim u schadevrije jaren. Het aantal kan verschillen tussen de diverse verzekeraars. U kunt er vanuit gaan dat het u ongeveer vier treden kost op de bonus malus ladder.

Bij een lange periode zonder schade, kunt u na het bereiken van de maximale korting, een soort buffer opbouwen. Elk jaar dat u geen schade hebt veroorzaakt krijgt u een extra trede. In het geval u een schade veroorzaakt, gaat u wel ongeveer vier treden terugvallen, maar de korting blijft maximaal. Vervolgens moet u de buffer in een paar jaar weer gaan opbouwen.

Iemand anders veroorzaakt een schade in mijn auto, wie moet betalen?

Bij het uitlenen van uw auto bent u als eigenaar van de auto verantwoordelijk voor de gedragingen van de bestuurder. Als iemand anders een schade veroorzaakt in uw auto, loopt de afwikkeling gewoon via uw autoverzekering. Het is niet mogelijk om de schade te claimen op de aansprakelijkheidsverzekering van de bestuurder.

Wat gebeurt er bij meerdere schades?

Bij een schuldschade gaat een eventuele verlaging van de korting in per eerst volgende premievervaldatum (datum staat op de polis). Bij meerdere schuldschades in één jaar, is het mogelijk dat u van een korting van 70 procent, zakt naar een korting van 20 procent of zelfs nog lager. Dit zal een sterke stijging van de premie veroorzaken.

Schade claimen of zelf betalen

Om een verhoging van de premie te voorkomen, kunt u relatief kleine schades beter zelf betalen. U kunt zelf berekenen hoeveel een claim u kost aan extra premie. Een schadelast van een paar honderd euro kan in de meeste gevallen beter zelf gedragen worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schadevrije jaren bent u snel weer kwijt"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 20-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!