Schadevrije jaren – Zo gaat uw verzekeraar er mee om
Voor de autoverzekering is het van groot belang hoeveel aantoonbare schadevrije jaren u hebt opgebouwd. Het aantal jaren dat u zonder schade hebt gereden kan het verschil maken tussen een korting van 80% of juist een opslag van 25%.
Wie autoschades aanricht betaalt een hogere premie voor de autoverzekering. Vanuit deze gedachte is het systeem van de schadevrije jaren uitgedacht. Een onervaren automobilist krijgt bijvoorbeeld een standaardkorting van 20%. Door jaren achter elkaar zonder schade aan te richten verzekerd te zijn wordt in stapjes de korting verhoogd naar 70% of 80%. Bij een schade die verhaald moet worden op de WA of de cascoverzekering van de auto, volgt er in één keer een terugval van meerdere schadevrije jaren.
Hoeveel schadevrije jaren heb ik opgebouwd?
In het verleden was het lastig om te achterhalen hoeveel schadevrije jaren er op een bepaald moment waren opgebouwd. De polis bevatte wel een overzicht met de hoogte van de korting, maar hier blijkt het aantal schadevrije jaren niet uit. Sinds 1 januari 2014 vermelden verzekeraars het aantal opgebouwde schadevrije jaren op de polis. In één oogopslag blijkt nu het aantal opgebouwde jaren. U kunt autoverzekeringen met elkaar vergelijken als u weet hoe lang u schadevrij hebt gereden.
Maximale korting op de bonus/malus ladder
Verzekeraars hanteren zogenaamde bonus/malus ladders om de hoogte van de korting op de autoverzekering te bepalen. De ladder bevat treden waar een korting aan gekoppeld zit. Een onervaren automobilist komt bijvoorbeeld standaard op trede 4 (20% korting). Door schadevrij te rijden komt er na één verzekeringsjaar één treden bij (trede 5 =25% korting). Iedere verzekeraar hanteert een eigen methode en een eigen ladder. Dit is ook gelijk het probleem van deze methode. Verzekeraars kunnen een scherpe premie bieden en de korting terugverdienen met een ongunstige bonus/malus ladder.
Bonus/malus ladder langzame opbouw, snelle terugval
Stel, een verzekeraar wil zoveel mogelijk verzekerden in de boeken hebben. Een effectieve manier om dit te realiseren is door een scherpe premie te hanteren. Een verzekerde zonder schadevrije jaren krijgt bijvoorbeeld gelijk een hoge korting van 40%. Hierdoor komt de verzekeraar goed uit in de vergelijkingen. Vervolgens gaat de verzekeraar in vergelijking met de concurrentie bij een extra schadevrij jaar de korting niet verhogen met 5%, maar slechts met 2,5%. Op deze manier wordt de verzekering steeds duurder in vergelijking met de concurrentie, maar de consument zal de autoverzekering waarschijnlijk toch niet meer vergelijken met de concurrentie.
Een andere effectieve manier voor de verzekeraar om geld te besparen is door bij een schade de verzekerde extra zwaar te duperen door de korting sterker te verlagen in vergelijking met de concurrentie.
Voorbeeld:
Door schadevrij te rijden hebt u bij uw huidige verzekeraar een korting opgebouwd van 60%. In dit verzekeringsjaar richt u een schade aan met uw auto. Per de premievervaldatum stijgt uw premie doordat de korting is teruggebracht naar 40%. De verzekeraar kan besparen door in de bonus/malus ladder in te bouwen dat de korting zakt naar 30% of 35%.
Naast de premie ook de bonus/malus ladder vergelijken
Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat het vergelijken van autoverzekeringen niet stopt bij het vergelijken van de premie. Er moet ook gekeken worden naar de voorwaarden en premiebepalende factoren zoals de bonus/malus ladder. De betere vergelijkingssites bieden tegenwoordig ook een ruimere vergelijking aan dan alleen op de premie. De truc is om de beste verzekering af te sluiten tegen de beste prijs.