InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgverzekering: vergoeding alternatieve geneeswijzen

Zorgverzekering: vergoeding alternatieve geneeswijzen

Zorgverzekering: vergoeding alternatieve geneeswijzen Alternatieve geneeswijzen zijn geneeswijze waarvan het niet wetenschappelijk is vastgesteld of ze daadwerkelijk werken. Toch is het mogelijk om u bij de zorgverzekeraar bij te verzekeren voor een alternatieve behandeling. Dit is een extra aanvulling op uw basispakket. Niet iedereen is blij met deze mogelijkheid. Het zou niet meer het doel van de zorgverzekering dienen. Veel zorgverzekeraars geven de mogelijkheid om u zelf bij te verzekeren voor een behandelen bij een alternatieve arts. Dit valt onder de zogeheten alternatieve geneeswijzen. Onder alternatieve geneeswijzen worden alle therapieën, diagnostische handelingen en geneesmiddelen verstaan waar van uit wetenschappelijk oogpunt geen overeenstemming is dat ze bijdrage aan de genezing aan de patiënt. Daardoor worden ze op de erkende medische faculteiten ook niet gedoceerd. Naast genezing kan een alternatief geneesmiddel ook als doel hebben dat de patiënt tot rust komt. De vier meest voorkomende vormen van alternatieve geneeswijzen zijn acupunctuur, homeopathie, osteopathie en chiropraxie.

Vergoeding alternatieve geneeswijzen door zorgverzekering

In Nederland is iedereen verplicht zich te verzekeren voor het basispakket. Dit betekent dat alle conventionele zorg wordt vergoed. Daarbij is het mogelijk om u bij te verzekeren voor bepaalde soorten zorg, die niet primair zijn. U kunt dan denken aan een tandheelkundige verzekering, of een verzekering voor plastisch chirurgie (waar geen medische noodzaak voor is). Zo is het ook mogelijk om u bij te verzekeren voor alternatieve behandelingen. Er is wel veel discussie over het feit of dit zou mogen, omdat er niet vaststaat of deze behandelingen wel helpen. Daarmee zou het hele doel van het afsluiten van een zorgverzekering, namelijk het ontvangen van zorg, ondergraven worden.

Kritiek op vergoeding alternatieve geneeswijzen in België

Begin 2004 was er in België een felle discussie in de media over het feit of mensen wel een vergoeding zouden moeten krijgen voor een alternatieve behandeling. Dertig sceptici lieten zich behandelen met verschillende homeopathische medicijnen. De Universiteit van Gent toonde aan dat hier geen enkele werking van uit ging. In een reactie daarop werden verschillende ziekenfondsen aangeklaagd omdat ze medicijnen vergoeden waarvan de werking onduidelijk is. Het belangrijkste criterium zou de “tevredenheid van de klant” zijn. Dit criterium was een slecht criterium, maar werd bovendien nog selectief gehanteerd. Anderes De Leenheer, de rector van de Universiteit van Gent, noemde homeopathie een “pseudo-wetenschap”.

Kritiek op vergoeding alternatieve geneeswijzen in Nederland

Ook in Nederland is er kritiek op de vergoeding van alternatieve geneeswijzen door zorgverzekeraars. In 2008 werden zorgverzekeraars Azivo en VVAA genomineerd voor de Meester Kackaorisprijs. Deze prijs was speciaal in het leven geroepen door de Vereniging tegen de Kwakzalverij (VdtK). Azivo werkte sinds 2005 samen met Ayurvedische arts op diabetes en overgewicht tegen te gaan. Op advies van de arts moesten mensen warm water drinken en eten dat nog niet gekookt was. Van deze geneeswijze is nooit aangetoond dat ze werkt en is al lange tijd omstreden. Bij VVAA moesten mensen konden mensen een verzekering voor huisartsenzorg afsluiten. Dit betekende wel dat zij ook meteen waren mee verzekerd voor alternatieve zorg. Daardoor moesten mensen ook bijdragen aan behandelingen voor antroposofie, homeopathie en zittingen bij de osteopaat.

NCRV

Ook de christelijke omroep NCRV werd genomineerd. Zij hadden een serie van zeven afleveringen gemaakt over alternatieve geneeswijzen. Deze serie heette Uitgedokterd?! Daarin werd geen enkele dokter aan het woord gelaten. De Vereniging tegen de Kwakzalverij was bang dat mensen de reguliere zorg daardoor te makkelijk zou inwisselen voor de alternatieve zorg.
Gerelateerde artikelen
Alternatieve geneeswijzenNaast de reguliere geneeswijze die wij in Nederland kennen, van de huisarts en de ziekenhuizen met hun specialisten, bes…
Homeopathische geneesmiddelenHomeopathische geneesmiddelenSteeds meer mensen gebruiken homeopathische geneesmiddelen. Ook in de reguliere geneeskunde ontstaat steeds meer sympath…
Alternatieve geneesmiddelenAlternatieve geneesmiddelenEr zijn verschillende alternatieve geneesmiddelen die u kunt gebruiken. Er is een verschil tussen alternatieve geneeswij…
Paranormale geneeswijzenParanormale geneeswijzen zijn geneeswijzen die gebruik maken van technieken die wetenschappelijk niet of nog niet kunnen…
Alternatieve geneeskundeWat is alternatieve geneeskunde? Werken alternatieve geneeswijzen echt? En kan het dragen van een edelsteen echt mijn ge…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zorgverzekering: vergoeding alternatieve geneeswijzen"

Reacties

Jos Helbers, 06-01-2017 23:58 #2
Ik ga altijd naar mijn huisarts (een erg goede) voor een diagnose. Daarna probeer ik altijd eerst op de natuurlijke manier een aandoening op te lossen, wanneer dit niet lukt kan ik altijd nog de aangeraden medicijnen nemen (het is mij te vaak voorgekomen dat ik veel te sterk reageer op medicijnen waardoor het middel erger was dan de kwaal). Alternatieve middelen werken tot nu toe bij mij het allerbest. Er zal best kaf onder het koren zitten, dat heb je nu eenmaal, je moet ook wel zelf je gezonde verstand aanzetten, ook bij reguliere geneeswijze geldt dit. Fysieke en psychische menselijke reacties zijn nou eenmaal niet gelijk. Dus waar de één helemaal geen reactie heeft bij alternatieve genezing heeft de ander daar baat bij. Het is dus geen kwestie van voor of tegen alternatieve genezing, het is een kwestie van wat voor jou het beste werkt…, en in mijn geval is dat dus beide!

Winny, 03-11-2010 18:12 #1
Er zijn heel veel disciplines in de alternatieve geneeskunde waarbij je heel goed moet kijken
welke het beste bij je past.
Als je geneest d.m.v. alternatieve geneeskunde dan heb je een goede therapeut en je bent er geschikt voor.
In Frankrijk en de V.S. is de geneeskunde niet denkbaar zonder de alternatieve natuurgeneeskunde en homeopathie
er wordt vanuit gegaan dat de a.n.g. en h. de oorsprong methodologiseert van wat echt genezend is en zet zich af tegen de synthetische imitationerende g. waar niet vernieuwend maar altijd zoals het geweest is wordt nagebootst
in gedrag omdat het de bekende weg is.

winny

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 2
Schrijf mee!