InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekering: aanvullende tandheelkundige verzekering

Verzekering: aanvullende tandheelkundige verzekering

Verzekering: aanvullende tandheelkundige verzekering Veel mensen sluiten een aanvullende verzekering af voor de tandarts. Dit komt omdat iedereen een grote kans heeft te maken te krijgen met tandheelkundige zorg. In het basispakket van de zorgverzekeraar wordt maar heel weinig tandheelkundige zorg vergoedt. Voor jongeren tot 22 jaar kan dat anders zijn. Op internet kunt u ook de verschillende aanvullende verzekeringen vor de tandarts met elkaar vergelijken. De kosten voor de tandarts zijn voor een deel opgenomen in het basispakket van de verschillende zorgverzekeraars. Hoeveel u krijgt vergoed hangt af van uw leeftijd. Het is vaak aan te raden om een extra aanvullende verzekering af te sluiten voor tandartskosten, omdat iedereen daar onverwachts mee te maken kan krijgen. De kosten hiervoor kunnen snel oplopen, tot zomaar enkele duizenden euro's. Een aanvullende verzekering kost u vaak niet meer dan een tientje per maand, dus grote kans dat u uw geld er uithaalt. Zorg er daarom voor dat u goed bent ingelicht

Tandheelkundige verzekering voor jongeren

Kinderen en jongeren tot 22 jaar kunnen aanspraak maken op de meeste standaard-tandheelkundige zorg. Daarbij kunt denken aan het jaarlijkse periode preventieve onderzoek, verwijderen van tandsteen, behandeling van tandvlees, het plaatsen van vullingen en en het krijgen van een verdoving. Voor deze groep geldt geen eigen risico, dus zij krijgen alle kosten vergoed. Bij sommige verzekeraars bent u wel verplicht om jaarlijks een controle te ondergaan. Anders loopt u toch het risico voor (een deel van) de kosten te kunnen opdraaien. Dit doen verzekeraars omdat het in een vroeg stadium eventueel ingrijpen veel goedkoper is dan wanneer er in een laat stadium reparaties aan het gebit moeten worden uitgevoerd. Ook moet u er rekening mee houden dat tand- en mondzorg door specialisten, u kunt dan denken aan kaakchirurgen, niet is opgenomen in het jeugdpakket. Daarom moet hiervoor soms ook een aanvullende verzekering voor worden afgesloten.

Tandheelkundige zorg voor ouderen

Voor personen ouder dan 22 jaar zijn een aantal zaken ook opgenomen in het basispakket. Dat is de chirurgische tandheelkundige hulp door een tandarts-specialist, röntgenfoto's die u laat maken ter ondersteuning van tandheelkundige hulp, en, als laatste, krijgt u een vergoeding voor uitneembare kunstgebitten die u laat maken voor de onder- of bovenkaak. Wel is er sprake van een eigen risico, dus een deel van de kosten zult u zelf toch moeten betalen. In sommige gevallen krijgt u ook zorg vergoed die er op gericht is dat uw gebit niet verder achter uit gaat. Dan kunt u denken aan ernstige afwijkingen aan de mond of het gebit en geestelijke en lichamelijke aandoeningen. Zorg er wel voor dat u van te voren altijd contact heeft met de zorgverzekering zodat u zeker weet dat u een bepaalde handeling vergoedt krijgt. Anders kunt u achteraf voor hoge kosten komen te staan.

Aanvullende verzekeringen vergelijken

Het is lastig om te zeggen welke verzekering precies het goedkoopste is. Dit komt omdat de inhoud van de aanvullende verzekering kan verschillen per verzekeraar. Niet alle mogelijkheden hoeven in het pakket te zitten. Op de site zorgkiezer.nl kunt u verschillende aanbieders van verzekeringen met elkaar vergelijken. Ook kunt u zien hoeveel tandheelkundige zorgt wordt vergoed. Veel verzekeraars, waaronder Menzis, AEGON, FBTO, het Kruidvat, Interpolis, Zilveren Kruis Achmea, AnderZorg en OHRA nemen deel aan de site. Mensen die jonger zijn kunnen vaak een goedkopere aanvullende verzekering afsluiten. Dit komt omdat zij veel minder een beroep hoeven te doen op de tandheelkundige verzekering.
Gerelateerde artikelen
Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
Een goede tandartsverzekering afsluiten: tipsEen goede tandartsverzekering afsluiten: tipsIn Nederland kan je naast de verplichte basis zorgverzekering ook verschillende aanvullende verzekeringen afsluiten, waa…
Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Veel Nederlanders denken een aanvullende zorgverzekering nodig te hebben. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Het k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzekering: aanvullende tandheelkundige verzekering"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!