InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Tandartsverzekering

Tandartsverzekering

Behandelingen bij de tandarts zitten niet in de basisverzekering. Daarom kunnen mensen hiervoor een aanvullende verzekering afsluiten. Deze heeft ook wel de naam een tandartsverzekering. Er zijn op de markt veel aanbieders. Zo erg zelfs dat sommige mensen door de bomen het bos niet meer zien. Lees er meer over in dit artikel. In de huidige Basisverzekering is het zo dat kinderen tot eenentwintig jaar voor het grootste gedeelte zijn verzekerd van tandheelkundige zorgt. Maar boven die leeftijd moeten mensen zich bijverzekeren voor tandheelkundige zorg. Dit kan door middel van een zogeheten tandartsverzekering.

Verzekering afsluiten

Er zijn verschillende plaatsen waar u deze verzekering kunt afsluiten. In verreweg de meeste gevallen zullen mensen deze aanvullende verzekering afsluiten bij de zorgverzekeraar waar ze al een verzekering hebben oplopen. Maar ook een winkel als het Kruidvat biedt een tandartsverzekering aan. De kosten voor zo'n verzekering variëren van vijf tot ruim vijftien euro. Voor een groter bedrag krijgt u over het algemeen natuurlijk meer.

Tandartsverzekeringen vergelijken

Het is moeilijk om de verschillende tandartsverzekeringen met elkaar te vergelijken. Volgens de Consumentenbond zijn er maar liefst honderdveertig verschillende polissen. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) heeft wel regels gesteld dat alle zorgverzekeraars vanaf 2008 een duidelijk vergoedingenoverzicht te tonen. Dit bleek omdat veel verzekeraars wel claimden dat er voor honderd procent kon worden vergoed, maar in de kleine lettertjes bleken daar dan toch een aantal uitzonderingen op te zijn.

Vergoeding

Zeker voor mensen die niet zo'n goed gebit hebben kan het financieel erg aantrekkelijk zijn om een verzekering af te sluiten. Om te tand te laten vullen bent u al vijftig euro kwijt en een kroon kan al snel oplopen tot vijfhonderd euro. Een driedelige brug kan al snel vijftienhonderd euro kosten. De kosten van de verzekering kunnen dus snel worden terugverdiend.

Basisverzekering

In de basisverzekering wordt voor jongeren tot eenentwintig jaar de jaarlijkse controle, het verwijderen van tandsteen, vullingen, en het behandelen bij het verlies van voortanden vergoed. ook wordt voor iedereen kunstgebit vergoed en ook mensen met een handicap of aangeboren afwijking kunnen rekenen op bijzondere tandheelkunde. Als laatste wordt de behandeling door een kaakchirurg, inclusief het maken van röntgenfoto's vergoed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aanvullende zorgverzekering opzeggen?Aanvullende zorgverzekering opzeggen?Zorgverzekeraars blijken succesvolle verkopers te zijn van aanvullende verzekeringen. Uit onderzoek blijkt 90 procent va…
Tandartsverzekering? Tandartstarieven 2019 en 2020Tandartsverzekering? Tandartstarieven 2019 en 2020De tarieven van tandarts en orthodontist gaan omhoog, wat betaalt u in 2019 en 2020 voor de behandeling van een tandarts…

Reageer op het artikel "Tandartsverzekering"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekering
Schrijf mee!