InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Ontslag: denk om uw verzekeringen

Ontslag: denk om uw verzekeringen

Ontslag: denk om uw verzekeringen Wie ontslagen wordt, is zich vaak niet bewust van de consequenties die dat meebrengt op het gebied van verzekeren. Toch zijn die er wel. Bij ontslag vervallen bepaalde werknemersverzekeringen. Maar ook de ziektekostenverzekering van iemand die ontslagen is, loopt maar tot het einde van het kalenderjaar.

Werknemersverzekeringen die stoppen bij ontslag

Bij het verbreken of het aflopen van een arbeidscontract is het ook einde verhaal voor de werknemersverzekeringen. Daaronder vallen:
  • Ziektekostenverzekering
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering
  • Nabestaandenpensioen

Ziektekostenverzekering

Iemand die ontslagen is heeft wat betreft de ziektekostenverzekering nog redelijk veel geluk. De basisverzekering loopt namelijk door tot het einde van het kalenderjaar. Als die verzekering vervolgens niet wordt opgezegd, loopt hij het volgende jaar ook gewoon door. Maar er moet dan wel veel meer voor worden betaald, want de collectiviteitskorting die geldt als iemand bij een bedrijf werkt vervalt dan. Die korting is afhankelijk van de grootte van een bedrijf, maar kan wel oplopen tot 10 procent van de premie. Iemand die ontslagen is, doet er goed aan om te kijken wat nog (financieel) haalbaar is. De overstap naar een goedkopere verzekeraar is namelijk wel mogelijk. Alleen geldt daar bij aanvullende verzekeringen wel dat er een gezondheidsverklaring moet worden afgegeven. Iemand die goed gezond is, zal geen problemen ondervinden, maar iemand met ziekten of aandoeningen wordt vaak niet bij een andere verzekeraar geaccepteerd. Of er is wel acceptatie, maar dan tegen een veel hogere premie. Voor een basisverzekering geldt voor alle maatschappijen wel een acceptatieplicht. Iemand die zich dus alleen voor de basisverzekering wil laten verzekeren, kan overal terecht.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Het woord arbeidsongeschiktheid zegt het al: ongeschikt voor de arbeid die iemand doet. Maar als dat werk vervalt, vervallen ook de rechten als iemand ziek wordt of een ongeluk of ongeval krijgt. En dat is nu eenmaal het geval als iemand geen arbeidsongeschiktheidsverzekering meer heeft door ontslag. Even klussen of verven en dan naar beneden vallen, betekent in dat geval geen recht of veel minder recht op een uitkering. Terwijl een nog doorlopende arbeidsongeschiktheidsverzekering vaak zorgt voor een inkomen van 70 procent van het laatst verdiende loon. Iemand die geen doorlopende arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft behoudt zijn WW, maar heeft bij bijvoorbeeld een zwaar ongeval met blijvend letsel of een chronische ziekte opeens veel minder kansen op de arbeidsmarkt. Bovendien houdt een WW uitkering na maximaal 38 maanden op en komt iemand dan in de bijstand terecht. En iemand die in de bijstand komt moet eerst nog zijn vermogen opsouperen, zo schrijft de wet voor. Iemand die dus ziek wordt of een ongeval krijgt en daardoor blijvend arbeidsongeschikt door wordt of volledig arbeidsongeschikt komt uiteindelijk op het niveau van de bijstand terecht. Met een doorlopende arbeidsongeschiktheidsverzekering was dat een heel ander verhaal geweest, en zou de persoon in kwestie gewoon 70 procent van het inkomen krijgen dat hij verdiende met zijn werk.

Geen pensioenopbouw meer – grote gevolgen voor het nabestaandenpensioen

Iemand die wordt ontslagen bouwt ook geen pensioen meer op. Dit kan grote gevolgen hebben voor het nabestaandenpensioen. Gaan de nabestaanden in veel gevallen uit van een bedrag dat in een polis is genoemd, bij ontslag valt dat bedrag vaak veel lager uit. Iemand die bovendien geen inkomen uit werk heeft, kan ook niet zomaar individueel een nabestaandenregeling afsluiten.

Veel minder inkomsten door WW uitkering, ziekte of arbeidsongeschiktheid- EB Continue

Mensen die opeens in de WW terechtkomen, of door ziekte of arbeidsongeschiktheid uitvallen, hebben vaak opeens veel minder inkomsten. Wel zijn er tegenwoordig enige partijen die een nieuw zorg- en inkomenspakket hebben ontwikkeld. Dit heet Employee Benefits Continue. Door daar gebruik van te maken wordt het mogelijk om werknemersverzekeringen ook na het ontslag voort te zetten, maar dan wel met de collectiviteitskorting die men eerst ook genoot tijdens het dienstverband.

Employee Benefits Continue met medewerking van het bedrijf

Wel is daarvoor de medewerking van het bedrijf nodig. Die moet Employee Benefits Continue dan wel opnemen in het sociaal plan. De werkgever zorgt er op die manier voor dat het verzekeringspakket gewoon door kan blijven lopen. De ontslagen werknemer moet daar wel iets voor inleveren, namelijk een deel van de ontslagvergoeding.

Riscico's afgedekt voor 38 maanden na ontslag

Het Employee Benefit Continue dekt de risico’s af voor een periode van 38 maanden. Dit is de maximale termijn voor een WW uitkering. Mensen die daarna nog steeds geen werk hebben, mogen de verzekering door laten lopen. Mensen die wel eerder werk vinden, betalen dubbel premie. De premies worden namelijk vooraf betaald en bij een nieuw dienstverband ook weer door de nieuwe werkgever (en de werknemer vanzelfsprekend) betaald. Mensen die niet collectief zijn ontslagen kunnen ook deelnemen aan de nieuwe vorm van crisis beheer bij verzekeringen. Het project heeft zoveel mensen getrokken die graag deel willen nemen, maar niet deel uit maken van een groep dat het bedrijf dat dit heeft opgezet hen als een groep is gaan zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mercer
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Ontslag: denk om uw verzekeringen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 09-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Schrijf mee!