InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Opsporen levensverzekeringen na overlijden

Opsporen levensverzekeringen na overlijden

Opsporen levensverzekeringen na overlijden Na overlijden moeten de nabestaanden zorgen voor de verdere afwikkeling van de nalatenschap. Mogelijk is er een levensverzekering afgesloten op het leven van de overledene. In dit artikel leest u hoe u polissen en de verzekeraar kunt opsporen. Hoe kunt u er achter komen of er levensverzekeringen hebben gelopen op het leven van een overledene? In de meeste gevallen zal dit te achterhalen zijn in de administratie, maar zijn alle polissen bewaard? Mogelijk loopt er ergens nog wel een verdwaalde uitvaartverzekering waar nog een kapitaal in is opgebouwd. Uitgaande van levensverzekeringen doen zich vaak twee problemen voor bij het afwikkelen van een nalatenschap. Ten eerste is er een polis afgegeven door een verzekeraar die niet meer bestaat. Ten tweede is het vaak niet duidelijk welke verzekeringen er in het verleden wel of niet zijn afgesloten. Ook is niet duidelijk of de oudere polis nog actief zijn en waarde bevatten.

De overledene had een polis bij een verzekeraar die niet meer bestaat

Bij het overlijden van oudere mensen worden er vaak polissen aangetroffen die tientallen jaren geleden zijn afgesloten. Het gaat hierbij vaak om polissen waar een gering bedrag in is opgebouwd om de uitvaart te betalen. De kans is groot dat de verzekeraar niet meer bestaat, maar dat wil niet zeggen dat er geen rechten meer in de polissen zijn opgebouwd. Door fusies en overnames zijn deze polissen vaak via verschillende omwegen bij één van de grotere Nederlandse verzekeraars terecht gekomen. Via De Nederlandsche Bank (DNB) kunt u achterhalen welke verzekeraar u aan moet schrijven.

Het is niet duidelijk of de overledene levensverzekering op naam had lopen

Als het vermoeden bestaat dat er op naam van de overledene levensverzekeringen lopen, is dat lastig te achterhalen. U kunt moeilijk alle verzekeraars bellen om te achterhalen of er polissen op naam van de overledene nog actief zijn. Via het Verbond van Verzekeraars kunt u een verzoek indienen om dit uit te laten zoeken. Dit moet verzocht worden door de nabestaanden van de overledene.

Werkwijze informatie opvragen bij het Verbond van Verzekeraars

Er moet een formulier ingevuld worden en daarnaast moeten er nog een aantal documenten worden aangeleverd waaruit blijkt dat de verzekeringnemer overleden is (kopie van de akte van overlijden), de aanvrager moet een kopie van het legitimatiebewijs meesturen en er moet aangetoond worden dat er een familieband met de overledene is. Vervolgens koppelt het Verbond van Verzekeraars terug bij welke verzekeringsmaatschappij nog polissen lopen. De nabestaanden moeten vervolgens zelf de verzekeraar benaderen en bijvoorbeeld verzoeken om het verzekerde bedrag uit te keren. Het geheel is een langlopend traject. Het opvragen van gegevens bij het Verbond kan twee tot drie maanden duren.

Wie heeft er recht op de uitkering uit de verzekering?

Een uitkering uit een levensverzekering gelden andere regels voor wat betreft de afwikkeling van de nalatenschap. In de polis staat namelijk omschreven wie de begunstigde van de uitkering is. In de meeste gevallen zal de volgorde van het erfrecht worden aangehouden, maar er kan iets anders vastgelegd zijn in de verzekering. Bij overlijdensrisicoverzekeringen die gekoppeld zijn aan de hypotheek, kan de geldverstrekker opgenomen zijn als begunstigde van de uitkering. De verzekeraar kijkt voor de uitkering naar de polisredactie wat betreft de gerechtigde van de uitkering. Het kan zelfs gebeuren dat een ex-partner met naam genoemd wordt als begunstigde.
Gerelateerde artikelen
Toenemende handel in levensverzekeringenEr is een toenemende handel in levensverzekeringen. Het idee hierachter is dat iemand zijn levensverzekering verkoopt en…
Levensverzekering: premie, uitkering & belastingLevensverzekering: premie, uitkering & belastingWat is een levensverzekering? Waarom zou u een levensverzekering afsluiten? Wat is de hoogte van de premie en welke fact…
Beleggen in life settlementsBeleggen in life settlementsIn Amerika is het beleggen in life settlements (levensverzekeringen) al jaren een bekend fenomeen. Life settlements kunn…
Goede en goedkope levensverzekeringenGoede en goedkope levensverzekeringenUit verschillende testen en onderzoeken is gebleken dat de maandelijkse kosten voor een levensverzekering onderling enor…
Banksparen versus levensverzekeringBanksparen gaat het winnen van de levensverzekering. Steeds meer consumenten gaan de voordelen inzien van het banksparen…
Bronnen en referenties
  • http://www.allesoververzekeren.nl/themas/verloren-levensverzekeringspolis/bestanden/spelregels-1

Reageer op het artikel "Opsporen levensverzekeringen na overlijden"

Reacties

Patricia Rijkaart, 07-08-2017 14:30 #7
Mijn vader is vorig jaar overleden. En hij heeft altijd gezegd dat hij voor mij en mijn broer een overlijdensverzekering of een levensverzekering heeft lopen, hoe kom ik daar achter?

Corrien, 09-05-2017 18:41 #6
Onlangs is mijn schoonvader overleden. Nu willen wij graag weten of er ergens nog een levensverzekering liep. Graag informatie hoe ik hier achter kom.

Ellie Bijl, 22-02-2017 01:01 #5
Ik heb te maken met een der bovengenoemde situaties m.b.t. een levensverzekering en een overleden ex echtgenoot. Tot wie moet ik mij keren om dit verder te laten uitzoeken?

Hoor graag van u

Ellie Bijl

Hc van Oorschot, 19-01-2017 12:13 #4
Onlangs is mijn ex vriend overleden. Hij heeft mij verzekerd dat ik als begunstigde op zijn verzekeringspolis sta. Ik wil graag weten hoe ik daar achter kom en of de verzekering mij dan ook wel dadelijk gaat zoeken. Heb al geprobeerd om bij de familie informatie te krijgen, die waren zeer beledigd ( dat ik het lef heb om er om te vragen ) Dus van hen krijg ik geen polisnummers of verzekeringsgegevens. Hoe kom ik hier nu achter zonder papieren?

Richard, 28-09-2016 20:45 #3
Ik ben nog een oude begrafenispolis van Rotterdamse levensverzekering liggen van mij zelf, hoe kom ik er achter of die polis nog geldig is?

Inge Cremer, 09-04-2016 15:59 #2
Ik weet dat ik een verzekering heb afgesloten, voor een begrafenis, helaas ben ik vergeten bij wie ik die heb afgesloten, en verder heb ik er ook geen polis meer van.
Wie weet hoe ik er achter kan komen bij wie ik die verzekering heb lopen?

Marian Bosman -. van Ruitenbeek, 26-10-2014 15:17 #1
Geachte heer/mevrouw,

Mijn man is op 6 maart 2002 plotseling overleden.
Ik vraag me steeds vaker af of hij geen levensverzekering had afgesloten?
Of bij de Rabobank? (hypotheek op levensverzekering basis).
Of bij een andere verzekeraar?
Ik mis nog iets in mijn administratie.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen?
Hartelijke groeten van,
Marian Bosman- van Ruitenbeek
Hoogland
Weduwe van H.G. Bosman
Hoogland

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-03-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 7
Schrijf mee!