Annulering van uw vakantie naar aanleiding van een vliegramp

Rampen met een vliegtuig maken veel los, niet op de laatste plaats bij mensen die na een ramp nog moeten gaan vliegen. Voor een aantal van deze mensen is dit een reden om hun vakantie te annuleren. Wat kunnen deze mensen verwachten van hun reis- of annuleringsverzekering.

Dekking op de annuleringsverzekering

De annuleringsverzekering dekt de kosten van annulering in een aantal met name genoemde voorvallen. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan:
  • Overlijden of een ernstige ziekte van de verzekerde of een naast familielid
  • Het onverwacht aangeboden krijgen van een huurwoning
  • Materiële beschadiging aan de eigendommen van een verzekerde
  • Onverwachte onvrijwillige werkeloosheid na een vast dienstverband
  • Als er na werkeloosheid waarvoor een uitkering wordt verkregen een baan wordt gevonden
  • Het onverwacht niet kunnen verkrijgen van het benodigde visum
  • Definitieve ontwrichting van het huwelijk waardoor een echtscheidingsprocedure in gang is gezet

Alle oorzaken van annulering die niet in de polis worden genoemd leiden dan ook niet tot een uitkering op basis van de annuleringsverzekering indien er wordt geannuleerd. In deze opsomming ontbreekt echter de paniekreactie die kan ontstaan na een vliegtuigramp. Dit wil dan ook zeggen dat er in principe geen beroep kan worden gedaan op de annuleringsverzekering. Enige uitzondering hierop zou kunnen zijn als er een dusdanige paniekreactie ontstaat dat er kan worden gesproken van een ernstige ziekte waardoor de vakantie niet kan doorgaan. Hiervoor zal echter moeten worden aangetoond dat er ook daadwerkelijk sprake was van een dergelijke omstandigheid, bijvoorbeeld door een verklaring van een behandelend arts. Het is niet mogelijk dat deze verklaring achteraf nog wordt afgegeven door een arts.

Coulance van de maatschappij

Alhoewel er formeel geen dekking bestaat voor dit soort annuleringen wordt er door verschillende maatschappijen nog wel eens een coulance uitkering verricht. Dit wil zeggen dat de verzekeraar, ondanks het feit dat er geen dekking bestaat op de verzekering, toch een uitkering verricht op grond van de specifieke omstandigheden van het geval. Bijvoorbeeld na de aanslagen van 11 september 2001 zijn er wel enkele verzekeraars geweest die, ondanks het ontbreken van polisdekking, toch tot annuleringen hebben vergoed. U kunt dus proberen uw claim in te dienen bij de verzekeraar en kijken of deze wellicht bereid is een uitkering te verstrekken, een garantie wordt hier echter nooit voor gegeven.

Reisvertraging door een vliegtuigramp

Indien er door de vliegtuigramp een vertraging in de reis ontstaat, bijvoorbeeld omdat de luchthaven wordt gesloten, dan kunt u wel degelijk een vergoeding van uw verzekeraar verwachten. Bij een vertraging van meer dan 8 uur heeft u doorgaans recht op de vergoeding van een vakantiedag. Ook als u door een vliegtuigramp niet op tijd naar huis kunt vertrekken kunt u een vergoeding voor de (redelijke) extra gemaakte kosten vanwege het uitgestelde vertrek.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Annulering van uw vakantie naar aanleiding van een vliegramp"

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: Oktober 2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!