InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Vreemde bepalingen in verzekeringen

Vreemde bepalingen in verzekeringen

Vreemde bepalingen in verzekeringen In polisvoorwaarden komt u vaak vreemde bepalingen tegen. Deze hebben echter wel een duidelijk onderliggend doel. Vrijwel niemand neemt de polisvoorwaarden door voordat men een verzekering afsluit. Toch kunnen er grote verschillen zitten tussen de diverse verzekeringsmaatschappijen. Het zijn ogenschijnlijk kleine bepalingen die een groot verschil kunnen maken. Hierbij moet u denken aan een winstdeling bij een kapitaalverzekering. Bijvoorbeeld een spaarplan voor twintig jaar op basis van een vaste rente. Geeft de verzekeraar het werkelijk rendement op uw inleg geheel of gedeeltelijk aan u door, dan kunt u een kapitaal extra opbouwen wat in de duizenden euro’s kan lopen.

Vreemde bepalingen

Soms staan er vreemde bepalingen in de polisvoorwaarden. Indien u deze leest vraagt u zich in eerste instantie af waarom zij dit in de voorwaarden hebben opgenomen. Deze voorwaarden zijn echter met een duidelijke reden geformuleerd. Verzekeraars hebben met alle bepalingen in de voorwaarden een achterliggende gedachte. Hieronder treft u enkele vreemde bepalingen aan.

Zelfmoord na twee jaar gedekt

In overlijdensrisicoverzekeringen is vaak een bepaling opgenomen dat na zelfmoord geen uitkering uit de verzekering volgt. Tenzij de polis langer loopt dan een in de voorwaarden opgenomen termijn. Meestal hanteren verzekeraars hiervoor een minimale looptijd van twee jaar. Een overlijdensrisicoverzekering keert uit ten gevolge van het overlijden van de verzekerde. Zouden ze een dergelijke bepaling over zelfmoord niet opnemen dan kunnen zich onwenselijke situaties voordoen. Iemand die met zelfmoordplannen rondloopt, maar die zijn gezin financieel goed wil achterlaten kan eerst een dergelijke polis sluiten om vervolgens zelfmoord te plegen. Zelfmoord tast het karakter van een overlijdensrisicoverzekering aan, het is namelijk een kanscontract.

No-claimbeschermer

Bij enkele verzekeraars kunt u een no-claimbeschermer afsluiten. Deze zorgt ervoor dat u na een schuldschade niet terug gaat vallen in no-claim en dat u de opvolgende verzekeringsjaar dezelfde premie blijft betalen ondanks de schade die u veroorzaakt heeft. Verzekeraar Ditzo heeft hier spottend een commercial over gemaakt. Het is namelijk een verzekering tegen uw eigen verzekering. Voor deze no-claimbeschermer betaalt u extra premie en verzekerd u zich als het ware tegen het terugvallen in no-claim korting. Dit is een vreemde en gemene bepaling omdat er een addertje onder het gras zit. Uw premie blijft inderdaad wel onaangetast na een schade, maar uw schadevrije jaren niet. Beslist u om over te stappen naar een andere verzekeraar dat wordt de schuldschade wel in mindering gebracht op uw opgebouwde schadevrije jaren. Voor de verzekeraar is deze aanvullende dekking dus dubbel winstgevend. Zij ontvangen extra premie omdat u het aanvullende afsluit en u stapt na een schuldschade niet meer zo snel over naar een andere verzekeraar.

Rokerstarief

Voor overlijdensrisicoverzekeringen hanteren sommige verzekeraars speciale lagere tarieven voor niet-rokers. Rokers worden gemiddeld namelijk minder oud dan niet rokers. Als niet-roker kunt u flink geld besparen om bij een dergelijke maatschappij een polis te sluiten. Dezelfde verzekeraars bieden ook kapitaalverzekeringen aan die uitsluitend uitkeren bij het in leven zijn van de verzekerde op de einddatum. Ook nu zou de verzekeraar een speciaal rokerstarief moeten voeren. Dit zou inhouden dan rokers goedkoper kunnen verzekering omdat zij gemiddeld minder oud worden. Helaas gaat dit in de praktijk niet op.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vreemde bepalingen in verzekeringen"

Reactie

Suzanne, 26-05-2010 09:38 #1
Beste medewerkers,

Ik heb een vraag over de levensverzekering van mijn nicht. Zij heeft zelfmoord gepleegd na een ziekte die zich in november manifesteerde. Manisch depressief was de prognose. Zij heeft een eigen huis en levensverzekering, maar in de bepalingen staat dat er bij zelfdoing niet wordt uitbetaald. Mag dit? Ze heeft al meer dan 4 jaar deze verzekering.

Ik hoor het graag

met vriendelijke groeten,

Suus Reactie infoteur, 26-05-2010
Dit is afhankelijk van de polisvoorwaarden. Indien in de polisvoorwaarden staat dat dit uitgesloten is, kunt u zich daar moeilijk tegen verweren. U kunt het beste de polisvoorwaarden nalezen en eventueel rechtshulp inschakelen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 21-11-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!