InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Grootste verzekeraars van Nederland

Grootste verzekeraars van Nederland

Grootste verzekeraars van Nederland In het verleden bestonden er in Nederland honderden verzekeraars. Hierin is behoorlijk gesnoeid door fusies en overnames. Het aantal verzekeringsmaatschappijen is in het afgelopen dertig jaar behoorlijk gekrompen. De middelgrote slokken de kleine maatschappijen op om vervolgens zelf ook op te gaan in een groter geheel. Hierdoor krijgen wij onder andere te maken met oude levensverzekeringen die een bepaalde waarde vertegenwoordigen, maar waarvan de verzekeraar niet meer bestaat. De oude polissen zijn dan afgegeven door een verzekeraar waarvan de naam soms al tientallen jaren niet meer voorkomt. In deze gevallen moet u zien uit te vissen waar u nu terecht kunt. Amweb.nl heeft een zeer uitgebreide lijst in hun site opgenomen met honderden oude verzekeringsmaatschappijen en onder welke maatschappij ze nu vallen. Uit deze lijst blijkt dat het aantal verzekeraars inmiddels is teruggebracht naar enkele tientallen.

Minder verzekeraars

De tien grootste Nederlandse verzekeraars hebben bijna negentig procent van de totale verzekeringsmarkt in hun portefeuille. Kleine verzekeraars zijn er nauwelijks meer in Nederland. Eén van de laatst overgeblevene verzekeraar die niet is aangesloten bij een grote overkoepelende organisatie is “De Goudse”. Daarnaast zijn er nog enkele kleine zorgverzekeraars. Die het overigens in tevredenheids onderzoeken onder de verzekerden erg goed blijven doen.

Grootste verzekeraars

Nummer 1: Eureko

De grootste verzekeraar van Nederland is Eureko. Dit is een overkoepelende naam waar grote verzekeraars als, Centraal Beheer Achmea, Zilveren Kruis Achmea, Avero Achmea en FBTO onder vallen. Ruim vijfentwintig procent van de totale premieomvang komt bij één van de verzekeraars van Eureko binnen.

Nummer 2: UVIT

Op 1 januari 2007 is UVIT ontstaan uit een samenvoeging van voornamelijk zorgverzekeraars. UVIT is een afkorting van de bedrijven die onder deze paraplu werken, het gaat om: Univé, VGZ, IZA-IZZ en Trias. Gezamenlijk hebben zij ongeveer zes miljoen verzekerden, waarvan er ruim vier miljoen een zorgverzekering bij UVIT hebben. Op het gebied van zorgverzekeringen zijn ze marktleider.

Nummer 3: ING

De Internationale Nederlanden Groep is ontstaan uit een fusie tussen twee Nederlandse verzekeraars. ING is ook in het buitenland sterk vertegenwoordigd met 120.000 medewerkers in ruim 50 landen. De grootste verzekeraar binnen de ING Groep is de Nationale Nederlanden.

Nummer 4: Fortis

Deze veelbesproken Nederlandse Belgische bank/verzekeraar is naast een grootbank ook het moederbedrijf van enkele Nederlandse verzekeraars. Dit zijn onder andere: De Amersfoortse, Europeesche Verzekeringen en Ditzo.

Nummer 5: Delta Lloyd

Onder de Delta Lloyd Groep vallen twee grote verzekeraars, namelijk Delta Lloyd en OHRA. Op deze manier dekken ze twee grote distributiekanalen af, namelijk verzekeringen verkopen via de intermediair en via de Direct Writer.

Volledige top 10:

  • Eureko / Achmea
  • Uvit
  • ING Groep
  • Fortis
  • Delta Lloyd Groep
  • CZ Groep
  • Menzis
  • Aegon
  • SNS Reaal
  • Allianz
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Grootste verzekeraars van Nederland"

Reactie

Piet Zijlmans, 13-10-2009 15:35 #1
Mij dochter heeft een verzekering afgesloten (auto) bij DSB bank. Nu is mijn vraag is mijn dochter nu nog wel verzekerd ook als er iets gebeurd? En als u het niet weet hoe kom ik er dan achter? Reactie infoteur, 13-10-2009
Op de site van het Verbond van Verzekeraars staat nadere informatie, zie: http://www.verzekeraars.org/sitewide/general/nieuws.aspx?action=view&nieuwsid=640

Infoteur: Juul
Laatste update: 16-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!