InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekering en een geschil over de omvang van de schade

Verzekering en een geschil over de omvang van de schade

Bij veel schade is de omvang van de schade direct duidelijk of wordt deze naar tevredenheid vastgesteld door een expert. Er zijn echter ook genoeg voorbeelden van schade waarbij de verzekerde of benadeelde het in het geheel niet eens is met de vaststelling van de hoogte van de schade. In dat geval kan er een contra-expert worden ingeschakeld. Hoe gaat dit precies en waar moet u aan denken.

Expert ingeschakeld door verzekeraar

Bij de meeste schade zal, als het geschatte schadebedrag de expertisegrens van de verzekeraar overschrijdt, door de verzekeraar direct een expert worden ingeschakeld. U moet hierbij denken aan een autoschade van meer dan 750,00 of een schade op een inboedelverzekering van bijvoorbeeld meer dan 1500,00. De expertiserichtlijnen verschillen van verzekeraar tot verzekeraar. Omdat in dit geval de expert eenzijdig is ingeschakeld, de verzekeraar is immers de opdrachtgever, is de bewijskracht van dit rapport volgens de rechtspraak beperkt. U heeft dan ook in praktijk altijd de mogelijkheid een contra-expert in te schakelen.

De contra-expert

De contra expert is geen aparte soort expert. In principe is het gewoon een deskundige op het vakgebied van de schade, net zoals de expert welke in eerste plaats werd ingeschakeld door de verzekeraar. Omdat hij echter niet als eerste werd benoemd en tegenover de maatschappij expert komt te staan is de naamgeving anders.

Contra-expert en expert benoemen derde expert

Als er een contra expert wordt ingeschakeld zal deze, in overleg met de expert van de maatschappij, een derde expert benoemen. Indien beide experts geen overeenstemming kunnen bereiken over het uiteindelijke schadebedrag dan zal deze expert de doorslag geven en het schadebedrag vaststellen. Dit uiteindelijke schadebedrag zal altijd liggen tussen de bedragen die de maatschappij expert en de contra expert vaststelden.

Wie betaald de contra expert

Om deze vraag te beantwoorden is het van belang te weten op welke verzekering een beroep wordt gedaan.

Brandverzekering

In de meeste opstal- en inboedelverzekeringen is in de voorwaarden bepaald dat u het recht heeft een contra expert in te schakelen. In dit geval komen de kosten dan ook voor rekening van de verzekeraar waarbij u de verzekering sloot. Doorgaans is er echter ook in de voorwaarden opgenomen dat er nooit meer zal worden betaald aan de contra expert dan de kosten die de verzekeraar voldeed aan zijn eigen expert. Ook de kosten van de derde expert zijn in dit geval voor rekening van de verzekeraar. Indien u een contra expert wilt inschakelen is het goed de polisvoorwaarden door te nemen om te kijken wat er over deze kosten is opgenomen in de polisvoorwaarden

Overige verzekeringen

Autoverzekeringen en aansprakelijkheidsverzekeringen hebben in de polisvoorwaarden doorgaans niets opgenomen over de kosten van een contra expert. U houdt wel het recht om deze in te schakelen maar de kosten zullen in eerste instantie voor uw rekening zijn. Blijkt echter achteraf dat de contra expert tot een hogere schadevaststelling kwam dan de maatschappij expert dan zullen de kosten alsnog voor rekening van de verzekeraar komen. (kosten op basis van ongelijk). De derde expert zal op grond van een uitspraak van de Raad van Toezicht voor rekening van de verzekeraar komen als de taxatie van de derde expert hoger uitkomt dan de taxatie van de verzekeraar.

Het inschakelen van een contra expert

Indien u een contra expert wenst in te schakelen voor uw schade dan is het verstandig dit eerst te bespreken met uw tussenpersoon, danwel uw verzekeraar indien u geen tussenpersoon heeft. Wellicht heeft uw tussenpersoon nog aanvullende informatie die u van standpunt zal laten veranderen of beschikt zij over de naam van een goede contra expert die de contra expertise tegen redelijke kosten voor u kan verrichten.

Indien u geen tussenpersoon heeft maar wel een rechtsbijstandverzekering kunt u deze natuurlijk ook altijd om advies vragen.
Gerelateerde artikelen
Waarde van een voertuig bij total lossDagelijks zijn er in het Nederlandse verkeer ongelukken. Indien u bij een ongeluk betrokken raakt is het mogelijk dat uw…
WA-verzekering: de gevolgen van een verkeersongevalWA-verzekering: de gevolgen van een verkeersongevalEen ongeluk zit in een klein hoekje, het kan zomaar gebeuren dat je bij een verkeersongeval betrokken raakt. Veel mensen…
Wat dekt de brandverzekering of verzekering van woning?Wat dekt de brandverzekering of verzekering van woning?Een van de belangrijkste verzekeringen die je kan afsluiten is de brandverzekering. De brandverzekering of verzekering v…
Familiale verzekering of burgerlijke aansprakelijkheidFamiliale verzekering of burgerlijke aansprakelijkheidDe familiale verzekering is niet wettelijk verplicht maar wordt door heel wat verzekeringsmaatschappijen aangeraden. De…
Is schade door een aardbeving te claimen op de verzekering?Tot jaren geleden werd gedacht dat de kans op een aardbeving in Nederland klein is. Door de aardbevingen ten gevolge van…

Reageer op het artikel "Verzekering en een geschil over de omvang van de schade"

Reacties

Irene, 03-08-2016 12:04 #14
Naastgelegen perceel (wei) is tijdens noodweer overstroomd en het water en de modder zijn ons lagergelegen tuintje ingelopen. Door de modder die erbij zat konden onze putjes de hoeveelheid niet aan en is het water onze keuken binnengelopen langs het kozijn van de achterdeur. Wij hebben direct de schade zo beperkt mogelijk gehouden door allemaal handdoeken voor de deur te leggen maar het water bleef komen. Gevolg: veel vocht in huis, dus bouwdroger gehuurd voor een week. Tegels zijn hol gaan klinken en voegen zijn wit van de opgeloste lijm. Plinten hebben losgelaten en zijn gaan wellen. Nu wil de expert 50 voor de plinten geven. 125 schoonmaakkosten (de schade buiten wordt sowieso niet vergoed) en de bouwdroger vergoeden. De tegels daar hebben we een meningsverschil over. Er klinken nl meerdere tegels in de keuken hol. Dit was voorheen niet. De expert zegt dat hij dit niet kan bepalen en daarom vindt hij dit geen gevolgschade. De witte voegen (zwarte vloer) wil hij evt. nog wel laten herstellen. Dit is goedkoper en ach die tegels die gaan na verloop van jaren altijd losser liggen.

Peter, 25-08-2015 22:20 #13
Er is een flinke overstroming in ons bedrijf geweest, een kunst en antiek veiling, daar is zeer veel schade ontstaan. De oorzaak is een lekkage door een fout aangesloten rioolstelsel, er was een rioolbuis gewoon niet aangesloten en vandaar uit is er een ophoping van vuil en veel vet ontstaan zodat onze zaak geheel is ondergelopen. Wie is hier nu verantwoordelijk voor? Wij huren dit pand al 20 jaar van een zeer grote woning stichting en deze hebben het in 2008 laten renoveren en vanaf die tijd zijn er al vele malen lekkages geweest en elke keer zijn zij er onder uit gekomen, kan dat zomaar?
Heb er nu ook een onafhankelijk rapport van laten maken door een riool specialist en die laat ook zien dat er een en ander niet goed zit, maar volgens mij zien hun daar geen waarde van in, zodat ik weer de pineut zal zijn.
Zou graag wat tips willen ontvangen en of een goed adres van een expert die ons kan helpen.
alvast bedankt.

Linda, 07-08-2015 11:08 #12
Onze bedrijfswagen is gestolen en nu zegt mijn verzekeringsmaatschappij dat ik geen recht heb op een dagvergoeding omdat het om een grijs kenteken gaat, maar volgens mij heb ik wel recht op een dag vergoeding. Waar kan ik mijn recht vinden op internet, welk wetboek of naar artikel nummer moet ik zoeken.

Helen Knapen, 18-11-2013 02:38 #11
Ik heb een vraagje. Door toedoen van een 'collega' (iemand die haar bedrijf heeft in hetzelfde gebouw waarin ik mijn werkplaats heb) heeft mijn auto schade opgelopen op de bekleding. Zij heeft een bedrijfsverzekering. Het bedrag, vastgesteld door een expert is meer dan 800. Vervolgens keert de verzekeringsmaatschappij het bedrag minus haar eigen risico uit en vertelt mij dat de verzekerde het restbedrag (haar eigen risico) zelf aan mij dient te voldoen. Ik ga hier niet mee akkoord en vind dat ik niets te maken heb met de cliënt verhouding die de verzekeringsmaatschappij met zijn cliënt heeft. In hoeverre staat de verzekeringsmaatschappij in zijn recht?

Conny, 12-10-2012 10:40 #10
Onze dochter, 16 zonder brommerrijbewijs, maakt schade. Alles wordt geregeld via verzekering slachtoffer. Wij hebben ondertussen wel begrepen zelf aansprakelijk te zijn voor deze schade. Nu komt die verzekering met hoge rekening terwijl alles een stuk goedkoper had gekund. Kunnen wij daar over in overleg gaan en welke procedure moeten we volgen?

Simone, 31-05-2012 15:47 #9
Goedemiddag,

Weet iemand raad? Onze zoon had een racefiets van 1.100, -. Nu is hij aangevallen door een herdershond, waardoor het derialleur (of je je dat ook schrijft) kapot, maar ook het frame is verbogen. Reparatie zou ruim 750 kosten, maar het frame is niet te herstellen daar het aluminium is. Dus eigenlijk totall loss. Nu expert van de verzekering geweest en deze heeft naar eigen zegge gebeld met leverancier en zegt nu dat het frame niet verbogen kan zijn door dit gebeuren. Leverancier zegt dit niet te kunnen zeggen alvorens de fiets gezien te hebben. Verzekering wil nu nog maar 470 vergoeden: HELP

Ricardo van Zoest, 05-01-2012 16:09 #8
Goedemiddag,

Mijn auto is in november gestolen, hierna is er een expert buro geweest om alles af te handelen, echter zijn wij er qua uitkering niet uitgekomen. Aangezien ik van de verzekering een brief heb gehad waarin de dagwaarde wordt gesteld op rond de 15 duizend euro. en de expert naar telefonisch 11 duizend wilde uitkeren dus dat is 4 duizend in een half jaar tijd minder. Hij wilde het nog wel verhogen naar 12 maar daar zijn wij niet mee akkoord gegaan. Dit alles is al half december gebeurt. Nu echter het al half januari is, heeft de verzekering nog steeds geen rapport van deze heren ontvangen. en ik moet nu dus onkosten maken voor auto te huren ivm werk. Wat kan ik nu het beste doen?

Peter Bosscher, 20-07-2011 22:12 #7
Ik heb juridische hulp nodig in een zaak waarbij de NUON aansprakelijk moet worden gesteld.
In het jaar 2008 hebben wij lekkage gehad van de Stadsverwarming waardoor stoom/hete lucht door de spouwmuren van ons en van de buren kwam.
zodat het huis behoorlijk nat werd.
Het gevolg was dat de betonnen vloeren vochtig en schimmelig werden, de badkamer de tegels van de muren gingen en meer narigheid
konden verwachten.
Een schadeclaim leverde van een door onze verzekering ingeschakelde expertisebureau maar een schijntje op dan het in werkelijkheid was, op terwijl bij de buren het drievoudige werd uitgekeerd.
Advies van de expertise en de verzekering was om de delen van het parket weer opnieuw terug te lijmen.
Gevolg is dat we in een onafgemaakte woning wonen die niet verder kan worden opgeknapt.
Graag zou ik advies willen hebben hoe te handelen om alsnog de werkelijke kosten te kunnen verhalen van de verzekering en NUON.

Henk, 27-06-2011 14:55 #6
Mijn zoon heeft met een luchtbuks schade gemaakt bij de buren, echter de verzekering maatschappij verteld mij dat de schade niet onder de polis valt daar deze luchtbuks onder de wapen en munitie wet valt. De buks is overal te koop en valt niet onder de wapen en munite wet (geen vergunning voor nodig). hoe kan ik dit oplossen?

Steve, 10-06-2011 15:09 #5
Mijn auto is in Januari 2011 gestolen en heb tot de dag van vandaag niks ontvangen. De verzekerings maatschappij Avero Achmea probeert mij wijs te maken dat ik de verzekering van de auto niet naar waarheid had afgesloten. Ze hebben gezegd dat mijn eerdere verzekering bij een andere maatschappij was geroyeerd en dat ze daarom ook niet meer gaan uitbetalen. Zelf ben ik nooit bij een andere maatschappij verzekerd geweest dan alleen bij hun. Wat kan ik nu het beste doen?

Jan, 08-12-2010 12:17 #4
Wij hebben door hagel(neerslag), schade aan de boeidelen rondom ons huis, het betreft een schade aan de zuid/west zijde van het woonhuis. Nu blijkt na onderzoek dat de boeidelen niet meer in dezelfde soort en maat leverbaar is. Hierdoor claim ik bij de verzekeraar zowel de beschadigde delen aan de zuid/west zijde, alsook de noord/oost zijde ter voorkoming van kleurverschil, afwijkende maten naast elkaar, deze schade vind ik nl. gevolgschade van de beschadigde delen. De verzekeraar weigert de geclaimde gevolgschade aan de Noord/Oost zijde te betalen. Mag dit? Een opstalverzekering behoort toch zowel de beschadigde als de gevolgschade te betalen? Reactie infoteur, 12-12-2010
De verzekeraar dient conform de polisvoowaarden de vervanging van de beschadigde delen vergoeden. Dat er in de loop van de tijd bepaalde delen niet meer geleverd kunnen worden waardoor een keurverschil zal ontstaan kan de verzekeraar niet worden aangerekend. Het vervangen van alle boeidelen komt dus niet op de polis voor vergoeding in aanmerking. Als er echter extra kosten gemaakt moeten worden om de beschadigde boeildelen op een dusdanige wijze te vervangen zodat deze weer passen bij de al aanwezige boeidelen dat zouden deze kosten wel onder de dekking van de verzekering kunnen vallen.

Hannie, 18-08-2010 20:16 #3
Wij zitten met het volgende probleem. Een expert van Fbto en een contraexpert van NN kunnen het niet eens worden nu wil mijn verzekering een 3 (onafhankelijke.) expert aan wijzen. Heeft dat nu en voor wie zijn de kosten. Het betreft een forse schade van rond 15.000 euro mbt huiszwam welke door de buurman is veroorzaakt. Alvast bedankt Reactie infoteur, 07-09-2010
Ik neem aan dat u uw buurman aansprakelijk stelt en dus een beroep doet op zijn aansprakelijkheidsverzekering. In de voorwaarden van deze verzekering is niets opgenomen over de kosten van een contra expert en deze zullen dan ook in eerste instantie voor uw rekening komen. Een uitgebreide verklaring hiervoor is opgenomen in het artikel

Ernö, 22-03-2010 17:46 #2
Ik heb een meningsverschil met de expert. Dit gaat over een glazen tafel die mijn moeder kapot heeft gemaakt. De expert die door verzekering van mijn moeder is ingeschakeld vroeg wat de prijs van de tafel was. Dit weet ik echter niet meer. De tafel is in 2005 gekocht van een particulier. De expert vroeg ons om bij een bedrijf te informeren wat het zou kostte om twee glazen poten te maken, deze zijn immers kapot. Vandaag hebben wij de offerte gekregen voor de poten en deze bedroeg bijna 3000. Ik heb de expert ingelicht over de offerte en hij antwoordden: "Dat wordt hij zeker niet. Ik heb een beetje op internet gekeken en glazen tafels worden tweedehands aangeboden voor 400.

Als ik het goed begrijp wil hij dus de tafel taxeren aan de hand van bijv. marktplaats.
Ik ben het niet eens met de 400 en krijg deze week de kans om met bewijzen te komen hoe duur de tafel was. Ik heb geen bankafschriften meer uit 2005 en ik weet ook de naam niet meer van het gezin waar wij deze kochten. Is het verstandig om een contra expert in te schakelen? Het gaat hier om een op maat gemaakte tafel die helemaal van glas is, welke wij tweedehands hebben gekocht. De poten stonden los onder het blad. Reactie infoteur, 22-03-2010
In de eerste plaats is het voor u belangrijk om te weten dat u - op grond van het nederlands recht - recht heeft op een vergoeding op basis van de dagwaarde van de beschadigde tafel en niet willekeurig elke glazen tafel. Indien de reparatiekosten lager zijn dan de dagwaarde bent u door vergoeding van de reparatiekosten ook schadeloos gesteld.

Nu de nieuwwaarde niet meer te bepalen is is het moeilijk de dagwaarde ervan te bepalen aan de hand van afschrijving. Een norm kan dan wel zijn dat er gekeken wordt naar hetgeen soortgelijke glazen tafels op de tweedehands markt kosten. Indien u immers een soort gelijke tafel van dezelfde ouderdom zou kunnen aanschaffen bent u daarmee ook schadeloos gesteld. Het is dus niet zo gek dat de expert op bijvoorbeeld marktplaats heeft gekeken. Hierbij moet echter wel gekeken worden naar een soort gelijke tafel, dus dezelfde kwaliteit en in dit geval ook een handgemaakte. De prijs kan dan inderdaad veel hoger uitvallen dan de expert u nu aanbiedt.

Voordat u een contra expert inschakeld is het wellicht verstandig even zelf te kijken op internet wat er aan handgemaakte glazen vergelijkbare tafels wordt aangeboden zodat u zich kunt orienteren. Wellicht kunt u de maker van de tafel achterhalen en daar de nieuwwaarde opvragen. U heeft dan zelf al een beter beeld van hetgeen u kunt verwachten en staat sterker in onderhandelingen met de expert. Mocht uit uw onderzoek blijken dat soortgelijke glazen tafels werkelijk veel duurder zijn en blijft de expert bij zijn huidige bod, dan is het verstandig een contra expert in te schakelen.

Voordat u een expert inschakeld is het verstandig even contact op te nemen met de verzekering van uw moeder om aan te geven dat u dit van plan bent en waarom en dat u graag de kosten vergoed ziet op basis van ongelijk. Dit laatste wil zeggen dat de kosten van de contra expert welke u wilt inschakelen voor rekening van de verzekeraar komen als u daadwerkelijk gelijk krijgt en de door u ingeschakelde expert tot een hogere vergoeding komt.

Veel succes bij uw acties!

Chemlal, 19-01-2009 18:29 #1
Hoi,

Hoe zit het als je auto total loss is en wordt door de verzekering verkocht. Je krijgt te horen dat niets wordt uitgekeerd omdat het volgens verzekering schade op schade is. Je bent er niet mee eens, maar je kan geen contra-expert laten sturen omdat de auto al weg is? Reactie infoteur, 19-01-2009
Dit is een nogal vreemd verhaal van deze verzekeraar. Natuurlijk kan een schade ervoor zorgen dat een voertuig total loss raakt. Een volgende schade zal dan niet zorgen voor een extra uitkering. Toch zou de eerste schade dan wel moeten zorgen voor een uitkering op basis van de dagwaarde van het voertuig minus de eventuele restantwaarde en een eigen risico indien van toepassing.

Uw probleem lijkt dus wat ingewikkelder in elkaar te zitten dan het zich op het eerste oog voordoet. Indien u uw verzekeringen sloot via een tussenpersoon is het goed deze te raadplegen. Ook een eventuele rechtsbijstandverzekering kan u behulpzaam zijn bij de oplossing van dit geschil. Mocht u op beide geen beroep kunnen doen dan mag u me altijd mailen met wat specifiekere gegevens.

Voor wat betreft de waardevaststelling is het mogelijk dat een eventuele hersteller wel degelijk foto's heeft gemaakt van uw voertuig en de beschadigingen. Aan de hand van deze foto's zou een contra-expert alsnog uitspraken kunnen doen. Zoals echter eerder gesteld is het nog maar de vraag of een contra-expert in uw geval een oplossing kan bieden.

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 16-11-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 14
Schrijf mee!