InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verhuizen en verzekeringen

Verhuizen en verzekeringen

Voordat u gaat verhuizen moet u stil staan bij uw verzekeringen. Er zijn namelijk bepaling waar u rekening mee moet houden. Bij aanstaande verhuizingen heeft u veel zaken waar u bij stil moet staan. Dit geldt ook voor de lopende verzekeringen. Bij sommige verzekeringen kunt u niet volstaan met het zenden van een adreswijziging. Vaak gelden er regelingen voor tijdelijke dubbele woonadressen of voor opslag van de inboedel indien u de nieuwe woning nog niet kunt betrekken.

Inboedel en verhuizing

Bij een verhuizing wordt de inboedel op een bepaald moment overgebracht van de oude naar de nieuwe woning. Vaak moet er in de nieuwe woning nog iets opgeknapt worden voordat u daadwerkelijk overgaat naar de nieuwe woning. Vanaf het moment dat u de sleutel krijgt van de nieuwe woning, gaat u toch al delen van de inboedel over brengen. Hierbij moet u denken aan zaken als gereedschap, stoelen, bedden en keukengerei. Tijdelijk bevindt de inboedel zich op twee adressen. De meeste verzekeraars bieden tijdelijk dekking op beide adressen, een periode van negentig dagen is daarbij gebruikelijk. Bij een verhuizing is het verstandig om de verzekeraar te bellen in plaats van een adreswijziging sturen. De verzekeraar is namelijk geïnteresseerd in nadere gegevens over uw nieuwe woonhuis. Hij wil zaken weten als: soort huis, soort dakbedekking en informatie over de aanliggende gebouwen.

Woonhuis en verhuizing

Uw nieuw aangekochte woning moet verzekerd zijn op het moment dat de woning op uw naam komt te staat. Vanaf dat moment loopt u namelijk als nieuwe eigenaar het risico voor bijvoorbeeld brand. Zou u het huis niet verzekerd hebben en het huis gaat verloren door een brand dan blijft u met de lening (hypotheekbedrag) zitten. De bank verwacht namelijk gewoon het uitgeleende bedrag terug, ook al is het verloren gegaan. U bent ook verplicht bij het aangaan van een hypotheek om een woonhuisverzekering (=opstalverzekering) af te sluiten. De oude woning moet verzekerd blijven zolang de woning niet is overgedragen aan een nieuwe eigenaar. Indien u een andere woonhuisverzekering wilt sluiten in plaats van de huidige is een verhuizing een aanleiding om de verzekering tussentijds te beëindigen.

Overige verzekeringen

Voor de overige verzekeringen is het vooral belangrijk dat u de maatschappijen op de hoogte stelt. De verhuizing kan voor de autoverzekering nog een verschil maken in het geval uw nieuwe woonplaats zich bevindt in een ander gebied van Nederland. Het zou namelijk kunnen dat u gaat wonen in een voor de verzekeraar andere regio. Verzekeraars laten de autopremie namelijk mede afhangen van de regio waar u woont. Het Westen van Nederland zit bijvoorbeeld in een duurdere regio dan Noord Nederland.

Verhuizing door verhuizer

Als u een professionele verhuizer inschakelt, geldt dat deze de door zijn toedoen gemaakte schade moet gaan vergoeden. Uit de voorwaarden van de overeenkomst met de verhuizer blijkt wat wel en niet onder de dekking valt. Vaak geldt er ook een eigen risico van een paar honderd euro.

Tijdelijke opslag

De regeling bij tijdelijke opslag verschillen sterk per verzekeraar en zijn tevens afhankelijk van de duur van de opslag. U dient voordat u goederen gaat opslaan contact op te nemen met de betreffende verzekeraar. Hoogst waarschijnlijk kan de dekking tijdens de opslag blijven bestaan, maar met een beperking in de condities.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verhuizen en verzekeringen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-10-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!