InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Uitkering in verband met letsel

Uitkering in verband met letsel

Uitkering in verband met letsel Het kan iedereen overkomen. U krijgt letselschade door toedoen van een derde partij of door eigen schuld. U kunt in sommige gevallen smartengeld eisen van de veroorzaker of een claim indienen op de ongevallenverzekering.

Smartengeld

Volgens Wikipedia is smartengeld: een tegemoetkoming voor de geleden schade die iemand heeft ondervonden. Smartengeld kan worden uitgekeerd in verband met pijn die het slachtoffer heeft geleden. Het kan ook worden toegekend in verband met het beledigen of psychische schade aan het slachtoffer. In Amerika zien wij vaak zeer grote uitkeringen betaald worden als smartengeld. In Nederland houden wij dergelijke bedragen aanzienlijk lager in vergelijking met Amerika. Echter in Amerika bevatten de uitkeringen ook een tegemoetkoming in de kosten van bijvoorbeeld medische kosten en kosten van arbeidsongeschiktheid. In Nederland hebben wij vaak basisregelingen die een groot deel van deze kosten dekt, waardoor de uitkeringen lager blijven.

Ongevallenverzekering

Veel mensen hebben een zogenaamde ongevallenverzekering. Vaak is dit een onderdeel van de autoverzekering, maar u kunt deze ook los afsluiten voor u zelf of het gezin. Deze verzekeringen kennen vaak twee dekkingen, namelijk een uitkering bij overlijden en een uitkering bij blijvende invaliditeit. Per voorval kunt u een verzekerd bedrag kiezen, bijvoorbeeld: € 20.000 bij blijvende invaliditeit en € 5.000 bij overlijden. De dekking bij overlijden is duidelijk, na overlijden wordt de verzekerde som uitgekeerd (in het voorbeeld dus € 5.000) De uitkering bij blijvende invaliditeit is complexer, wanneer is iemand namelijk blijvend invalide?

Gliedertax

De hoogte van de uitkering uit de ongevallenverzekering in verband met blijvende invaliditeit is niet gerelateerd aan de werkelijke schade. De hoogte is afhankelijk van het gekozen verzekerd bedrag en het letsel. Verzekeraars keren in dit soort gevallen uit aan de hand van een “Gliedertax”. Dit is een lijst met een opsomming van lichaamsdelen met bepaalde percentages. Deze lijst maakt onderdeel uit van de polisvoorwaarden. Hierin staat welk percentage u uitgekeerd krijgt bij verlies van een bepaald lichaamsdeel, of verlies van de functie van het lichaamsdeel. Bijvoorbeeld voor een onderarm geldt er een percentage van 65% (kan verschillen per verzekeraar). Bij een verzekerde som van € 20.000- zou de uitkering bedragen € 13.000-.

Enkele percentages uit de polisvoorwaarden van een willekeurige verzekeraar.

Bij volledig (functie) verlies van:Percentage:
Het gezichtsvermogen van beide ogen100%
Het gezichtsvermogen van één oog30%
Arm65%
Onderarm60%
Duim25%
Smaak en/of reuk6%
Been60%
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Uitkering in verband met letsel"

Reacties

M., 25-04-2016 19:40 #2
Man is in 2003 binnen een paar dagen overleden aan de gevolgen van een Streptococ A infectie (Streptococcal Toxic Shock Syndrome). Bacterie is waarschijnlijk via een huidverwonding in vaten/weefsels gekomen. Nu, 13 jaar later, vind ik een ongevallenverzekering/polis van de Postbank. Hij had deze 2 maanden voor overlijden afgesloten en de eerste premie is waarschijnlijk betaald.
Mijn vraag:
A: Kunnen wij nabestaanden (na 13 jaar) nog aanspraak maken op deze verzekering?
B: Valt deze oorzaak onder de ongevallenverzekering?
C: Hoe lang worden de medische gegevens na overlijden bewaard door het ziekenhuis/huisarts?
D: Heeft het zin om hier energie in te steken na zoveel jaar?

Graag uw mening…

Durk van der Molen, 17-10-2008 20:59 #1
Wij willen graag weten wat het bedrag is in euro's als iemand komt te overlijden door nalatigheid, als voorbeeld niet de levens reddende apparatuur beschikbaar te stellen voor de burgers bij een circuilatie ( hart ) stilstand.
Terwijl meerdere malen verbaal en schriftelijk is aangedragen dat er een aantal komen te overlijden wat met deze apparatuur mogelijk gered had kunnen worden.
Noemt men dat niet dood door schuld? o.i.d.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-08-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 2
Schrijf mee!