InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekeraar Univé

Verzekeraar Univé

Univé is een onderlinge verzekeraar op coöperatieve grondslag. Onder de naam Univé werken ongeveer drieëndertig andere coöperatieve verenigingen met in totaal honderdvijftig verkooppunten.

Over Univé

Men denkt bij de naam Univé aan één van de vele verzekeraars in Nederland. Eigenlijk werken onder deze naam een groot aantal zelfstandige onderlinge verzekeraars. Zij zijn een grote Nederlandse verzekeraar met ongeveer 1,3 miljoen verzekerden. Vooral op het gebied van auto- en woonverzekeringen is het een sterk merk. In Nederland beschikken zij ongeveer over honderdvijftig verkooppunten. Zij profileren zichzelf als de verzekeraar zonder winstoogmerk. Winst maken is niet het doel, gemaakte winsten gaan terug naar de verzekerden (leden van de onderlinge). De centrale Univé bestaat uit twee grote verzekeringsbedrijven op verschillende locaties. De schadeverzekeraar is gevestigd in Assen en het onderdeel zorg zit in Alkmaar. Daarnaast hebben ze nog een hoofdkantoor in Zwolle.

Geschiedenis van Univé

Univé is ontstaan uit een groot aantal fusies. Een groot aantal onderlingen vormen de oorsprong van deze verzekeraar. De aangesloten onderlingen hebben een lange geschiedenis. Onderlinge Waarborgmaatschappij Univé Noord Groningen B.A is de oudste nog bestaande onderlinge verzekeraar onder de paraplu van Univé. Deze blijkt opgericht te zijn in 1794.

Regionale coöperaties

De regionale coöperaties werken als onderlinge waarborgmaatschappijen onder de naam Univé. Deze coöperaties treden eigenlijk op als een soort tussenpersoon namens de verzekeraar. Deze regionale coöperaties sluiten verzekeringen af die ze kunnen onderbrengen bij Univé, maar ze kunnen ook kiezen voor een andere verzekeraar. Als vereniging is hun doelstelling om de gunstigst mogelijke oplossing te bieden voor de leden (verzekerden).

Missie

De meeste verzekeraars streven naar een zo hoog mogelijke winst, maar de doelstelling van Univé als vereniging is afwijkend. Deze vereniging verklaart dat zij uitsluitend uitgaan van de belangen van de leden. De leden moeten het beste aanbod krijgen. Hun missie is dus om de leden voordeel te bieden zodat ze lid blijven.

UVIT

Op 1 januari 2007 heeft er een fusie plaats gevonden tussen: Univé, VGZ, IZA en Trias (=UVIT). Met ongeveer vijf miljoen verzekerden vormen zij één van de grootste verzekeraars van Nederland. Op het gebied van zorgverzekeringen zijn zij in een keer de marktleider van Nederland geworden. De definitieve tenaamstelling is nog niet bekend.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verzekeraar Univé"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-07-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!