InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Premie zorgverzekering in één keer betalen: kortingen 2018

Premie zorgverzekering in één keer betalen: kortingen 2018

Premie zorgverzekering in één keer betalen: kortingen 2018 Je kunt ervoor kiezen om de premie van je zorgverzekering in één keer te betalen in plaats van maandelijks. Je betaalt de premie dan in de maand december van het voorgaande jaar. Kies je voor een eenmalige jaarbetaling voor het jaar 2018 dan krijg je in ruil daarvoor van de zorgverzekeraar vaak een korting tussen de 1 en 3%. Daarnaast kan de keuze voor een jaarbetaling nog meer voordelen hebben. Zo verlaag je bijvoorbeeld het deel van je eigen vermogen waarover je belasting moet betalen.

Jaarbetaling zorgpremie

December overstapmaand

In de maand december buigt een groot deel van de Nederlanders zich weer over de zorgverzekering. Elk jaar bestaat de mogelijkheid om te wisselen van pakket en van zorgverzekeraar. Men doet er verstandig aan goed te bekijken welke soorten zorg men nodig denkt te hebben en op basis hiervan te kiezen voor een uitgebreide dan wel een beperkte dekking van de zorgkosten. Vaak ontvang je in december van je eigen zorgverzekeraar een brief of mail waarin de hoogte van de premie voor de basisverzekering en de aanvullende verzekeringen voor het komende jaar bekend worden gemaakt en waarin tevens een overzicht gegeven wordt van de wijzigingen in de dekking.

Ben je ontevreden over de premie of de dekking van je huidige zorgverzekering dan kun je overwegen om over te stappen. De hoogte van de premie heeft voor veel mensen een doorslaggevende betekenis. Diverse websites vergelijken de premies van verschillende zorgverzekeraars op basis van de ingegeven wensen. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven hoeveel fysiotherapie je in je pakket wilt hebben en of je een vergoeding voor brillen en lenzen of voor alternatieve geneeswijzen wilt. Op basis van je voorkeuren wordt dan een overzicht gegeven van de verschillende premies.

Nog een keuze: premie per maand of per jaar betalen?

Een keuze waarvan veel mensen niet eens wisten dat ze deze hadden is de keuze tussen het betalen van de premie per maand of per jaar. De overgrote meerderheid van de Nederlanders betaalt de premie per maand. Deze wordt dan aan het einde van de maand per automatische incasso van je rekening afgeschreven. Het is echter ook mogelijk om de zorgpremie in één keer te betalen in december van het voorgaande jaar. Je bent er dan in één keer van af en de meeste zorgverzekeraars bieden daarbij een korting van enkele procenten aan.

Voordelen premie per jaar betalen

Veel mensen hebben al moeite met het maandelijks betalen van de premie waardoor een betaling ineens helemaal geen optie is. Ben je echter wat vermogender dan kan het aantrekkelijk zijn om de premie voor een heel jaar vooruit te betalen. Door het bedrag al in de maand december van het voorgaande jaar te betalen verlaag je het totale eigen vermogen waarover vermogensrendementsheffing (spaarbelasting) betaald moet worden. Een jaarbetaling kan ook problemen voorkomen voor wie een (tijdelijke) beslaglegging op zijn vermogen verwacht. Tevens kan het een fijn gevoel geven te weten dat deze kosten betaald zijn waardoor je eigen bestedingsruimte inzichtelijker wordt.

De belangrijkste reden om de zorgpremie voor een heel jaar vooruit te betalen is echter toch wel de korting die je daarvoor krijgt. Zorgverzekeraars zien graag dat hun klanten vooruit betalen. Het levert ze minder administratie op en de betaling is gegarandeerd. De meeste grote zorgverzekeraars - doch niet allen - bieden hun klanten daarom een interessante korting aan. Een korting van bijvoorbeeld 3% klinkt wellicht weinig, maar wanneer je een maandpremie van € 150 per maand betaalt voor je basisverzekering plus aanvullende verzekering dan gaat dit op jaarbasis om een korting van € 54. De spaarrente die je over je op een spaarrekening geparkeerde vermogen ontvangt kan hier in 2018 niet tegen opwegen.

Korting op premie bij jaarbetaling

Bij de grootste zorgverzekeraars zijn in 2018 de kortingen bij een jaarbetaling als volgt:
ZorgverzekeraarKortingspercentage
Avéro Achmea3%
CZ / CZDirect2%
Ditzo1%
FBTO2%
Interpolis2%
IZZgeen
Menzis2%
OHRAgeen
ONVZ2%
Univé1%
VGZ1%
Zilveren Kruis3%
Zorg en Zekerheid2%
Gerelateerde artikelen
Betalingsachterstand zorgverzekeringBetalingsachterstand zorgverzekeringSteeds meer mensen vragen een betalingsregeling aan bij hun zorgverzekeraar, omdat zij de premie voor de zorgverzekering…
Overstappen zorgverzekering 2012Overstappen zorgverzekering 2012De premieverschillen bij zorgverzekeraars zijn aanzienlijk. Tussen de hoogste en de laagste premie voor de zorgverzekeri…
Aanvullende zorgverzekering 2018Aanvullende zorgverzekering 2018Een aanvullende zorgverzekering dekt de kosten van zorg die niet in het basispakket zijn opgenomen. Iedereen die in Nede…
Geen zorgverzekering? Dan een verplichte zorgverzekeringGeen zorgverzekering? Dan een verplichte zorgverzekeringU bent verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. Voor Nederlanders die onverzekerd zijn, wordt een duurdere zorgve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ar130405, Pixabay
  • https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/premie/maandbetaling-of-jaarbetaling.aspx
  • https://www.findinet.nl/persbericht/vier-grootste-zorgverzekeraars-hebben-88-procent-van-de-verzekerden/

Reageer op het artikel "Premie zorgverzekering in één keer betalen: kortingen 2018"

Reactie

Matijn, 21-12-2017 21:36 #1
Ik doe dit reeds al enkele jaren, voor de VRH moet je wel in de gaten blijven houden of de afschrijving voor 31 december gebeurd. Dat is bij mij al twee keer niet soepel verlopen, maar heb ik gelukkig op tijd kunnen corrigeren.

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 13-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!