Autoverzekering en overlijden in 2020

Autoverzekering en overlijden in 2020 Wat gebeurt er met de autoverzekering bij overlijden in 2020, als de hoofdbestuurder van de auto komt te overlijden? Wat moet of kunt u dan regelen? Hoe lang blijft de auto bij een overlijden nog verzekerd en wat gebeurt er met de schadevrije jaren of no-claimkorting. Gaat u dezelfde premie voor de autoverzekering betalen als de overledene? U kunt de auto verkopen en overschrijven of de autoverzekering opzeggen. Is er een goedgekeurde afstandsverklaring getekend? Kortom, wat moet u bij een overlijden allemaal nog regelen voor de auto?

Wat betekent het overlijden van mijn partner voor de autoverzekering?

Veelgestelde vragen
Mijn partner is overleden, loopt de autoverzekering dan door?
Een autoverzekering loopt na overlijden een beperkte periode door. Als u de auto niet verkoopt zult u een nieuwe verzekering moeten afsluiten, anders is sprake van onverzekerd rijden waarvoor de politie een hoge boete kan uitdelen.
Betekent het overlijden van mijn man dat de autopremie ook gaat veranderen?
Als u met de auto wilt autorijden, zult u de auto moeten verzekeren. De autopremie wordt dan opnieuw bepaald. Dat kan betekenen dat de autopremie gaat veranderen. Of de autoverzekering ook duurder wordt, is afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij en de verzekering die u kiest.
Ik wil mijn schadevrije jaren (auto) overdragen, kan dat?
Vaak is het mogelijk om uw schadevrije jaren over te dragen met een afstandsverklaring. Voor een afstandsverklaring van schadevrij jaren kunnen wel bepaalde voorwaarden gelden. Soms is overdracht niet toegestaan.

Autoverzekering na overlijden hoofdbestuurder auto

De autoverzekering is een gemengde verzekering. Dat wil zeggen dat de verzekering gekoppeld is aan de auto waarbij bij een bepaalde cataloguswaarde en een bepaalde premie hoort, maar dat de hoogte van de premie ook afhankelijk is van de verzekeringnemer, de hoofdbestuurder. Voor een zelfde auto betaalt u niet bij elke verzekeringsmaatschappij evenveel premie, maar ook elke bestuurder is weer anders. De ene verzekerde rijdt veel meer autokilometers dan de ander, heeft meer of minder schadevrije jaren, heeft wel of niet een no-claim korting, de leeftijd verschilt. Kortom er zijn een groot aantal verschillen mogelijk. Daarom de vraag wat er met de autoverzekering gebeurt na het overlijden van de verzekerde.

Autoverzekering nog vijf weken na overlijden geldig

Het is goed om te weten dat de autoverzekering, ook als u geen actie onderneemt, nog vijf weken na overlijden geldig is. Dit onder dezelfde voorwaarden en bij betaling van dezelfde autopremie. Na die tijd vervalt de autoverzekering en mag er niet met de onverzekerde auto worden gereden. Een erfgenaam kan een aantal dingen doen:
  • Niets, dan blijft de auto staan waar die staat en mag er niet mee worden gereden. De motorrijtuigenbelasting moet, als de auto aan de weg staat en het kenteken zichtbaar is, worden doorbetaald.
  • U kunt de auto op uw naam zetten. De verzekering moet dan nog worden geregeld.
  • U verkoopt de auto waardoor de auto op naam van de koper wordt overgeschreven.
  • U kunt het kenteken schorsen.

Wat u ook doet, voorkom onverzekerd auto rijden.

Betaalt u als nabestaande dezelfde premie voor de autoverzekering in 2020?

Als u als nabestaande de auto overneemt en op uw naam zet, moet u nog een autoverzekering afsluiten. Daarbij is er geen enkele garantie dat u dezelfde autopremie gaat betalen als de overledene. Immers de verzekeringspremie is ook afhankelijk van het aantal schade vrij jaren dat u hebt opgebouwd, de hoogte van uw no-claim korting. Misschien gaat u veel meer auto rijden dan tot nu toe het geval was of juist minder. Het is ook waarschijnlijk dat een andere verzekeringsmaatschappij te vinden is die goedkoper is dan de huidige verzekering. Wie de verzekeringspremies voor een autoverzekering vergelijkt, zal zien dat er grote verschillen mogelijk zijn. Misschien wil u geen eigen risico voor uw autoverzekering of juist wel. Misschien heeft de overledene eerder een goedgekeurde afstandsverklaring getekend en is de verzekeraar akkoord dat u de schadevrije jaren meeneemt.

Wat is een afstandsverklaring schadevrije jaren?

Bij leven kan iemand afstand doen van zijn schadevrije jaren. Een verzekeringsmaatschappij kan hieraan voorwaarden stellen. Soms is een dergelijke overdracht alleen mogelijk aan de partner. Uw verzekeringsmaatschappij heeft hiervoor een apart formulier beschikbaar.

Voorbeeld afstandsverklaring schadevrije jaren:

Ondergetekende verklaart zijn opgebouwde schadevrije jaren over te dragen aan onderstaande persoon. Ik ontleen met deze verklaring niet langer rechten aan de eerder door mij opgebouwde schadevrije jaren.

Polisnummer: < . >

De schadevrije jaren draag ik over aan: <naam, adres, postcode, woonplaats, relatie met ondergetekende>

Was getekend, <naam, adres, postcode, woonplaats, relatie met ondergetekende>

<Handtekening ondergetekende>

<Plaats, datum>

Conclusie wat gebeurt er met de autoverzekering bij overlijden in 2020?

De conclusie is dat iemand op tijd actie moet ondernemen en in de meeste gevallen zal dat de erfgenaam zijn. De bestaande autoverzekering vervalt na vijf weken en dus moet er iets anders worden geregeld. Of u bewaart de auto of u verkoopt die. Als u de auto behoudt, doet u er goed aan om uitgebreid te bekijken bij wie u vervolgens een nieuwe autoverzekering wilt afsluiten. Deze verzekering wordt aangepast aan uw persoonlijke verlangens, schadevrije jaren en kilometrage. Goed vergelijken kan veel geld schelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Autoverzekering opzeggen: de opzegtermijn in 2020Autoverzekering opzeggen: de opzegtermijn in 2020U wilt uw autoverzekering in 2020 opzeggen of uw schadeverzekering opzeggen? U kunt direct online overstappen en meteen…
Schadevrije jaren autoverzekering en royementsverklaringSchadevrije jaren autoverzekering en royementsverklaringHoeveel schadevrije jaren hebt u in 2020 en hoe ziet u dat terug? Het aantal schadevrije jaren wordt op de polis vermeld…
Bonusbeschermer autoverzekering en no claim korting 2020Bonusbeschermer autoverzekering en no claim korting 2020Hebt u al een bonusbeschermer voor uw autoverzekering, een no claim korting in 2020? Met veel schadevrije jaren betaalt…
Bonus-/malusladder autoverzekeringBonus-/malusladder autoverzekeringAutoverzekeraars gebruiken een bepaald systeem om de premie voor de autoverzekering vast te stellen: de bonus-/malusladd…

Leegstaand huis verzekerenLeegstaand huis verzekerenIs uw leegstaand huis goed verzekerd tegen schade in 2020? Een onbewoond en leegstaand huis is een eenvoudige prooi voor…
Waarom overlijdensrisicoverzekering kruislings afsluiten?Waarom overlijdensrisicoverzekering kruislings afsluiten?U neemt in 2020 een overlijdensrisicoverzekering, omdat u uw partner verzorgd wil achterlaten als u voortijdig komt te o…

Reageer op het artikel "Autoverzekering en overlijden in 2020"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-04-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Autoverzekering afsluiten
Schrijf mee!