InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Smartphone of tablet valt stuk! Wie betaalt de schade?

Smartphone of tablet valt stuk! Wie betaalt de schade?

Smartphone of tablet valt stuk! Wie betaalt de schade? De smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Doordat wij ze veel gebruiken is de kans op beschadiging ook groot. Een zwakke plek van tablets en smartphones is het beeldscherm. Als ze vallen op een harde ondergrond loop je grote kans dat de telefoon of tablet onbruikbaar wordt door een gescheurde beeldscherm. Deze schade is te repareren, maar de kosten kunnen hoog oplopen. Is deze schade te declareren op de inboedelverzekering of de aansprakelijkheidsverzekering? Verzekeraars krijgen het de laatste jaren steeds drukker met de claims die betrekking hebben op tablets en smartphones. Deze gadgets maken een onderdeel uit van de inboedel, dus zijn ze te claimen op de inboedelverzekering. Helaas is het niet zo eenvoudig. Uw televisie is immers ook niet verzekerd als u deze laat vallen. Schade aangericht aan een smartphone of een tablet van iemand anders is te claimen op de aansprakelijkheidsverzekering. Tegenwoordig zijn er dekkingen in de inboedelverzekering waarop ook schades door gevallen smartphones of tablet te claimen zijn.

Waarom is de telefoon of tablet niet te claimen op de standaard inboedelverzekering?

De inboedelverzekering biedt dekking tegen een aantal risico’s. In een ver verleden was uitsluitend brandschade te claimen op de verzekering. Er zijn steeds meer dekkingen aan toegevoegd en tegenwoordig zijn de meeste inboedelverzekeringen zogenaamde extra uitgebreide verzekeringen. Onder andere schade door brand, inbraak en storm zijn nu te claimen op de polis. Als je een telefoon laat vallen krijg je dus geen vergoeding.

Steeds meer verzekeraars komen met de zogenaamde all risks inboedelverzekering. Op enkele in de polisvoorwaarden omschreven uitzonderingen na is alles verzekerd. Stel, je bent aan het schilderen en je loopt een pot met verf omver. De schade is te claimen op de all risks inboedelverzekering. Ook schade aan smartphones en tablets kun je dus gewoon claimen bij de verzekeraar.

Meeste all risks inboedelverzekeringen hanteren een hoog eigen risico

Deze verzekering heeft voor verzekeraars een groot nadeel. In huishoudens ontstaan vaak kleine ongelukjes met naar verhouding lage schadebedragen. Het laten vallen van een vaas valt bijvoorbeeld onder de dekking. Om te voorkomen dat verzekeraars veel naar verhouding kleine schades in behandeling moeten nemen, hanteren verzekeraars vaak een hoog eigen risico. Door bijvoorbeeld een eigen risico te hanteren van €150, voorkomt de verzekeraars veel claims. Het scherm van een smartphone of een tablet vervangen kost vaak minder dan dit bedrag, dus kan het niet geclaimd worden.

Smartphone of tablet claimen op de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren

Schade die je als particulier veroorzaakt aan andere zijn in te dienen op de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP). Je bent bijvoorbeeld bij de buren thuis en je laat per ongeluk de tablet van de buurman vallen waardoor deze beschadigd raakt. Dit is een schade die ingediend kan worden op de AVP. Verzekeraars weten dat er vaak gefraudeerd wordt met schadeclaims op de AVP. De buurman heeft deze schade bijvoorbeeld zelf veroorzaakt en je sluit een deal met de buurman door de schade te claimen op jouw AVP. Realiseer je wel dat dit verzekeringsfraude is.

Schade vaak relatief goedkoop te repareren

Op het internet zijn er reparatiesetjes te verkrijgen waarmee je zelf het scherm van je telefoon kunt vervangen. Het zijn geen eenvoudige reparaties, maar met het juiste gereedschap kom je ver. Op deze manier kun je voor ongeveer €15 zelf je telefoon repareren en hoef je niets te claimen op de verzekering.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Smartphone of tablet valt stuk! Wie betaalt de schade?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 27-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!