InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Tandartsverzekering: zelf betalen of toch verzekeren?

Tandartsverzekering: zelf betalen of toch verzekeren?

Tandartsverzekering: zelf betalen of toch verzekeren? Het afsluiten van een tandartsverzekering levert maar weinig mensen echt een besparing op. De maandelijkse premie is relatief duur en de dekking juist vaak aan de lage kant. Alleen mensen met een erg slecht gebit die met regelmaat een tandheelkundige behandeling moeten ondergaan kunnen met zekerheid zeggen dat zo'n verzekering hen iets gaat opleveren. Ook zijn er nog wel manieren waarop je kunt besparen op je tandartskosten. Hoe bereken je of een tandartsverzekering voor jou voordelig kan zijn?

Tandartsverzekering of niet?

Tandartskosten kunnen grote kostenpost zijn

Is het noodzakelijk een ingreep te ondergaan bij de tandarts dan kan dit een grote kostenpost vormen. Een simpele vulling of het repareren van een spalkje is nog te overzien. Breekt er echter een stukje van je tand of kies af of heb je een wortelkanaalbehandeling of een kroon nodig dan kan dit enorm in de papieren lopen. Veel mensen sluiten om die reden een aanvullende tandartsverzekering af. Of dit loont is per persoon en per situatie verschillend.

Bereken de premiekosten en de dekking van een tandartsverzekering

De meeste verzekeringen bieden twee of meer verschillende soorten tandartsverzekeringen met een verschillende dekking. Hierbij moet je op twee dingen letten: de maximale dekking en het percentage van de rekening dat vergoed wordt. De maximale dekking is het maximumbedrag dat je aan tandartskosten per jaar kunt declareren. Het kan echter ook zo zijn dat er bijvoorbeeld staat '75% tot 300 euro'. Dit betekent dat je maximaal 300 euro per jaar vergoed krijgt, maar dat wel maar 75% per rekening wordt betaald. Heb je dus een rekening van 100 euro, dan moet je 25 euro zelf betalen. Je moet dan dus voor 400 euro per jaar aan kosten hebben wil je de volledige 300 euro ontvangen. Reken nu eens voor jezelf uit hoe hoog je kosten moeten zijn om je premiekosten 'eruit te halen'. Want je verzekeren tegen tandheelkundig malheur mag dan wel veilig voelen, maar dek je niet maar een heel klein risico af? Als je bijvoorbeeld een 100% dekking tot 250 euro hebt en je betaalt een premie van 16 euro per maand ( 192 euro per jaar), dan dek je dus slechts een risico af van 58 euro.

Je kunt je tandarts ook om advies vragen. Zo kun je bijvoorbeeld vragen of zijn of haar inschatting is dat je in het volgende kalenderjaar één of meerdere ingrepen moet ondergaan. Als dit het geval is dan weet je misschien wel zeker dat je gebruik gaat maken van de volledige dekking.

Wat zijn normaal je jaarlijkse kosten?

Pak je tandartsfacturen van de afgelopen jaren er eens bij. Waar de ene persoon slechts één of twee keer per jaar een gebitscontrole laat uitvoeren gaat de ander ook direct naar de mondhygiëniste of preventieassistente. Bekijk daarnaast eens hoe vaak je een gaatje hebt. Ook moet je er rekening mee houden dat als je een draadje of spalkje achter je tanden hebben laten plaatsen nadat je beugel eruit is gegaan, deze weleens kapot kan gaan waarna hij gerepareerd moet worden. Bekijk nu eens wat je per jaar kwijt bent en hoe dit zich verhoudt tot je premiekosten.

Calamiteiten worden elders gedekt

Allemaal leuk en aardig, die risico-inschattingen, maar ben je niet juist verzekerd voor die kans dat het echt een keer goed mis gaat. Wanneer je een ongeval krijgt en je hele gebit ligt op straat dan haal je die premie er wel uit. Calamiteiten vallen echter in de meeste gevallen onder een andere noemer. Spoedeisende tandheelkundige zorg bij een ongeval wordt normaliter uit je aanvullende verzekering vergoedt. Heb je dus ook een aanvullende verzekering dan heb je dit risico al (deels) afgedekt. Sommige zorgverzekeraars bieden daarnaast de mogelijkheid om eenmalig iets extra's te declareren. Zo biedt Ditzo (ASR) de mogelijkheid om een wildcard in te zetten. Na een ongeval krijg je dan eenmalig 250 euro extra vergoeding uit je aanvullende verzekering voor een door jou gekozen behandeling. Dit kan ook een tandheelkundige behandeling zijn.

Besparingsmethode: drie om één keer naar de tandarts

Er is een manier op periodiek op je tandartskosten te besparen. De meeste mensen gaan twee keer per jaar voor controle naar de tandarts. Zeg dat je dit normaal in juni en december doet. Je zou er dan voor kunnen kiezen om een jaar geen tandartsverzekering te nemen en je controle van december twee weken op te schuiven naar januari. Je gaat dan in dat jaar maar één keer voor controle. Het jaar erop ga je in januari en juni en de controle die je normaal zou plannen voor januari in het volgende jaar haal je nu twee weken naar voren. Je gaat dan dus een jaar maar één keer op controle en het jaar erop drie keer. In dat eerste jaar neem je geen verzekering en in het volgende jaar wel omdat je dan weet dat je je premiebedrag er sowieso uithaalt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fotonerd, Pixabay (bewerkt)
  • Telegraaf - http://m.telegraaf.nl/article/23415676/zelf-tandarts-betalen-aantrekkelijker

Reageer op het artikel "Tandartsverzekering: zelf betalen of toch verzekeren?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 15-05-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Tandarts
Schrijf mee!