InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Ixorg biedt alternatief voor tandartsverzekering

Ixorg biedt alternatief voor tandartsverzekering

Ixorg biedt alternatief voor tandartsverzekering Een tandartsverzekering is erg duur en maar weinig mensen besparen echt geld door zich te verzekeren voor tandartskosten. Tandartsen komen om die reden met een eigen verzekering. Deze wordt aangeboden door ixorg, dat beschikt over een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten. Je bouwt hier een persoonlijk budget op voor tandartskosten en bij calamiteiten ben je 100% verzekert tot een bedrag van 10.000 euro. Het budget dat je mag opbouwen is minimaal 24 en maximaal 240 euro per jaar.

Iets anders dan een aanvullende verzekering

Wanneer je een aanvullende verzekering neemt voor tandartskosten dan betaal je maandelijks een vast bedrag aan premie. Ga je voor controle naar de tandarts of breng je een bezoek aan de mondhygiëniste dan betaalt je verzekering de rekening. Deze kosten wegen niet op tegen het totaal dat je aan premie betaalt. Maar hiervoor sluit je natuurlijk ook geen verzekering af. Dit doe je om de kosten te kunnen opvangen wanneer je een duurdere behandeling moet ondergaan of wanneer je bijvoorbeeld als gevolg van een ongeval veel kosten moet maken voor reparaties aan je gebit. Omdat de kosten van deze aanvullende verzekeringen tegenwoordig zo hoog liggen ziet een groot deel van de Nederlandse bevolking af van zo'n aanvullende verzekering.

Ixorg werkt anders in die zin dat je je maandelijkse inleg niet per definitie kwijt bent. Je bouwt aan een persoonlijk budget. Dit budget kun je gebruiken voor gewone bezoeken aan de tandarts, maar ook voor orthodontie, mondhygiëne en tandtechnische producten zoals kronen en bruggen. Je maakt alleen kosten wanneer je daadwerkelijk een behandeling ondergaat. Is er sprake van een calamiteit, dan ben je voor 100% verzekert tot een bedrag van 10.000 euro. Een calamiteit wordt volgens de verzekeringsvoorwaarden van ixorg gedefinieerd als een 'uitwendig, onmiddellijk optredend en ongewild fysiek geweld dat leidt tot schade aan je gebit', zoals bijvoorbeeld bij een verkeersongeval.

De voordelen van een verzekering bij ixorg

Ixorg geeft je drie redenen waarom het afsluiten van een tandartsverzekering bij hen aantrekkelijk kan zijn voor mensen die vanwege de hoge kosten op dit moment afzien van een dekking voor tandheelkundige kosten:
  • Je betaalt alleen voor daadwerkelijk gemaakte kosten
  • Het geld dat je inlegt blijft van jou
  • Bij calamiteiten ben je wereldwijd voor 100% verzekerd (tot 10.000 euro)

Je kunt de verzekering van ixorg zien als een soort spaarpot zonder rente. Je wordt aangemoedigd om geld opzij te zetten voor een moment waarop je kosten moet gaan maken. Eigenlijk heel verstandig dus. Overschrijden de kosten het begrootte bedrag dan is er geen man overboord, je mag namelijk tot 240 euro per jaar renteloos rood staan.

De nadelen van een verzekering bij ixorg

Geld betalen maar alles terugkrijgen wanneer je geen bezoek brengt aan de tandarts, dat klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het eigenlijk ook. Je betaalt aan ixorg niet alleen de inleg voor je persoonlijk budget. Naast het persoonlijke budget dat je opbouwt betaal je maandelijks een bedrag van 4,85 euro (elke volgend gezinslid betaalt 3,85 euro, kinderen onder de 18 betalen 2,00 euro voor orthodontie). Dit is een soort premie.

De inleg die je doet krijg je niet contant terug wanneer je geen gebruik maakt van mondzorg. Er wordt gezegd dat het van jou blijft, maar wat er gebeurt, is dat je je budget voor het volgende jaar verhoogt. Ook kun je het gebruiken om je inleg voor het volgende jaar te verlagen. Wil je je verzekering bij ixorg beëindigen dan krijg je je inleg wel terug.

Voor wie is dit product aantrekkelijk?

Ben je bang voor de kosten van een wortelkanaalbehandeling of een kroon dan doe je er goed aan gewoon een aanvullende verzekering af te sluiten. Dit is namelijk geen calamiteit en wordt dus niet door ixorg vergoed. Het budget dat je hebt opgebouwd is dan bovendien ontoereikend. Je moet deze verzekering dan dus ook vooral zien als een ongevallenverzekering. Doe je bijvoorbeeld fanatiek aan wielrenner en loop je dus vaak het risico op gezichtstrauma, dan is dit wellicht een handig product dat je zelfs naast je aanvullende verzekering zou kunnen afsluiten. Een reguliere aanvullende verzekering dekt namelijk lang niet tot 10.000 euro. Dit product kan ook aantrekkelijk zijn voor mensen die gewoon een gezond gebit hebben en nu een aanvullende verzekering hebben 'voor de zekerheid'. ixorg kan die zekerheid voor een deel ook bieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een goede tandartsverzekering afsluiten: tipsEen goede tandartsverzekering afsluiten: tipsIn Nederland kan je naast de verplichte basis zorgverzekering ook verschillende aanvullende verzekeringen afsluiten, waa…
Tips om uw zorgpremie laag te houdenTips om uw zorgpremie laag te houdenDe zorgverzekering is één van de duurste verzekeringen waar u maandelijks tussen de 100 en 120 premie voor moet beta…
Orthodontie verzekeren voor volwassenenOrthodontie verzekeren voor volwassenenOrthodontie verzekeren voor volwassenen kan zeer de moeite waard zijn. Een beugel kost normaal gesproken tussen de 1500…
TandartsverzekeringBehandelingen bij de tandarts zitten niet in de basisverzekering. Daarom kunnen mensen hiervoor een aanvullende verzeker…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Humusak, Pixabay
  • Ixorg
  • Z24
  • De Telegraaf

Reageer op het artikel "Ixorg biedt alternatief voor tandartsverzekering"

Reactie

Maria, 02-11-2013 11:46 #1
Klinkt leuk maar reken even verder. Als je 4,85 aan premie betaalt en je gaat 2 keer per jaar voor controle naar de tandarts bouw je vrijwel niets op. De jaarlijkse premie bedraagt 58,20. Twee keer controle kost ongeveer 41,00. Je spaart nog geen 18,00 per jaar. Enig idee hoe je lang je moet sparen voor een wortelkanaalbehandeling? De meest simpele wortelkanaalbehandeling kun je na een jaar of 16 pas eens betalen. Zelfs een drievlaksvulling eens in de 3 jaar en af en toe tandsteen verwijderen gaat niet lukken. Bij Salland heb je al een tandartsverzekering voor 8,50. Je krijgt dan 80 % vergoed tot een bedrag van 250,00. Heb je plots een kroon of een wortelkanaalbehandeling nodig dan kun je tijdens het lopende verzekeringsjaar een hogere dekking kiezen. Je hebt alleen wel een basisverzekering bij Salland nodig daar een tandartsverzekering af te kunnen sluiten. Gezien de basisverzekering overal hetzelfde is lijkt me dat geen probleem.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 12-08-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgkosten 2014
Reacties: 1
Schrijf mee!