InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Is de smartphone verzekerd op de inboedelverzekering?

Is de smartphone verzekerd op de inboedelverzekering?

Is de smartphone verzekerd op de inboedelverzekering? Wij kunnen niet meer zonder de smartphone. De smartphone en de tablet vervangen de laptop en de desktop op lange termijn volledig. Wat als je door eigen schuld de smartphone beschadigd? Is deze meeverzekerd op de inboedelverzekering? Verzekeraars en tussenpersonen krijgen steeds meer schadeclaims binnen die betrekking hebben op tablets en smartphones. Door de ruime mogelijkheden met deze technische hoogstandjes worden ze vaker en langer per dag gebruikt. Ze zijn licht en compact en het liefst worden ze gebruikt zonder beschermhoesjes. Als ze vallen op plavuizen of op ander hard materiaal blijkt dat ze erg kwetsbaar zijn. Doordat tablets en smartphones kostbaar zijn worden ze vaak ingediend op de inboedelverzekering, maar in de meeste gevallen zonder succes. Wat hieronder wordt gezegd over de smartphone geldt ook voor tablets.

Is een smartphone meeverzekerd op de inboedelverzekering?

Op de meest gangbare inboedelverzekering bestaat er geen dekking op de inboedelverzekering voor schades die je zelf aanricht. Indien de schade door een ander (buiten het gezin) is aangericht, valt de schade mogelijk te claimen op de aansprakelijkheidsverzekering van de veroorzaker van de schade. Steeds meer verzekeraars bieden nu uitgebreidere, zogenaamde allrisk inboedelverzekeringen aan. In de polisvoorwaarden wordt omschreven dat alle van buitenkomende onheilen verzekerd zijn, tenzij letterlijk uitgesloten. Als je de smartphone laat vallen waardoor deze beschadigd raakt, is de schade te verhalen op de verzekeraar. Er geldt vaak wel een eigen risico.

Een ruimere en een duurdere dekking

Kiezen voor een uitgebreidere dekking kost uiteraard wel meer aan verzekeringspremie. Toch kun je door verzekeraars met elkaar te vergelijken tegen een redelijke premie een ruimere dekking krijgen. De allrisk inboedelverzekering biedt ook voor de verzekeraar voordelen. Ze kunnen namelijk een betere dekking bieden en hoeven schades niet meer af te wijzen. Bijna alle schades vallen namelijk onder de dekking.

Pas op met claimen van naar verhouding kleine schades

Ook als een schade te claimen is onder de inboedelverzekering doe je er wel verstandig zijn om geen kleine schades in te dienen. Als er een scheur zit in het scherm van je smartphone, kun je een claim indienen. Stel, na verrekening van het eigen risico blijft er een claim over van €50. In het geval er jaarlijks meerdere claims op de inboedelverzekering wordt ingediend, kan het uiteindelijk gebeuren dat de verzekeraar de verzekering eenzijdig gaat beëindigen. Dit zal de verzekeraar niet zomaar gaan doen, maar het is wel een mogelijkheid waar je rekening mee moet houden.

Gaat de verzekeraar nieuwwaarde of dagwaarde vergoeden?

Bij schade aan je inboedel krijg je de nieuwwaarde uitgekeerd, tenzij de huidige waarde minder bedraagt dan 40 procent van de nieuwwaarde. Met smartphones zal dit al snel het geval zijn. De levensduur van een smartphones is namelijk maar een paar jaar. Technisch kunnen ze langer mee, maar door de snelle technologische ontwikkelingen zijn de telefoons binnen een paar jaar volledig afgeschreven. Verwacht niet dat je voor een drie jaar oude telefoon nog de nieuwwaarde krijgt uitgekeerd.

Speciaal voor de smartphone een verzekering afsluiten

Het is ook mogelijk om speciale verzekeringen af te sluiten voor risico’s waar smartphones aan blootgesteld worden. Vaak zijn dit dure verzekeringen met een minimale toevoeging ten opzichte van de inboedelverzekering. Bij diefstal uit huis is je smartphone namelijk al standaard meeverzekerd op de meest reguliere inboedelverzekering. Daarnaast gelden er voor deze speciale verzekeringen ook nog teveel uitsluitingen. Lees eerst goed de voorwaarden door als je wel een verzekering gaat afsluiten voor de smartphone.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is de smartphone verzekerd op de inboedelverzekering?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-05-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!