InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat houdt de saldomethode in?

Wat houdt de saldomethode in?

Wat houdt de saldomethode in? De saldomethode wordt toegepast als de betaalde premie voor een lijfrenteverzekering niet of niet volledig is afgetrokken van het inkomen. De saldomethode verlaagt de belastingheffing op de uitkering van de termijnen. In het verleden zijn er massaal lijfrenteverzekeringen gesloten in combinatie met de spaarloonregeling. De lijfrenteverzekering kan nog steeds worden afgesloten, maar niet meer in combinatie met de spaarloonregeling. De regeling bestaat namelijk niet meer. In deze verzekeringen wordt fiscaal vriendelijk een kapitaal opgebouwd ter aanvulling op het pensioen. De premie die hiervoor wordt betaald is onder voorwaarden aftrekbaar van het inkomen. De keerzijde is dat de periodieke uitkeringen uit deze verzekering worden gezien als inkomen. De truc is om de premie af te trekken tegen een hoog belastingpercentage en de uitkering te laten verrichten tegen een laag belastingpercentage. Door toepassing van de saldomethode wordt een deel van de opgebouwde waarde in de polis zonder belastingheffing uitgekeerd.

Premie voor de lijfrenteverzekering is onder voorwaarden aftrekbaar

De lijfrenteverzekering is bij uitstek een adviesproduct. Het is namelijk niet voor iedereen slim om een dergelijke verzekering af te sluiten. De fiscale regels kunnen namelijk ook negatief uitpakken en de premie is niet altijd volledig aftrekbaar. In de loop der jaren is de fiscale wetgeving ook diverse keren gewijzigd, waardoor er verschillende regels op van toepassing kunnen zijn. Door middel van de jaarruimte en de inhaaljaarruimte kan worden berekend hoeveel premie maximaal aftrekbaar is. De uitkomst is onder andere afhankelijk van de hoogte van de pensioenopbouw. De laatste jaren wordt er vaak gekozen voor banksparen in plaats van verzekeren. Het grote voordeel van banksparen is de lagere kosten die verwerkt zitten in het product.

Wat houdt de saldomethode in?

Indien de betaalde premie voor de lijfrenteverzekering of lijfrente banksparen niet volledig is afgetrokken van het inkomen, mag de saldomethode worden toegepast. Uit deze berekening komt een bedrag dat netto uitgekeerd kan worden door de verzekeraar of bank. Afhankelijk van de betalingsperiode gelden er verschillende regels. Hieronder wordt de saldomethode nader toegelicht.

Betalingen vóór 1 januari 2010

De saldomethode kan in deze periode worden toegepast over het volledige bedrag. Er geldt dus geen maximum aan premie over deze periode (onbeperkte saldomethode).Dit deel kan dus netto worden uitgekeerd.

Stortingen aan lijfrente die verricht zijn na 1 januari 2010

Voor betalingen die verricht zijn vanaf 2010 geldt dat er maximaal rekening wordt gehouden met een premie van 2.269. Over hogere betalingen kan de saldomethode niet wordt toegepast.

Saldomethode aantonen met een saldoverklaring

De verzekeraar of bank gaat bij het uitkering van de lijfrentetermijnen het volledige bedrag belasten. Zij hebben geen inzicht in hoeverre de klant de premie heeft afgetrokken van het inkomen. In het geval de verzekeringsnemer een beroep wil doen op de saldomethode, zullen er bewijzen geleverd moeten worden. Uit een verklaring van de Belastingdienst moet blijken dat de saldomethode van toepassing is en voor welke bedragen. De Belastingdienst geeft een zogenaamde saldoverklaring af. Let wel op, want ze kunnen geen informatie verstrekken over de periode vóór 2001.

Uitkering van het kapitaal op basis van een saldoverklaring

Als uit de saldoverklaring blijkt dat er bijvoorbeeld 5.000 uitgekeerd kan worden zonder belastingheffing, zal de verzekeraar het bedrag verrekenen aan het begin van de uitkeringsperiode. Eerst wordt dus netto uitgekeerd. Zodra het bedrag netto verrekend is, zullen de belaste lijfrentetermijnen uitgekeerd worden. Blijkt achteraf dat de saldomethode van toepassing is op de verzekering. Verzoek de verzekeraar of bank dan alsnog om de saldomethode toe te passen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.onderlinge.info/aanbod/fiscaal/lijfrentekapitaalverzekering/onvolledige-aftrek.aspx

Reageer op het artikel "Wat houdt de saldomethode in?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!