InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Auto verzekeren via tussenpersoon biedt voordelen

Auto verzekeren via tussenpersoon biedt voordelen

Auto verzekeren via tussenpersoon biedt voordelen U kunt uw auto rechtstreeks verzekeren bij een verzekeraar of via een tussenpersoon. De tussenpersoon moet er ook geld aan verdienen, maar is vaak wel goedkoper. Tot de opkomst van het verzekeren via het internet waren er slechts een paar verzekeringsmaatschappijen waar u uw auto rechtstreeks kon verzekeren. Deze zogenaamde direct writers waren onder andere FBTO, Centraal Beheer en OHRA. De laatste jaren komen er steeds meer prijsvechters op de markt die ook rechtstreeks verzekeringen afsluiten. Hierbij kunt u onder andere denken aan Ditzo, Allsecur en Inshared. Het lijken nieuwe verzekeraars, maar in werkelijkheid zijn het goedkopere labels van bestaande verzekeraars. Allsecur is een onderdeel van Allianz, Ditzo van ASR en Inshared is een onderdeel van Achmea.

Auto verzekeren via een tussenpersoon in plaats van een direct writer

De plaatselijke tussenpersoon heeft voordelen ten opzichte van de direct writer. U zou verwachten dat de direct writer goedkoper is door de kortere lijntjes, maar vaak blijkt het tegendeel. Een tussenpersoon heeft namelijk als groot voordeel dat ze meerdere verzekeraars vertegenwoordigen. Hierdoor kunnen ze per geval de beste en goedkoopste verzekeraar uitkiezen om de auto bij te verzekeren. Een ander voordeel is dat de tussenpersoon optreedt namens de klant. Bij een direct writer moet u bellen met de verzekeraar en de verzekeraar stelt eigen belang voorop. Een aanvullend voordeel is dat de tussenpersoon eventueel bij u langskomt. Bij de direct writer moet alles telefonisch worden afgewikkeld.

Nadelen van de tussenpersoon

Een autoverzekering afsluiten bij een tussenpersoon heeft ook nadelen. Een schadeafwikkeling zal gemiddeld langer duren doordat de afwikkeling over meerdere schijven moet. Een ander nadeel is dat de tussenpersoon niet altijd onpartijdig is, waardoor u niet altijd de scherpste premie krijgt. De tussenpersoon heeft namelijk een aantal verzekeraars waar ze bij voorkeur de verzekeringen onderbrengen. Dit kan bijvoorbeeld worden ingegeven door een hogere provisie bij sommige verzekeraar.

Vergelijkingssites als tussenpersoon of als tussenschakel

Er zijn tientallen vergelijkingssites actief op het gebied van autoverzekeringen. Via de websites kunt u de autoverzekeringen vergelijken en afsluiten. Er is een tweedeling te maken tussen deze vergelijkingssites. Er zijn vergelijkers die niets meer zijn dan een doorlinkpagina naar de website van de verzekeraar. Andere vergelijkers die sluiten de verzekering zelf af. Deze vergelijkers zijn als het ware tussenpersonen. De autoverzekering wordt in dat geval opgenomen in de portefeuille van de vergelijkingssite.

Het beste uit bij een direct writer of een tussenpersoon?

Het zal verschillen per situatie of u beter bij een direct writer terecht kunt of bij een tussenpersoon. Verzekeringsnemers die intensieve begeleiding wensen, zijn het beste uit bij een tussenpersoon. Indien u verzekerd bent bij een direct writer bent u afhankelijk van telefonisch contact met de verzekeraar. De ene verzekeringsnemer voelt zich beter thuis bij een tussenpersoon terwijl de ander kiest om rechtstreeks zaken te doen met de verzekeraar.

Jaarlijks de autoverzekering vergelijken

Financieel bent u het beste uit als u jaarlijks de meest geschikte autoverzekering voor uw auto kiest. U sluit telkens een contract af met de verzekeraar met een looptijd van één jaar. Door deze datum jaarlijks te agenderen, kunt u de lopende autoverzekering vergelijken met het huidige aanbod. Ook bij premieverhogingen of versobering van de verzekeringsvoorwaarden hebt u de mogelijkheid om tussentijds over te stappen naar een andere verzekeraar. Hetzelfde geldt ook bij het verkopen van uw auto.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Auto verzekeren via tussenpersoon biedt voordelen"

Reactie

F. van Kemenade, 22-10-2014 22:04 #1
Ongeval gehad met de auto ben achterop gereden daarna iemand bij mij achterop gereden. Tussenpersoon regelt niets. Alles opgestuurd kreeg toen te horen dat ik mijn eigen schade aan de achterkant moest verhalen bij mijn rechtsbijstand verzekering. Hoe kan dit? De auto is de reparatiekosten niet meer waard dus ik krijg ook mijn schade aan de achterkant niet vergoed. Hoe zit dit? Reactie infoteur, 23-10-2014
Je hebt waarschijnlijk uitsluitend een wa verzekering. De schade aan de achterkant van je auto is veroorzaakt door de auto die achterop jouw auto gebotst is. Deze schade moet je zelf verhalen. Indien de reparatiekosten hoger zijn dan de waarde van je auto, krijg je maximaal de dagwaarde van je auto uitgekeerd.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-05-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!