InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Diefstal: mijn auto is gestolen

Diefstal: mijn auto is gestolen

Diefstal: mijn auto is gestolen Uw auto is gestolen, wat kunt na deze diefstal het beste doen? U kunt in 2017 aangifte doen bij de politie van uw gestolen auto, de verzekering waarschuwen, kenteken doorgeven en dan? Wat krijgt u bij diefstal uitbetaald en bent u nog aansprakelijk voor de gestolen auto of is dat de autodief geworden? Is er een register voor gestolen auto's?

Vele auto’s worden gestolen

Vele auto’s worden ontvreemd. Gesloten, niet afgesloten, met alarm of startonderbreker, dieven weet wel raad met auto’s. Eenmaal gestolen verdwijnen deze wagens vaak snel over de grens om daar verkocht te worden. Autodieven hebben kennelijk nauwelijks problemen met alle nieuwe elektronica in een auto. De diefstal is zeer lucratief voor de dief en tegelijkertijd de schrik van uw leven. Wat moet u dan doen?

Inhoud

Aangifte bij de politie, kenteken en kentekenbewijs

U doet het beste direct aangifte op het politiebureau met bij u het kentekenbewijs van de gestolen wagen. Hoe eerder die op de hoogte is, hoe sneller er maatregelen kunnen worden genomen. U hebt die aangifte als bewijs nodig voor de verzekeringsmaatschappij en wat ook belangrijk is, de politie vermeldt dan in het kentekenregister van de Rijks Dienst voor het Wegverkeer RDW dat uw auto is gestolen. Dat is belangrijk omdat uw aansprakelijkheid voor het wel en wee van de auto dan komt te vervallen, er geen verplichte apk is en u geen wegenbelasting meer verschuldigd bent. Boetes en ongelukken veroorzaakt na melding van de diefstal zijn niet meer voor uw rekening. Als de auto wordt teruggevonden, wordt de vermelding van gestolen voertuig weer door de politie weggehaald. In het proces verbaal van de diefstal staan in ieder geval:
  • Welk merk uw auto heeft en welk type en kleur;
  • Het kenteken van uw auto;
  • De geschatte dagwaarde van de auto;
  • Waar de auto stond;
  • Wat de kilometerstand is;
  • Eventuele andere specificaties en bijzonderheden.

Diefstal melden aan verzekeringsmaatschappij

U bent verplicht de diefstal van uw auto te melden aan uw verzekeringsmaatschappij. Ook als u slechts WA verzekerd bent en de diefstal niet onder de verzekering valt. Bij een beperkt casco, een mini casco autoverzekering, bent u ook niet altijd in geval van diefstal verzekerd. Bekijkt u de polisvoorwaarden van uw autoverzekering hierop na. Bij een all risk verzekering wordt er uitbetaald.

Hoeveel vergoedt mijn autoverzekering bij diefstal?

Hoeveel de verzekeringsmaatschappij uit zal betalen hangt wederom van de verzekering en verzekeringsmaatschappij af. Er zijn vier mogelijkheden:
  • De nieuwwaarde wordt uitbetaald;
  • De dagwaarde wordt uitbetaald;
  • Het bedrag voor een vergelijkbare tweedehands auto wordt uitbetaald;
  • U krijgt niets uitbetaald.

Vaak is er nog sprake van een eigen risico.

Afhandeling door verzekeringsmaatschappij van aangifte gestolen auto start na dertig dagen

Het is goed om te weten dat een verzekeringsmaatschappij een wachtperiode van de dertig dagen hanteert. Als een auto niet binnen dertig dagen is terug gevonden, is de kans dat dit alsnog zal gebeuren niet zo groot meer. Het is wel zo dat als u geld krijgt uitgekeerd en uw auto wordt later alsnog gevonden, dat u het ontvangen bedrag aan de verzekeringsmaatschappij moet terug betalen.

Melden diefstal auto bij verzekeringsbureau voertuigcriminaliteit

Tot slot is het altijd verstandig om uw gestolen voertuig te melden bij de Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit VbV. Deze stichting registreert gestolen voertuigen, werkmaterieel, transportvoertuigen en vaartuigen. Behalve auto’s blijken vooral ook boten of een buitenboordmotor bij het dievengilde erg gewild.

Conclusie auto gestolen: aangifte doen

Doe altijd aangifte van diefstal, uw auto vertegenwoordigt meestal een hoge waarde en alleen zo kunt u een deel vergoed krijgen. Nog veter is het natuurlijk als uw auto weer snel wordt teruggevonden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf beveiligingsmaatregelen treffen tegen autodiefstalZelf beveiligingsmaatregelen treffen tegen autodiefstalOok autodieven gaan met de tijd mee. Voor de nieuwste beveiligingsmethodes en mogelijkheden vergaren zij informatie, ken…
Misdaad loont – grootschalige autodiefstalMisdaad loont – grootschalige autodiefstalAl zolang als de auto’s bestaan, worden ze gestolen. Toch heeft zich vooral de afgelopen jaren een flinke verandering la…
Diefstal van inboedel uit uw autoDiefstal van inboedel uit uw autoHelaas komt het nog regelmatig voor, u komt terug bij uw auto en ziet dat er is ingebroken in uw auto. Naast de schade a…
Kooptips voor een tweedehands autoKooptips voor een tweedehands autoWanneer u een auto gaat kopen heeft u de keuze om dit particulier tedoen of bij een bedrijf. Heeft u geen verstand van a…
Fiets gestolen, wat nu?Fiets gestolen, wat nu?Jaarlijks worden er veel fietsen, snorfietsen en bromfietsen gestolen. Veel van de fietsen, bromfietsen en andere rijwie…

Reageer op het artikel "Diefstal: mijn auto is gestolen"

Reactie

M. Mouhdad, 21-04-2015 00:54 #1
Beste,

Mijn auto is gestolen tijdens het tanken. Constant naast de auto gestaan (pin tankstation ).
2 mannen roofde mij van mijn auto.
2 weken later ( binnende 30 dagen vind tijd van de verzekering ) wordt mijn auto terug gevonden maar… Uitgebrand wordt mijn auto terug gevonden.
Nu sluit de verzekering uit dat zij mij het bedrag uitkeren. Ik heb al een advocaat ingeschakeld maar naar mijn manier niet goed genoeg.
Vanuit de polis voorwaarde wordt er gezegd dat ik onvoldoende zorg heb verleend omdat de sleutels in de auto lagen. ( ik stond naast de auto nog steeds ).
Maar naast de diefstal werd er mij verteld dat de verzekering er werk van maakte om de auto terug te vinden. En toen de auto gevonden werd maar uitgebrand waren de rollen ineens omgedraaid en wilde zij niet meer uitkeren.
Graag hoor ik van iemand wat ik hierop nog kan doen.
Gr, Reactie infoteur, 21-04-2015
Beste M. Mouhdad,
De redenering zal zijn dat de auto is teruggevonden en moedwillig door een ander in de fik is gestoken. Schade is, wanneer die moedwillig wordt toegebracht, meestal van de verzekering uitgesloten. Dat is ook zo bij vandalisme. Het beste bekijkt u de polisvoorwaarden hiervoor en neemt u contact op met uw verzekeraar om te kijken of u toch nog een deel vergoed kunt krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!